احتمال تشدید کسری بودجه در سال 90

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: دولت برای پرداخت یارانه نقدی ۸ هزار میلیارد تومان کمبود منابع دارد

دنیای اقتصاد، ملیحه ابراهیمی: در شرایطی که خزانه دار کل کشور چندی پیش اعلام کرد که «امسال کسری بودجه نداریم»، رییس دیوان محاسبات روز گذشته گفت که «امسال هم کسری بودجه داریم.» عبدالرضا رحمانی فضلی با اعلام اینکه سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم، گفت که این کسری بودجه از منابع دیگری همچون «فروش نفت» جبران شد. او در عین حال گفت که احتمال دارد کسری بودجه شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر باشد. با پایان نیمه اول سال ۹۰، پیش‌بینی‌های کسری بودجه امسال، بیش از پیش قوت می‌گیرد. این در حالی است که پیش از این بسیاری از نمایندگان مجلس و حتی رییس دیوان محاسبات نیز، دلیل تشدید کسری بودجه در سال جاری را شیوه پرداخت یارانه‌های نقدی اعلام کرده بودند.حالا هم موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مقایسه میزان درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها (که ۵/۱۷ هزار میلیارد تومان است) با مبلغ پرداختی یارانه نقدی (که ۵/۲۵ هزار میلیارد تومان است) به گونه‌ای دلیل این تشدید کسری بودجه در سال ۹۰ را روشن می‌کند.

هرچند خزانه‌داری کل کشور که مجموعه‌ای تحت نظارت

وزارت اقتصاد است، هفته گذشته اعلام کرد: بر اساس بررسی صورت گرفته، امسال برای تامین هزینه‌های جاری کسری بودجه نداریم.

رحمت‌الله اکرمی در حاشیه همایش معاونان هزینه و روسای خزانه معین استان‌های کشور، در جمع خبرنگاران گفته بود: چنانچه کسری بودجه‌ای نیز وجود داشته باشد از طریق راهکارهای مدیریت هزینه‌ای، جبران می‌شود.

کسری بودجه ۸۹، ۲۰ هزار میلیارد تومان

رییس دیوان محاسبات اما گفت: سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد‌تومان کسری بودجه داشتیم که این کسری از منابع دیگری جبران شد. همچنین مبلغ ۱۲ هزار میلیارد دلار از محل فروش نفت که باید به حساب ذخیره‌ ارزی می‌رفت در جهت رفع کسری بودجه هزینه شد. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشستی با اصحاب رسانه در اهواز اظهار کرد: امسال نیز با روندی که پیش‌رو داریم در شش ماهه نخست سال کسری بودجه خواهیم داشت، این کسری‌ها عمدتا در حوزه مالیات، گمرک و واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی بوده است.

تشدید کسری بودجه ۹۰

وی افزود: تاکنون تنها ۱۱ درصد از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده، برخی آماده واگذاری نشده‌اند و برخی هم آماده شده‌اند، ولی مشتری ندارند، بخشی از کسری بودجه به دلیل عدم فروش شرکت‌های دولتی بوده است. به دلیل تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم در انتقال مسائل ارزی خود نیز دچار مشکل شدیم. ممکن است نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته کسری بودجه امسال بیشتر باشد.

بانک مرکزی تحت نظارت است

رحمانی‌فضلی در زمینه نظارت بر فعالیت بانک‌ها نیز گفت: دیوان محاسبات تنها اجازه نظارت بر عملیات بانک‌های دولتی را دارد و اجازه ورود به پرونده اشخاص را ندارد. دیوان محاسبات فعالیت‌های بانکی به ویژه بانک مرکزی را تحت نظارت خود دارد و عدم اجرای قانون در بانک‌ها را بررسی می‌کند.

درآمد کشور یک جا متمرکز نیست

رحمانی‌فضلی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های مهم دیوان محاسبات در رسیدن به هدف، بحث انضباط مالی است. ما در انضباط مالی به یک بیماری مزمن، ساختاری و نهادینه شده دچار شده‌ایم. به دلایل مختلف نتوانستیم انضباط مالی مناسب را در کشور برقرار کنیم.

وی ادامه ‌داد: سرجمع درآمدهای کشور در یک جا متمرکز نیست که ما اطلاعاتی کامل از آنها داشته باشیم. ما حدود ۷۳ هزار میلیاردتومان ظرفیت مالیات‌گیری داریم، اما آنچه به عنوان مالیات می‌گیریم، بیشتر از ۳۲ تا ۳۳ هزار میلیارد تومان نیست و این بی‌انضباطی مالی محسوب می‌شود.

کمبود درآمد در هدفمندی یارانه‌ها

از سوی دیگر، موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هدفمندی یارانه‌ها در نه ماهه۵/۱۷هزار میلیارد تومان درآمد و ۵/۲۵هزار میلیارد تومان پرداختی داشته است.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس؛ در مورد گزارش هدفمندی یارانه‌ها در ۹ ماه گذشته گفت: براساس این گزارش مجموع درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ۹ ماه شامل ۶ ماه اول امسال و سه ماه آخر سال ۸۹ حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که در این مدت پرداختی یارانه نقدی به مردم ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: از قانون بودجه ۸۹ رقم ۱۹۹۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها پرداخت شد و در سال جاری ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه پیش‌بینی شده است که تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای یارانه برداشت شده است.

ثروتی گفت: دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه تسهیلاتی تولید در این مدت پرداخت شده که برای بخش صنعت ۱۴۰۰ میلیارد تومان، برای کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان برای بیمه ۱۰۰میلیارد تومان، برای یارانه شیر ۱۰۰ میلیارد تومان و نیز برای دامداران ۱۰۰میلیارد تومان پرداخت شده است که در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه برای امور تولیدی پرداخت شده است.

وی گفت: ۸ هزار میلیارد تومان هم تنخواه از خزانه بانک مرکزی برای پرداخت یارانه‌ها گرفته شده است که باید از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خزانه برگشت داده شود.