حمله به سفارت انگلیس تکرار نخواهد شد

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» گفت: حادثه حمله به سفارت انگلیس در تهران، بار دیگر تکرار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی در این مصاحبه افزود: تجربه این واقعه ما را در برابر روی دادن دوباره این‌گونه اقدامات غیرقانونی مصون می‌دارد. وزیر خارجه ایران در این مصاحبه برخی گمانه‌زنی‌ها در این باره که دولت ایران پشت حادثه حمله به سفارت انگلیس در تهران بوده را رد کرد و گفت: چرا ما باید از این اقدام حمایت کنیم؟

وی گفت: در تماس تلفنی با ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس تاسف خود را به دلیل این حادثه ابراز داشتم.

صالحی ادامه داد: اما من به وی دلیل حمله را توضیح دادم و گفتم که انگلیسی‌ها با مواضع خود مردم ایران را خشمگین کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی در این باره که تهران از گروه‌های مسلح در افغانستان حمایت می‌کند، به شوخی پاسخ داد: دفعه بعدی که سونامی یا زلزله‌ای روی بدهد، غربی‌ها ایران را مقصر آن جلوه خواهند داد؛ این طرز فکر غربی‌هاست.

شاگرد ممتاز آژانس اتمی

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر، صالحی در این مصاحبه ایران را به مثابه شاگرد ممتاز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیف کرد.

وزیر خارجه در پاسخ به اینکه فکر نمی‌کنید علت وخیم‌تر شدن مناقشه اتمی ایران، جمع‌بندی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد، گفت: در واقع آنچه تاکنون مطرح شده، مربوط به یکسری «مطالعات ادعایی» بوده است؛ نه بیشتر.

صالحی تصریح کرد: آنها می‌گویند ایران با بهره‌مندی از یک صنعت موشکی در پی طراحی و توسعه یک کلاهک اتمی است که از خرج انفجاری مناسبی برخوردار باشد. وی گفت: آژانس، اجازه دارد برنامه اتمی کشورها را یعنی هر جایی که با مواد قابل شکافت هسته‌ای، سر و کار دارند، تحت نظارت و بررسی قرار دهد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا ایران به عنوان تنها کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که احساس می‌شود برنامه اتمی قابل ملاحظه‌ای دارد، نباید خود را به شکل جدیدی از توافقنامه با آژانس پایبند و متعهد بداند؟ ضمن تشکر از طرح این سوال اظهار کرد: در سال ۲۰۰۳ میلادی، ما مقررات تغییریافته‌ای را به‌طور داوطلبانه پذیرفتیم و حتی دو سال و نیم نیز به اجرای مفاد آن پایبند بودیم.

صالحی تاکید کرد: در آن زمان تروئیکای اتحادیه اروپا متشکل از آلمان، انگلیس و فرانسه به ما وعده دادند در برابر یک تعلیق شش ماهه فعالیت‌های اتمی کشورمان، عادی‌سازی مناسبات فی‌مابین را شاهد خواهیم بود؛ غافل از آنکه اروپایی‌ها پس از آن، مدام مسائل و سوالات جدید دیگری را مطرح کردند.

صالحی با اشاره به اینکه از استقلال خود، نخواهیم گذشت، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق (مسلم) ایران دانست و تاکید کرد: ما بسان شاگرد ممتاز آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌مانیم و جنبش غیرمتعهدها نیز همواره از ما حمایت کرده است.

تحریم؛ هزینه مستقل بودن

وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید اگر تحریم‌های مالی تشدید شود چه اتفاقی برای ایران خواهد افتاد؟ نیز با تاکید بر اینکه ایران از یک تاریخ سه هزار ساله برخوردار است، گفت: البته این احتمال وجود دارد که برای بیست یا سی سال، مضیقه و محدودیت برای کشور به‌وجود آید. به هر تقدیر چنانچه کشوری بخواهد، کاسه لیسی و نوکری قدرت‌های بیگانه را نکند، باید هزینه‌اش را نیز بپردازد.

ما عاقل و ملاحظه کاریم

او در واکنش به این سوال که اگر اسرائیل، تاسیسات اتمی ایران را بمباران کند، چه خواهید کرد، اظهار کرد: ما نه جنگ طلب و نه ماجراجوییم بلکه کشوری عاقل و ملاحظه کار هستیم. اما اگر به ما حمله شود، بسیار خوب و بی نظیر از خود دفاع خواهیم کرد

صالحی همچنین در واکنش به این سوال که فکر نمی‌کنید دیگر نمی‌توانید روی نزدیکترین متحد خود در منطقه یعنی سوریه حساب کنید، تصریح کرد: ما پاسخی اساسی به تمامی قیام‌های مردمی و انقلاب‌های منطقه داریم و آن، این است که دولت‌ها باید صدای مطالبات مشروع ملت‌هایشان را بشنوند.