دنیای اقتصاد- پس از آنکه مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه گذشته از پاسخ‌های مجید نامجو، وزیر نیرو درباره سوال نماینده بجنورد قانع نشد و اصطلاحا به او کارت زرد داد، روز گذشته معاون پارلمانی رییس جمهور در نامه ای خطاب به رییس مجلس از شیوه رای گیری به عمل آمده انتقاد و تصریح کرد که آنچه رخ داده «برخلاف آیین نامه» بوده است. میرتاج‌الدینی که خود سابقه حضور در مجلس هشتم را در کارنامه دارد، در این نامه متذکر شده است که مجلس باید در مورد وارد بودن یا نبودن سوال نماینده رای‌گیری کند و نه در مورد قانع شدن یا نشدن نمایندگان از اظهارات وزیر. وی همچنین تاکید کرده است که در رای گیری به عمل آمده ۸۸ نفر مخالف اظهارات وزیر یعنی موافق وارد بودن سوال بوده‌اند، اما به اعتقاد او عدد مورد نیاز برای تایید شدن کارت زرد ۹۸ رای (نصف به علاوه یک از مجموع ۱۹۴ نماینده) بوده است.

وی در ابتدای نامه خود با بیان چند نکته و در توضیح برداشت خود از آیین‌نامه داخلی مجلس خطاب به علی لاریجانی نوشته است که آنچه که اعلام شد «مجلس از توضیحات وزیر نیرو قانع نشد و کارت زرد به وزیر دادند»، صحیح نبوده و برخلاف آیین‌نامه اعلام شده است.

وی در مستندات خود ادامه داده است که «در ماده ‌١٩٤ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است: در صورتی که اکثر نمایندگان حاضر، نظر به وارد بودن سوال نماینده یا نمایندگان بدهند رییس مجلس موظف است موضوع را به رییس‌جمهور جهت رسیدگی ارجاع نماید. اولا در جلسه مذکور برخلاف آیین‌نامه به وارد بودن سوال نماینده رای گیری نگردید، بلکه نسبت به اظهارات وزیر رای‌گیری شد و تفاوت این دو آشکار است.» وی ادامه می دهد:«قبلا نیز برای اصلاح این رویه و منطبق شدن رای‌گیری با صراحت آیین‌نامه‌، نامه‌های متعددی به هیات رییسه محترم تقدیم کرده‌ایم.» میرتاج‌الدینی همچنین تاکید کرده است که «ثانیا از ‌١٩٤ نماینده حاضر در مجلس تنها ‌٨٨ نفر مخالف اظهارات وزیر یعنی رای به وارد بودن سوال داده‌اند، در حالی که عدد مورد نیاز برای آن ‌٩٨ رای است. بنابراین مجلس محترم به وارد بودن سوال رای نداده است و آنچه که اعلام گردید «مجلس از توضیحات وزیر قانع نشد و کارت زرد به وزیر دادند»، صحیح نبوده و برخلاف آیین‌نامه اعلام شده است.»

وی در پایان از رییس مجلس خواسته است که دستور دهد تا براساس ماده ‌١٩٤ آیین نامه داخلی مجلس، این موضوع اصلاح شود. به نظر می رسد نامه میر تاج الدینی به علی لاریجانی از دو منظر با روال کاری مجلس تفاوت‌هایی دارد. اول اینکه نمایندگان پس از اصلاح آیین نامه داخلی، همواره روال را بر این گذاشته‌اند که پس از طرح سوال از وزیر در صحن علنی و ارائه پاسخ‌های وزیر، از قانع شدن یا نشدن نمایندگان از اظهارات وزیر رای‌گیری شود و تاکنون هم رای‌گیری از وارد بودن یا نبودن سوال نمایندگان صورت نگرفته است. اگرچه این موضوع در مجلس هم محل اختلاف است، اما بر اساس آیین‌نامه جدید آنچه تاکنون در مجلس روی داده بر این روال بوده است. نکته دوم، دیگر بخش نامه میرتاج‌الدینی است که وی تاکید کرده از ‌١٩٤ نماینده حاضر در مجلس تنها ‌٨٨ نفر مخالف اظهارات وزیر یعنی رای به وارد بودن سوال داده‌اند، در حالی که عدد مورد نیاز برای آن ‌٩٨ رای است. این در حالی است که تعداد آرایی که میرتاج الدینی اشاره کرده، آرای مورد نیاز (نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر= ۹۸) برای کسب نظر موافق یا رای مثبت است و مجلس در روال معمول خود، همواره آرای ممتنع یا بدون رای را نیز جزو آرای مخالف به حساب می آورد.

باید دید آیا رییس یا اعضای هیات رییسه مجلس به این نامه و ایراد میرتاج الدینی پاسخ می دهند یا خیر.