دنیای اقتصاد - در حالی که یک عضو کمیسیون صنایع مجلس از تقدیم طرح «سوال از وزیر صنعت درباره تحقق سهم بخش صنعت از یارانه‌ها» به هیات رییسه مجلس خبر داده است، محمدرضا فرزین سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام داشته که دولت تاکنون ۷هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه به صورت نقدی و غیر نقدی به بخش تولید اختصاص داده که از این میزان تنها ۱۴۰۰ میلیارد تومان سهم یارانه بخش صنعت بوده است. فرزین در توضیح بیشتر این مطلب افزود: تنها هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به بخش صنعت پرداخت شده و علاوه بر این، ۲۰۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی، ۲۰۰میلیاردتومان برای کشاورزی و ۱۶۰ میلیاردتومان به شهرداری‌ها، در مجموع ۱۹۶۰میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت شده است. به گفته وی، مجموع این پرداخت‌ها مربوط به سهم ماده هشت قانون هدفمندی یارانه‌ها است که بر اساس آن دولت مکلف است ۳۰ درصد از منابع این قانون را (البته در بودجه امسال این سهم به ۲۰ درصد کاهش یافت) به روش‌ کمک‌های بلاعوض یا یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده به بخش‌های مختلف تولید اختصاص دهد. فرزین افزود: این پول نقدی است که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت کرده است. مثلا در بخش کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم که بخشی باید به صورت اعتبار انرژی پرداخت شود و بخشی به صورت تسهیلات پرداخت شود. در بسته کشاورزی برخی بخش‌ها در قالب امتیاز انرژی و بخشی هم به صورت تسهیلات در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه ۲۵رشته از اجرای قانون تاثیرپذیر هستند،افزود: پول‌ها به بانک‌ها پرداخت شد؛ اما یک مشکلی با بانک ملی ایجاد شد. بانک ملی این تسهیلات را پرداخت نمی‌کرد؛ مثلا ما انتظار داشتیم که به ازای ۱۰۰ میلیارد تومان که بابت ماده هشت قانون در اختیار بانک ملی قرار می‌دهیم، ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار بخش صنعت قرار گیرد؛ اما به دلیل محدودیت منابع بانک ملی این امکان ایجاد نشد.

پول نقد نداشتیم

فرزین با تاکید بر اینکه به بخش صنعت ۱۴۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت کردیم، افزود: البته مشکلات دیگری در آن زمان وجود داشت؛ بخشی از منابع پرداخت نشده بود و فصل بودجه در حال اتمام بود و منابع مانده باید به خزانه برمی‌گشت؛ به همین دلیل ما با راهکارهایی تلاش کردیم که این منابع به خزانه برنگردد و با مشکل مواجه نشویم.وی گفت: البته من ادعا نمی‌کنم که به اندازه همه این منابع پول نقد داشتیم؛ اما برای پولی هم که داشتیم در فرآیند اجرایی با مشکل مواجه شدیم. اما بخشی هم مربوط به سهمیه‌ها می‌شود. ابتدا که من عدد هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را اعلام کردم این مبلغ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی بود و مابقی سهمیه‌هایی بود که ما داده بودیم. وی در پاسخ به اینکه این سهمیه‌ها به چه روشی و به کدام بخش‌ها اختصاص یافت، افزود: روزانه ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل ۱۵۰ تومانی به بخش کشاورزی داده شده است و همچنین روزانه پنج میلیون لیتر به صنعت و یک میلیون لیتر به استانداری‌ها می‌دهیم. از طرف دیگر گندم برای دامداری‌ها و مرغداری‌ها ۷۷۰ تن با قیمت ارزان‌تر دادیم.

مجموعا هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه

فرزین درادامه مجموع یارانه نقدی و غیرنقدی به صورت سهمیه را۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سهمیه یارانه‌ای تا ۵۰ لیتر با نرخ ۱۰۰ تومان به مردم دادیم، همچنین ۱۵ روز گازوئیل را با نرخ ۵/۱۶ تومان برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها. ما درآمدهایمان را از دست می‌دادیم؛ اما برای مدیریت طرح نیاز به این اقدامات بود. نمی‌توانستیم در زمانی که طرح را مدیریت می‌کنیم فقط به دنبال ایجاد درآمد باشیم. پس این کمک‌ ما به بخش‌های مختلف بود و در حال حاضر هم بخشی از این کمک‌ها ادامه دارد. این در حالی است که در تحلیل‌های رسانه‌ها به این اقدامات توجه نمی‌شد و دائما مطرح می‌شود که حمایت لازم از تولید انجام نشده است.

مشکلی در تامین منابع یارانه‌ها وجود ندارد

وی درباره اینکه دولت برای پرداخت یارانه نقدی با کسری بودجه مواجه می‌شود، تصریح کرد: درآمدهای ما از چند بخش به دست می‌آید. یک بخش آن از طریق اصلاح قیمت‌های نسبی است و بخش دیگر درآمدهای مشخص شده در ردیف‌های بودجه است که برای هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است. فرزین افزود: تا به حال دغدغه‌ ما نقدینگی و چرخش پولی و ایجاد تناسب بین جریان درآمدی و جریان نقدینگی بوده که با اقداماتی که انجام دادیم این روند تنظیم شده است و مشکلی در تامین منابع یارانه‌ها وجود ندارد. فرزین درباره بازپرداخت منابعی که دولت به عنوان تنخواه استفاده کرده است، گفت: با دستور دکتر حسینی بخشی از درآمدهای هدفمندی در هر ماه برای تسویه تنخواه برداشت می‌شود و تاکنون دو هزار میلیارد تومان از آن پرداخت شده است. وی درباره اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری گفت: ما در حال بررسی اجرای فاز دوم هستیم. فعلا سناریوهای مختلف قیمتی را مطالعه می‌کنیم؛ اما اینکه زمان اجرا امسال باشد یا سال آینده هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم و هنوز در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.