دوچرخه سواری 2 دولتمرد برای فرهنگ‌سازی

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- اولین کنفرانس بین‌المللی دوچرخه شهری روز گذشته با حضور رییس ستاد حمل و نقل سوخت و رییس سازمان محیط زیست برگزار شد. محمد رویانیان و محمد جواد محمدی زاده در این کنفرانس ضمن تاکید بر نقش خودروها در افزایش آلایندگی هوا از عزم دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی از طریق دوچرخه خبر دادند و برای ثابت کردن این عزم، خود نیز پا به رکاب شدند. به گفته رویانیان دبیرخانه‌ای هم مخصوص این کار با دستور محمود احمدی نژاد در ستاد حمل و نقل سوخت تشکیل شده است. علاوه براین محمدی‌زاده هم تاکید کرد که طبق سند چشم‌انداز باید تا ۱۰ سال آینده ۱۰ درصد سیستم حمل ونقل عمومی با استفاده از دوچرخه امکانپذیر باشد. اولین کنفرانس دوچرخه شهری، اما در شرایطی برگزار شد که دست کم برخی از مسوولان شهرداری پایتخت همواره از دولت به دلیل نپرداختن حق خود در سهم یارانه بلیت مترو و نیز عدم تامین اتوبوس‌های درون شهری گلایه‌مند بوده و معتقدند در صورت کمک دولت و تامین اعتبار می‌توان ناوگان حمل‌ونقل عمومی را گسترش داده و از این مسیر به سمت کاهش خودروهای شخصی، آلودگی هوا و بار ترافیکی رفت. این در حالی است که دولت نیز همواره این موضوع را تکذیب کرده است. با این حال داستان به اینجا ختم نشده و هنوز دولت و مدیران شهری بر سر این موضوع با هم اختلاف دارند. در میان این درگیری‌های لفظی بین دولت و شهرداری، سردار رویانیان از عزم جدید دولت بر استفاده از دوچرخه در جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی خبر داده است، موضوعی که به نظر می‌رسد راهکار جدید دولت است برای پشت سر گذاشتن اختلافات با شهرداری که آن را مستقلا در پیش گرفته است. اگرچه تا پیش از این شهرداری تهران در برخی از خیابان‌ها مسیر‌های ویژه دوچرخه را تعبیه کرده است، هرچند خیلی از آن استفاده نمی‌شود، علاوه بر اینکه خانم‌ها نیز مجاز به دوچرخه سواری در معابر عمومی نیستند و باید دید دولت چه تدبیری را در این باره اندیشیده است.

به گزارش ایسنا، محمد رویانیان دیروز در این کنفرانس بین‌المللی، با اشاره به اینکه دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی استفاده از دوچرخه در حمل‌ونقل شهری در ستاد سوخت تشکیل شده است، اظهار کرد: این دبیرخانه به دستور رییس‌جمهور تشکیل شده و بر این اساس آیین‌نامه‌های مربوط به توسعه حمل و نقل عمومی از طریق دوچرخه تنظیم خواهد شد.

وی اهداف دبیرخانه تشکیل شده در ستاد سوخت به منظور تمرکز و توسعه استفاده از دوچرخه را تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مرتبط، برنامه‌ریزی برای ارائه و عرضه دوچرخه شهری ارزان، شناسایی شیوه‌های اشاعه استفاده از دوچرخه و رفع چالش‌های موجود و در نهایت هماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دوچرخه عنوان کرد.

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال گذشته، هم‌اکنون در جایگاه سیزدهم تولید خودرو در جهان ایستاده است، اظهار کرد: این در حالی است که رتبه ایران در تولید دوچرخه بالای ۱۰۰ است و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که این مساله معکوس شود.

وی افزود: با وجود اینکه روند کاهش مصرف بنزین با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها مطلوب بوده است، اما بنا به دستور رییس‌جمهور، گام‌های بلندتری در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش مصرف سوخت برداشته خواهد شد که استفاده از دوچرخه در معابر شهری و روستایی یکی از این گام‌ها است.

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با بیان اینکه در حال حاضر روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر سفر شهری در کشور صورت می‌گیرد، اظهار کرد: می‌توان با توسعه حمل و نقل پاک و استفاده از دوچرخه تا ۱۰ درصد از سفرهای کوتاه شهری کاست.

صرفه جویی ماهانه ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین با کاهش ۱۰ درصدی سفرها

همچنین محمدجواد محمدی‌زاده در اولین کنفرانس بین‌المللی دوچرخه شهری، با بیان اینکه در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است اظهار کرد: بر اساس این سند پایه و اساس ۱۰ درصد حمل و نقل عمومی، دوچرخه خواهد بود و جهت‌گیری ۱۵ درصد تهیه زیرساخت‌ها، مدیریت، اجرا و طراحی حمل و نقل شهری با فرض استفاده از دوچرخه صورت خواهد گرفت.

محمدی‌زاده با اشاره به مشکل فرهنگی کشور ما در حوزه استفاده از دوچرخه اظهار کرد: در کشور ما از دوچرخه تنها به منظور تفریح و بیشتر برای گروه سنی کودک و نوجوان استفاده می‌شود؛ به طوری که در حال حاضر جوانان ما حتی بلد نیستند که دوچرخه‌سواری کنند. وی عنوان کرد: اگر تا ۱۰ درصد از سفرهای شهری را بتوانیم به استفاده از دوچرخه اختصاص دهیم و اگر سرانه مصرف هر نفر در روز یک لیتر باشد، می‌توان روزانه ۵ میلیون لیتر و ماهانه ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی کرد.

محیط‌بان دنا قتل عمد نکرده است

محمدجواد محمدی‌زاده در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که رییس دیوان عدالت اداری محیط‌ بانان را ضابط قضایی نمی‌داند، بنابراین برای نجات محیط‌ بان دنا چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ اظهار کرد: اتفاقی که افتاده است مربوط به شهریور سال ۸۶ بود. در آن زمان تعداد زیادی از محیط‌‌بانانی که به کار گرفته شدند، نحوه به کارگیری‌شان به عنوان ضابطه قضایی و در ارتباط با نیروی انتظامی تعریف نشده بود. به گزارش فارس، رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته ما این را قبول نداریم که قتل عمد بوده چرا که در جریان ماموریت برای پلیس هم این موارد پیش می‌‌آید، ولی در راستای این اتفاق از ۲ سال قبل ما یگان حفاظت محیط زیست را راه‌اندازی کردیم و این یگان زیر نظر ستاد فرماندهی کل قوا و باحمایت‌های قانونی نیروی انتظامی فعالیت می‌کند.

وی عنوان کرد: در ارتباط با محیط‌‌بان دنا ما مصرانه پیگیر این موضوع هستیم.