محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با شبکه آمریکایی سی.ان.ان به سوالات فرید زکریا، سردبیر بخش بین‌الملل این شبکه پاسخ گفت. آینده روابط ایران و عربستان، تخلفات مالی- بانکی و نقش اعضای دولت در آن، بحران در سوریه، خروج نیروهای آمریکا از عراق و کشته شدن معمر قذافی محور سوالات سی.ان.ان در این مصاحبه بوده است. کشتار در سوریه را محکوم می‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه و عکس‌العمل ایران نسبت به آن با توجه به واکنش‌های اخیر ترکیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به همه کشورهای دنیا از سیاست مستقل، مشخص و ثابتی

برخوردار است.

وی افزود: ایران تلاش می‌کند بین دولت و معترضین سوریه تفاهم و گفت‌و‌گو ایجاد کرده و آنها را به تفاهم تشویق کند.

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر، رییس‌جمهور گفت: ما کشتار و قتل عام را (در سوریه) محکوم می‌کنیم؛ اعم از اینکه نیروهای امنیتی کشته شوند یا اینکه مردم و مخالفان کشته شوند. ما فرمول روشنی داریم و آن اینکه همه طرف‌ها (در سوریه) باید دور هم بنشینند و به مفاهمه برسند. نباید قدرت‌های خارجی مداخله و دخالت داشته باشند.

وی افزود: ما باید اجازه بدهیم ملت‌ها بنشینند و به تفاهم برسند. آنها باید قادر باشند مشکلاتشان را خودشان حل کنند؛ بنابراین این کشتارها نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند و در بلندمدت، بن بست بروز خواهد کرد. وقتی مردم کشته می‌شوند، زمینه جدیدی برای مناقشه بروز می‌کند؛ بنابراین ما به همه طرف‌ها توصیه می‌کنیم به تفاهم برسند. عدالت و آزادی باید در همه جای جهان حاکم شود و نباید هیچ‌گونه مداخله خارجی باشد. احمدی نژاد گفت: عدالت این است که هیچ کس نباید فرد دیگری را بکشد. هیچ کس حق ندارد دیگران را بکشد اعم از اینکه دولتی‌ها باشند یا مخالفان.

استقبال از خروج آمریکا از عراق

احمدی‌نژاد درباره اظهارات اوباما که از خروج نیروهای آمریکایی از عراق خبر داده است، در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال این اقدام، ایران به دنبال آموزش ارتش عراق خواهد بود؟ تصریح کرد: این اقدام بسیار خوبی است و باید زودتر از این انجام می‌شد چنانچه ۸-۷ سال قبل صورت می‌گرفت دیگر این تعداد از مردم عراق و حتی نیروهای آمریکایی کشته نمی‌شدند.وی در پاسخ به این سوال که آیا با خروج نیروهای آمریکایی حضور ایران در عراق پررنگ‌تر خواهد شد؟ تصریح کرد: ایران و عراق همواره رابطه‌ای ویژه و تاریخی با یکدیگر داشته‌اند و میان دو ملت به لحاظ تمدنی و تاریخی روابط فرهنگی و اعتقادی گسترده و در هم تنیده‌ای وجود دارد؛ بنابراین حضور یا عدم حضور نیروهای آمریکایی هیچ تاثیری در روابط ویژه و تاریخی دو کشور ندارد.

دولت قذافی به توصیه ما توجه نکرد

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره کشته شدن معمر قذافی رییس‌جمهور لیبی گفت: اینکه مردم یا هر فردی کشته می‌شود، خوشحال‌کننده نیست، و ‌ای کاش همه به عدالت و احترام به حقوق ملت‌ها تن می‌دادند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اوایل شروع مخالفت‌های مردمی با دولت در لیبی به آنها توصیه کردیم که به جای درگیری، راه گفت‌و‌گو و تفاهم را در پیش بگیرند، اما توجهی به این توصیه نشد، خاطرنشان کرد: البته دخالت ناتو هم در تشدید درگیری‌ها بسیار موثر بود در حالی که به جای دخالت نظامی می‌توانست کمک کند تا مسائل با تفاهم و گفت‌و‌گو، سریع‌تر حل و فصل شود.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران در قبال موضع عربستان نسبت به سناریوی ترور مطرح شده از سوی آمریکا گفت: معتقدیم مواضع و مشکلات موجود تحمیلی و تحت فشار و دخالت غربی‌ها است و اگر این فشارها نباشد هیچ مشکلی بین کشورها به‌ویژه ایران و عربستان وجود ندارد، همان‌طوری که سالانه یک میلیون نفر از مردم ایران به عربستان سفر می‌کنند و دو ملت از روابط صمیمی و خوبی برخوردار هستند. وی افزود: بعضی مشکلات موجود میان کشورهای منطقه و ایران و عربستان به خاطر دخالت غربی‌ها ایجاد شده است.

اعضای دولت در هیچ تخلفی دخالت ندارند

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال مجری شبکه سی.ان.ان مبنی بر اینکه شما در جهان به عنوان شخصیتی پاک دست و ساده‌زیست شهره هستید، اما اخیرا اتهام فساد مالی به برخی از نزدیکان شما در دولت وارد شده است،‌تصریح کرد: هیچ کدام از اعضای دولت در هیچ تخلفی دخالتی ندارند و هیچ اتهامی متوجه مجموعه دولت و نزدیکان بنده نیست و همگان خواهند دید که پس از رسیدگی به این موضوع از سوی دستگاه قضایی، هیچ اتهامی به دولت وارد نخواهد بود. احمدی‌نژاد اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای در کشور مدتی است که هر اتفاقی را به همکاران بنده نسبت می‌دهند و بنده نیز تاکنون هیچ تصمیمی برای پاسخگویی و شکایت نگرفته‌ام؛ چرا که علاقه‌مند هستم این فضای آزاد همچنان ادامه پیدا کند و اطمینان دارم این عده نمی‌توانند هیچ اتهامی را در مراجع قضایی علیه دولت به اثبات برسانند، اتهاماتی مانند فساد مالی علیه دولت پیش از آنکه موضوعی قضایی باشد، بیشتر اقدامی سیاسی و ژورنالیستی است.