با تداوم نظام سیاسی فعلی موافقم

مناظره محمد دهقانی و صادق زیبا کلام درباره تغییر نظام ریاستی به پارلمانی

رییس مجلس خبرگان رهبری در خصوص بهترین گزینه برای نظام سیاسی کشور از میان نظام‌های ریاستی یا پارلمانی گفت: من با نظام کنونی بیش از دیگر نظام‌ها موافق هستم. به گزارش مهر، آیت‌الله مهدوی کنی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب روشنای علم در پاسخ به خبرنگاری در رابطه با بهترین گزینه برای نظام سیاسی کشور گفت: من با نظام فعلی موافق هستم، ولی اگر شرایط مهیا باشد ممکن است تغییراتی لازم به نظر آید.وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود تاکید داشتند که اگر روزی لازم باشد، تغییری در سیستم نظام اجرایی کشور به وجود می‌آید. وی همچنین با اعلام اینکه نظام ولایی متناسب با زمان تغییر می‌کند، تصریح کرد: اجرای ولایت نیز اشکال مختلف دارد و حتی اگر خود امام راحل برای مثال در زمان صفویه حاضر بودند نظام ولایی را به گونه‌ای دیگر اجرا می‌کردند. وی افزود: شاید ۱۰۰ سال دیگر مجلس و دولت چنین شکلی که امروز دارد نداشته باشد و این خود رمز اصلاح و گستردگی ولایت به شمار می‌رود که می‌تواند با همه اشکال سازگاری داشته باشد.

دهقانی: ریاست جمهوری به این زودی حذف نمی‌شود

از سوی دیگر عصر شنبه مناظره‌ای با عنوان «نظام پارلمانی یا ریاستی» در تالار حضرت فاطمه الزهرا دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی با حضور محمد دهقانی و صادق زیبا کلام برگزار شد. دهقانی در این مناظره گفت که جایگاه ریاست‌جمهوری به این زودی حذف نمی‌شود، اما در مقابل صادق زیباکلام معتقد بود که نظام ما با مشکل انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری مواجه شده است. به همین جهت نظام به این نتیجه رسیده است که کم‌کم جایگاه ریاست‌جمهوری حذف شود و نخست‌وزیری احیا شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد دهقانی، عضو هیات‌رییسه مجلس گفت: امروز مظهر جمهوریت، پارلمان است نه ریاست‌جمهوری و مردم سالاری و جمهوریت منافاتی با نظام پارلمانی ندارد. دهقانی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه ولایت فقیه تعریف شده است و با توجه به وجود ولی فقیه از بحران‌های سخت عبور کرده‌ایم، اما نباید نظام ایران را نظام ریاستی یا پارلمانی معرفی کرد، چرا که رییس‌جمهور در کشور ما رییس وزرا است نه رییس حکومت؛ همچنین مجلس نیز نمی‌تواند رییس‌جمهور را انتخاب کند. وی با بیان اینکه اصلا موضوع انتخاب نخست‌وزیر در مجلس آینده مطرح نشده است، افزود: از این رو در دوره آینده ساختار سیاسی نظام تغییر نمی‌کند و انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نیز برگزار خواهد شد، البته دشمنان نظام می‌خواهند انتخابات در داخل کشورمان برگزار نشود یا با عدم استقبال مردم مواجه شود، اما این اتفاق نمی‌افتد و انتخابات آینده نیز با حضور حداکثری مردم رقم خواهد خورد. این نماینده مجلس ادامه داد: ۹۸ درصد مردم به این نظام جمهوری اسلامی رای داده‌اند. امروز مظهر جمهوریت، پارلمان است نه ریاست‌جمهوری و مردم سالاری و جمهوریت منافاتی با نظام پارلمانی ندارد. در خیلی از کشورهای دنیا رییس‌جمهوری توسط پارلمان انتخاب می‌شود و اگر نظام پارلمانی شود مغایرتی با جمهوریت ندارد.

زیباکلام: رییس‌جمهور در نظام ما مهمان ناخوانده است

در ادامه صادق زیبا کلام گفت: ریاست‌جمهوری در نظام ما مهمان ناخوانده است و باید نخست‌وزیری جایگزین آن شود. زیباکلام اظهار کرد: نظام ما با مشکل انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری مواجه شده است، به همین دلیل گزینه‌هایی به عنوان کاندیدا پیش روی نظام قرار گرفته است که یکی از این گزینه‌ها حضور آقایان لاریجانی، ولایتی و جلیلی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری است. وی گفت: اگر این افراد وارد عرصه انتخابات شوند نه تنها هیچ مشکلی به‌وجود نمی‌آید، بلکه تعامل خوبی با مجلس و رهبر انقلاب برقرار می‌کند، اما مشکل اصلی آن است که دیگر کسی در انتخابات سال ۹۲ شرکت نمی‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به انتخابات سال ۸۸ گفت: در آن دوره از انتخابات مردم شرکت کردند و افتخاری دیگر را رقم زدند، اما با مشکلاتی مواجه شد به همین جهت نظام بدین نتیجه رسیده است که کم کم جایگاه ریاست‌جمهوری حذف شود و نخست‌وزیری احیا شود. وی ادامه داد: در نظام فعلی رییس‌جمهور اختیاراتی دارد و اگر بخواهد از این اختیارات استفاده کند بدون شک با مجلس دچار مشکل می‌شود. همچنان که در دوره‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد ما شاهد این اختلاف بین قوه مجریه و قوه مقننه بودیم؛ بنابراین اگر نخست‌وزیری احیا شود بخشی از اختیارات آن به مجلس و رهبری واگذار خواهد شد و در اصل نخست‌وزیر آینده کاره‌ای نخواهد بود.

زیباکلام با بیان اینکه آقای دهقانی در این مناظره حسابی برای مجلس سنگ تمام گذاشته است، گفت: خطاب ایشان همان مجلسی است که نفر اول آن یعنی حداد عادل یک میلیون رای آورده بود و نمایندگان دیگر که رسایی، حسینیان و الهیان شاخص‌ترین آنها هستند ۲۰۰ هزار رای آورده‌اند و با افتخار خود را نماینده تهران معرفی می‌کنند.