ناامیدی اصولگرایان سنتی از جبهه پایداری

کمیته هشت نفره ۸+۷ هنوز ۶ عضو دارد/ عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- در حالی پنج‌شنبه گذشته نخستین همایش سراسری جبهه متحد اصولگرایان با حضور نمایندگان استانی این جبهه و تشکل‌های عضو در تالار الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد که جبهه پایداری هم در ادامه برگزاری همایش‌های استانی‌اش این بار در استان زنجان اقدام به برپایی همایش استانی کرد. با وجود آنکه اصولگرایان سنتی تمام عزم خود را جزم کرده‌اند که جبهه پایداری را به بدنه ۸+۷ متصل کنند، اما آنها همچنان سر ناسازگاری با ریش سفیدان اصولگرا دارند و معتقدند که باید شروطشان از سوی اصولگرایان سنتی مورد قبول واقع شود که تاکنون آیت‌الله مهدوی کنی مخالف شروط تعیین شده آنها بوده است. دو روز قبل هم روح الله حسینیان، عضو ارشد جبهه پایداری عنوان کرد در صورتی که اصلاح‌طلبان وارد انتخابات نشوند، این جبهه لیست انتخاباتی جداگانه خواهد داد، چرا که فضای انتخابات باید رقابتی باشد و «نمی‌شود لیست گروهی بدهیم و از همه‌ مردم بخواهیم به آن لیست واحد رای دهند.» این در حالی است که اعضای بلند پایه ۸+۷ روز به روز تیغ انتقادات خود علیه پایدارها را تندتر می‌کند و به نظر می‌رسد کم کم از حضور آنها در جمع خود ناامید شده‌اند. غلامعلی حداد عادل، عضو گروه هفت نفره جبهه متحد در جلسه روز پنج‌شنبه، تلویحاجبهه پایداری را به خروج از دایره اصولگرایی متهم کرد و گفت: هر گروهی با اصرار و لجاجت و خرده‌گیری بی‌جهت موجب شکسته شدن رای اصولگرایان شود، به هیچ وجه اصولگرا نیست. رضا تقوی، دیگر عضو این گروه نیز که پیش‌تر در یک سخنرانی جبهه پایداری را به ارتباطات پنهان با «جریان انحرافی» متهم کرده بود، از اینکه با تمام همکاری‌های جبهه متحد، پایدارها باز هم حاضر نشدند در ۸+۷ حاضر شوند، انتقاد کرد. با این سخنان به نظر می‌رسد که بن بست وحدت در جریان اصولگرا همچنان تداوم دارد و بعید خواهد بود با «لجاجت» و «خرده‌گیری»‌های دو طرف دعوا، ائتلافی مابین آنها شکل بگیرد. با این حال در همایش پنج شنبه جبهه متحد هم همچون سایر همایش‌های آنها پیام‌هایی برای جبهه پایداری ارسال شد تا «هر چه سریع‌تر» به جریان ۸+۷ بپیوندند و نگذارند دو صندلی از صندلی‌های گروه هشت نفره همچنان خالی بماند.

کدورت‌ها، بهانه جدایی نشود

در همین راستا، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در همایش سراسری جبهه متحد اصولگرایان گفت: برخی کدورت‌ها نباید موجب شود ما بهانه‌ای برای جدایی پیدا کنیم و از هم دور شویم.

آیت‌الله مهدوی‌کنی با بیان این‌که «حضور بنده در نشست سراسری اصولگرایان به معنای این است که بگویم تا آخر پای وحدت اصولگرایان ایستاده‌ایم» اظهار کرد: نباید در عرصه انتخابات و رقابت خوبی و بدی را با هم مخلوط کنیم، چرا که دنیا ارزشی ندارد و تنها صداقت است که به درد آخرت ما می‌خورد. مهدوی‌کنی با تاکید بر سخنان گذشته خود مبنی بر این‌که اصولگرایان باید خرده گیری‌ها را کنار بگذارند و با هم باشند، گفت: اگر با یکدیگر باشیم دشمنان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

لجاجت‌کنندگان اصولگرا نیستند

غلامعلی حدادعادل اما در این نشست با بیان این‌که «ما باید از حوادث سال‌های گذشته عبرت بگیریم و تلاش کنیم مجلسی مانند مجلس ششم تکرار نشود» گفت: نباید جریاناتی نظیر آن‌هایی که فتنه ۸۸ را به وجود آوردند در مجلس نهم حاکم شود. لذا برای جلوگیری از این اتفاق وحدت اصولگرایان امری ضروری است و در عین حال باید با جریان‌های فتنه، انحرافی و هر جریانی که از خط ولایت بیرون ایستاده است مقابله کنیم.

