اعزام نیروی دریایی به مناطق فراتر از مدیترانه

ایران توانایی ساخت ناو هواپیمابر را دارد

رزمایش «ولایت ۹۰» در دریای عمان برگزار می‌شود امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش از اعزام یگان‌های دریایی ایران به مناطق فراتر از دریای مدیترانه در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، امیر سیاری دیروز در نشستی خبری که در آستانه ۷ آذر روز نیروی دریایی ارتش برگزار شد، از توان نیروی دریایی ارتش برای حضور در آب‌های دور دست و بین‌المللی خبر داد و گفت: سفر به آب‌های آزاد که سال گذشته تا دریای مدیترانه را در برگرفت در دستور کار ما بود و در سال جاری بنا داریم تا یگان‌های دریایی را به مناطقی فراتر از دریای مدیترانه اعزام کنیم.

وی همچنین از اعزام ۱۶ ناو گروه طی یکی دو سال اخیر به آب‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: در طول این مدت حتی یک روز نبود که ما در این مناطق حضور نداشته باشیم و امروز نیز ناو گروه شانزدهم که برای اولین بار ناوشکن بومی جماران را به همراه خود دارد در این منطقه حاضر است.

اسکورت ۱۳۰۰ فروند کشتی

امیر سیاری کنترل خطوط مواصلاتی و امنیت کشتی‌های تجاری و نفت‌کش کشورمان را از مهمترین مسوولیت‌های نیروی دریایی ارتش عنوان کرد و افزود: امروز دزدی دریایی نه‌تنها در سومالی بلکه تا سواحل هندوستان گسترش پیدا کرده و دزدان دریایی نیز به تجهیزات بیشتری دست پیدا کرده‌اند، اما ما توانستیم با اسکورت ۱۳۰۰ فروند کشتی امنیت را برای شناورهای تجاری و نفت کش خودمان و در بعضی مقاطع برای دیگر کشورها نیز فراهم کنیم. وی با بیان اینکه ما مستمرا در آب‌های آزاد حضور خواهیم داشت، گفت: این حضور بنا بر قوانین بین المللی است و اگر کسی بخواهد ما را تهدید کند قطعا جواب آنها را خواهیم داد. فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص توان این نیرو برای انجام عملیات‌های طولانی مدت در آب‌های آزاد بین‌المللی، اظهار کرد: تا دو سه سال اخیر ما فقط به ماموریت‌های ۱۰ یا ۱۵ روزه در خلیج فارس می‌پرداختیم، اما امروز ناوگان ما بالغ بر۱۰۰ روز بنا بر نیاز در آب‌های آزاد حضور دارد.

به «ناو هواپیما بر» نیاز نداریم

سیاری در خصوص توان جمهوری اسلامی ایران برای ساخت ناو هواپیمابر نیز تاکید کرد: هر چند ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که توان ساخت ناو هواپیمابر را در داخل کشورمان داریم، اما نیازی به این موضوع تا به حال احساس نشده است.

اعتراض به حضور ناوگان پنجم آمریکا در بحرین

انقلاب‌های منطقه و تاثیر آن بر قدرت دریایی آمریکا به خصوص در بحرین سوالی دیگر بود که فرمانده نیروی دریایی ارتش در جواب گفت: حضور ناوگان پنجم آمریکا در بحرین از اول نیز از نظر ما غیر موجه بود، چرا که ما معتقدیم کشورهای منطقه خودشان می‌توانند امنیت منطقه را برقرار کنند و این حضور دیگران است که موجب ناامنی شده است.

سیاری همچنین در خصوص اعزام ناوگروه ارتش آمریکا به نزدیکی سوریه نیز اظهار کرد: ما در جریان هستیم که ناو هواپیمابر آمریکا از جنوب شرق پاکستان حرکت کرد و پس از عبور از کانال سوئز به مدیترانه رفته است اما این مسیر همیشگی آنها است و ما این اقدامات را بیشتر در راستای جنگ روانی و تبلیغاتی می‌دانیم.

کشورهای منطقه روی پای خود بایستند

وی با اشاره این نشست به رزمایش برخی کشورهای منطقه با آمریکا در آب‌های بین‌المللی گفت: این رزمایش‌ها هیچ کمکی به ارتقای توان کشورهای منطقه نمی‌کند و صرفا عملیات روانی است. آنها باید دنبال این باشند که روی پای خود بایستند، چرا که این رزمایش‌ها در برقراری امنیت منطقه نیز تاثیری نخواهد داشت.

با حضور آمریکا در منطقه مشکل داریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین در خصوص درخواست آمریکایی‌ها مبنی بر ایجاد خط مستقیم ارتباطی با نیروی دریایی ایران تصریح کرد: مسوولان کشور این موضوع را پاسخ گفتند و ما نیازی به این خط ارتباطی نداریم؛ چرا که اصولا با حضور آنها در منطقه مشکل داریم و معتقدیم آنها باید هر چه زودتر منطقه را ترک کنند. سیاری همچنین از برگزاری رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش با نام «ولایت ۹۰» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این رزمایش هم از لحاظ وسعت و هم تجهیزات در سطح بالاتری نسبت به رزمایش‌های گذشته برگزار می‌شود، منطقه برگزاری رزمایش ۹۰، دریای عمان و شمال اقیانوس هند خواهد بود.

الحاق ۳ فروند زیر دریایی کلاس غدیر به ارتش

وی در بخشی دیگر از این کنفرانس مطبوعاتی از الحاق ۳ فروند زیر دریایی جدید کلاس غدیر به نیروی دریایی ارتش خبر داد و اظهار کرد: این زیردریایی‌ها که با کمک صنایع دفاع ساخته شده به مناسبت ۷ آذر تحویل نیروی دریایی شد. فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین با اشاره به ساخت مهمترین شبه ساز زیردریایی کلاس غدیر با همکاری صنایع دفاع گفت: این امر اتفاق مهمی بود که متخصصان داخلی کشورمان توانستند به آن دست پیدا کنند.