اعتراض به تاخیر در ارائه بودجه 91

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: امسال هم ۱۵ آذر گذشت و لایحه بودجه ۹۱ همچون لوایح بودجه سال قبل به مجلس نرسید. همین موضوع هم باعث شد که سه تن از اعضای هیات رییسه مجلس با اعتراض به این اتفاق، تاکید کنند که «مجلس مهلت اضافه به دولت نمی‌دهد» و «اگر تاخیر ادامه پیدا کند، بررسی بودجه به سال آینده موکول می‌شود» و «چون تخلف در بودجه‌نویسی روشن است، مجلس دقت را فدای سرعت نمی‌کند.» موضعگیری برخی نمایندگان مجلس آن هم یک روز پس از پایان مهلت قانونی دولت برای ارائه بودجه (۱۵آذرماه) در حالی است که محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در هفته اول آذر، اعلام کرده بود «تلاش می‌کنیم در وقت مقتضی در آذر یا اوایل دی‌ماه» لایحه بودجه را به مجلس ارائه کنیم.

اما بهارستان‌نشینان که به دلیل پیش رو بودن انتخابات مجلس و نیاز به فرصت برای حضور در حوزه‌های انتخابیه و انجام تبلیغات اصرار بیشتری برای بررسی به موقع لایحه بودجه دارند، این بار برخلاف سال‌های گذشته به نظر می‌رسد تاخیر دولت در ارائه بودجه را بر نمی‌تابند.

هر چند تاخیر در ارائه لایحه بودجه در دولت‌های نهم و دهم اندک اندک به روالی عادی تبدیل شده و کمترین تاخیر دولت ۳۲ روز و بیشترین آن ۷۵ روز، آن هم در ارائه لایحه بودجه ۹۰ بوده است.

تاخیر رکوردشکنانه دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۰ در اول اسفند ماه، آن هم همزمان با ارائه برنامه پنجم توسعه به مجلس موجب شد مجلس بررسی برنامه را در اولویت نخست خود قرار دهد و پس از آن به بررسی لایحه بودجه بپردازد.

بنابراین برای اولین بار در تاریخ بودجه‌نویسی کشور، مجلس بودجه سنواتی را به شکل چند دوازدهم تصویب کرد.

اما این بار نمایندگان که نمی‌خواهند داستان سال گذشته تکرار شود، رایزنی‌هایی را در این باره از یکی دو ماه پیش آغاز کردند. از این رو شهاب‌الدین صدر، نائب رییس مجلس که از سوی هیات‌رییسه مکلف به رسیدگی به ارائه لایحه بودجه در موعد مقرر شده است ماه گذشته در یکی از جلسات علنی مجلس، با بیان اینکه تاکنون دو نامه به فاصله یک ماه برای آقای احمدی‌نژاد فرستاده‌ایم و یادآوری کرده‌ایم که این لایحه را در موعد مقرر به مجلس بفرستند، گفت: در دیداری که با رییس‌جمهور داشتم، ایشان به بنده قول دادند که لایحه بودجه را تا ۱۵ آذر به مجلس بیاورند، امیدواریم که به وعده شان عمل کنند.

دیر کرد دولت در ارائه لایحه بودجه در سال جاری این پیامد را در پی دارد که بررسی بودجه سال ۹۱ با انتخابات مجلس نهم و تبلیغات کاندیداها تلاقی پیدا کرده و بررسی آن را به مانند بودجه سال ۹۰ تا فروردین و اردیبهشت سال آینده به تاخیر بیندازد.

مهلت اضافه به دولت نمی‌دهیم

محمد دهقانی، عضو هیات‌رییسه مجلس با اشاره به پایان مهلت قانونی ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ از سوی دولت تاکید کرد که مجلس به دولت در این زمینه مهلت اضافه نمی‌دهد و در صورتی که تا پایان آذر این لایحه ارائه نشود، بررسی آن به سال آینده موکول خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه رییس جمهور قول داده در موعد مقرر لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند، اظهار کرد: در صورتی که دولت در زمان قانونی لایحه بودجه سالانه را به مجلس ارائه کند قوه‌مقننه نیز بر اساس روال قانونی این لایحه را قبل از انتخابات مجلس بررسی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اگر وقت کافی برای رسیدگی به لایحه بودجه سالانه کشور وجود داشت، مجلس کل لایحه بودجه را بررسی می‌کرد، در غیر این صورت قوه‌مقننه طبق قانون مانند سال گذشته چند دوازدهم بودجه را به تصویب می‌رساند تا دولت برای یک یا دو ماه سال آینده برنامه‌ریزی کند، مجلس هم در فرصت مقتضی پس از انتخابات لایحه بودجه را به طور کلی مورد بررسی قرار خواهد داد.

دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم

وی با تاکید بر اینکه مجلس خواهان بررسی لایحه بودجه به طور کامل است، اظهار کرد: در صورتی که فرصت کافی از نظر آیین‌نامه برای بررسی این لایحه وجود نداشته باشد، مجلس دقت در بررسی مهم‌ترین سند مالی کشور را فدای سرعت نخواهد کرد.

دهقانی تاکید کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس دولت باید لایحه بودجه را ۱۵ آذر ماه به مجلس ارائه کند. وی با بیان اینکه مجلس برای بررسی لایحه بودجه حدود ۲ ماه فرصت نیاز دارد، افزود: در صورتی که دولت تا آخر آذر ماه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند، قوه‌مقننه تا پایان بهمن ماه و قبل از انتخابات کل لایحه را به تصویب می‌رساند در غیر این صورت مجلس در بررسی لایحه بودجه با تنگنا مواجه می‌شود.

دولت اجازه نامه می‌خواهد

عضو هیات‌رییسه مجلس خاطرنشان کرد: تصور غلطی در دولت وجود دارد که اگر مجلس در بررسی لایحه بودجه فرصت کمی داشته باشد لایحه مورد نظر دولت را بدون کم و کاست و با عجله به تصویب خواهد رساند، اما مجلس سال گذشته با تصویب چند دوازدهم بودجه به دولت ثابت کرد که با عجله و بدون کارشناسی لایحه بودجه را تصویب نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت با ارائه لوایح بودجه کلی و نظارت ناپذیر تنها درصدد اخذ مجوز از مجلس است، گفت: دولت اخیرا عادت کرده به جای لایحه بودجه، اجازه‌نامه‌ای کلی در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه می‌دهد تا اجازه داشته باشد هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.

وی در پایان تاکید کرد: در گذشته امکان داشت مجلس به علت کمبود وقت در تصویب لایحه بودجه دقت کافی به خرج ندهد، اما با توجه به اینکه تخلف دولت در بودجه‌نویسی برای مجلس روشن شده است، قوه‌مقننه لایحه بودجه را با کارشناسی و دقت کافی به تصویب خواهد رساند.

تخلف از قانون است

حسین سبحانی‌نیا، دیگر عضو هیات رییسه مجلس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه زمان قانونی دولت برای ارائه لایحه بودجه به پایان رسیده است و عدم ارائه این لایحه به منزله تخطی دولت از قانون است، گفت: بودجه ۹۱ باید حداکثر پایان آذرماه تقدیم مجلس شود، چراکه انتخابات مجلس نهم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود. محمد حسین فرهنگی از همکاران سبحانی نیا در هیات‌رییسه مجلس هم در گفت‌وگو با فارس گفت: طبق اطلاعاتی که ما داریم دولت در حال تلاش برای ارائه لایحه بودجه۹۰ به مجلس و امیدواریم دولت در این امر تسریع کند.

بررسی بودجه ۹۱ در مجلس نهم!

در همین حال، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با این روندی که دولت پیش می‌رود، احتمال دارد لایحه بودجه ۹۱ در مجلس نهم بررسی شود.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، افزود: لایحه بودجه هنوز در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور است و برای بررسی به هیات دولت نرفته است.

قادری احتمال داد که بررسی بودجه ۹۱ در دولت هم یک ماه به طول بینجامد و لایحه آن حدود یک ماه آینده به مجلس تقدیم

شود. وی تاکید کرد: مجلس هرگز به‌علت کمبود وقت از بعد کیفی بررسی لایحه بودجه کم نمی‌گذارد و در شرایطی که نتواند به شکل کامل بودجه را بررسی کند، لایحه بودجه به مجلس نهم می‌رود. مجلس نهم از هفتم خرداد سال ۹۱ تشکیل خواهد شد.