عضو کمیته هفت نفره اصولگرایان با بیان این‌که «جبهه متحد اصولگرایان تنها برای ایران کار نمی‌کند بلکه چشم جهان اسلام به روی ماست» گفت: اگر نتیجه انتخابات به گونه‌ای باشد که آمریکا و غرب بتوانند از آن برای شکست حکومت دینی استفاده کنند این فقط ما را متاثر نمی‌کند بلکه پشت همه نیروهای انقلابی خالی می‌شود. حدادعادل تاکید کرد: در چنین شرایطی وحدت برای پیروزی هر چه بیشتر اصولگرایان از هر زمان دیگری واجب‌تر است.

حدادعادل تصریح کرد: هر گروهی با اصرار و لجاجت و خرده‌گیری بی‌جهت موجب شکسته شدن رای اصولگرایان شود به هیچ وجه اصولگرا نیست. وی با تاکید بر این‌که «اصولگرایان ممکن است با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشند» گفت: باید بدانیم اختلاف سلیقه ما در درون اصولگرایان بیشتر است یا اختلاف ما با کسانی که مخالف اصولگرایی هستند. باید به صحنه نگاه کنیم و ببینیم امروز وقت وحدت است یا خرده‌گیری. معتقدم نباید کاری انجام دهیم که پیروزی اصولگرایان در ۱۰ سال گذشته متوقف شود.

هرچه کردیم، نپذیرفتند

رضا تقوی، دیگر عضو این کمیته هم با تاکید بر این‌که «خواسته رهبر انقلاب این است که نیروهای انقلاب و عناصر معتقد به ارزش‌های اسلام و خادمین به مردم، کشور را هدایت کنند» گفت: مجموعه اصولگرایان با اعتقاد به اسلام و ارزش‌ها باید سکاندار هدایت کشور باشند و زمینه‌ برای استمرار این امر باید با پایبندی به ارزش‌ها، خدمت به مردم و تفاهم و وحدت فراهم شود.

وی در تبیین روند شکل‌گیری جبهه متحد اصولگرایان تصریح کرد: پس از شکل‌گیری مجموعه اصولگرایان این جریان عظیم انتخابات‌های متعدد را رهبری کرده و به نتیجه رساند و همچنان پیش آمد تا میان اصولگرایان مرزبندی‌هایی شکل گرفت که بزرگان را نگران کرد.وی در تشریح علل عدم ورود جبهه پایداری به ساز و کار جبهه متحد گفت: جبهه پایداری در ابتدا شرط و شروطی گذاشت و به‌رغم دعوت‌های مکرر ما ورود به جبهه متحد را نپذیرفت.

همچنین اعضای این جبهه درخواست کردند با آیت‌الله مهدوی کنی جلسه داشته باشند در این جلسه خواستار حذف برخی از چهره‌ها از شورای مرکزی شدند.

وی افزود: جبهه پایداری خواستار عضویت تعداد بیشتری از اعضایش در شورای مرکزی جبهه متحد و عضویت یکی از اعضایش در کمیته داوری بود.تقوی با بیان این‌که «بنده مامور شدم از طرف شورای مرکزی با آیت‌الله مهدوی کنی در رابطه با افزایش تعداد اعضای شورای مرکزی و کمیته داوری گفت‌وگو کنم» گفت: آیت الله مهدوی کنی قبول کردند که این تغییر عملیاتی شود و علاوه برحضور نمایندگان آن‌ها در هیات اجرایی مرتضی آقاتهرانی نیز به عنوان یکی از اعضای جبهه پایداری عضو کمیته داوری شود، اما باز دوستان جبهه پایداری نپذیرفتند.

شرط انتخاب کاندیداها

علی اکبر ولایتی، سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان نیز در این مراسم گفت: کاندیداهای اصولگرای مجلس نهم باید التزام خود به شاخص‌های حکومت اسلامی را به اثبات رسانند. علی‌اکبر ولایتی انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران را با توجه به مقتضیات زمان و بیداری اسلامی امری مهم خواند و اظهار کرد: افرادی باید در مجلس آینده حضور داشته باشند که در طول زندگی سیاسی خود التزام و اعتقاد به این شاخص‌ها را به اثبات رسانده باشند. ولایتی تاکید کرد: باید افرادی را برای حضور در مجلس آینده انتخاب کنیم که توانایی خود را در اداره امور و مورد مشورت قرار گرفتن نشان داده باشند و امتحانات خوبی را در ۳۰ سال انقلاب پشت سر گذاشته باشند.