خبرگزاری مهر نوشت: بررسی‌های کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ابعاد مختلف پرونده فساد مالی ۳۰۰۰ میلیاردی از تخلفات وزارت بازرگانی، وزارت راه و ترابری، وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان مالیاتی کل کشور در این اختلاس پرده برداشت. غلامرضا اسداللهی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از پرونده اختلاس در سه سطح بررسی شده است، اظهار کرد: کمیسیون اصل ۹۰ لیست شرکت‌ها و وزارتخانه‌هایی که با شرکت‌‌های آریا در ارتباط هستند را مشخص کرده و طی مکاتباتی خواستار ارائه گزارش کامل معاملات و قراردادهای آنها با شرکت‌های اختلاس‌کننده شده است.

نماینده تربت جام در مجلس با بیان اینکه شرکت‌های زیر مجموعه گروه آریا عامل وزارت بازرگانی برای واردات برخی اقلام یارانه‌ای بودند، تصریح کرد: وزارت بازرگانی مجوزهایی به شرکت‌های زیرمجموعه این گروه برای واردات اقلام یارانه‌ای مانند گوشت داده بود و توصیه ‌نامه‌ای نیز از طرف این وزارتخانه به بانک ملی برای بالا بردن سقف وام‌های بانک آریا ارائه شده بود که کمیسیون اصل ۹۰ این پرونده را در دست بررسی دارد.

وی با بیان اینکه برخی پروژه‌های راه‌سازی بدون رعایت ضابطه‌ها به شرکت‌های زیر مجموعه این گروه واگذار شده است، اظهار کرد: اعطای غیرقانونی امتیاز پروژه‌ احداث راه آهن شیراز، جهرم، بندرعباس نیز از پرونده‌های مفتوحه وزارت راه و ترابری در کمیسیون اصل ۹۰ است.

اسداللهی بررسی واگذاری غیر قانونی کارخانه‌های دولتی مانند کارخانه ملی فولاد، ماشین‌سازی لرستان، تراورس فنی مهندسی ابنیه راه آهن از طرف سازمان خصوصی‌سازی به گروه آریا را به عنوان مهم‌ترین پرونده‌های این سازمان در کمیسیون اصل ۹۰ نام برد.

وی با اشاره به این که مفاصا حساب‌های مالیاتی گروه آریا نیز دچار اشکالات شدید قانونی است، اظهار کرد: شرکت‌های گروه آریا برای دریافت هر تسهیلات جدید باید مفاصا حساب مالیاتی ارائه می‌داد، اما ارائه نداده است؛ بنابراین بررسی پرونده‌های مالیاتی گروه آریا نیز از دستور کارهای مهم کمیسیون اصل نود است.

نماینده تربت جام افزود: پرونده واردات این شرکت‌ها از طریق گمرکات، امکاناتی که ستاد فولاد کشور در اختیار این گروه قرار داده است از پرونده‌های دیگری است که در این کمیسیون بررسی می‌شود.