قاطعانه برخورد می‌کنیم تا اعتماد عمومی برگردد

دنیای اقتصاد- آیت ا... آملی لاریجانی رییس قوه‌قضائیه رسیدگی قاطع دستگاه قضایی به پرونده فساد عظیم بانکی را بازدارنده، موجب جلب اعتماد افکار عمومی و نشانه‌ای از قاطعیت نظام اسلامی در برخورد با عوامل فساد، بدون توجه به «خطوط قرمز توهمی» دانست و گفت: قوه‌قضائیه استقلال و قاطعیت خود را در برخورد با این مفسده عظیم مالی در عمل نشان خواهد داد. به گزارش روابط عمومی قوه‌قضائیه، آیت ا... لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی کاهش اعتماد مردم به نظام اقتصادی و بانکی کشور را یکی از جنبه‌های تخریبی فساد عظیم بانکی اخیر دانست و گفت: همه مسوولان موظفند صرف‌نظر از جنبه‌های مخرب پرونده فساد بزرگ مالی، به این مساله رسیدگی و اعتماد عمومی را به نظام بانکی و اقتصادی بازگردانند. رییس قوه‌قضائیه به توجه همگانی نسبت به فساد مالی اخیر اشاره کرد و گفت: این روزها بحث فساد کلان بانکی مورد توجه همه مردم و مسوولان قرار گرفته است و دستگاه قضایی نیز به صورت کاملا جدی و قاطعانه پیگیر این پرونده است.

رییس قوه‌قضائیه به نقش تخریبی این مفسده در کاهش اعتماد عمومی به نظام بانکی و اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: وضعیتی که در این فساد کلان پدید آمده است مخرب اعتماد مردم به نظام بانکی و اقتصادی کشور شده و امیدواریم همان طور که همه مسوولان اعلام کرده‌اند با عزمی راسخ به وظیفه خود در قبال این مساله عمل کنند و اعتماد عمومی را برگردانند. رییس قوه‌قضائیه ظرفیت و اقتدار نظام اسلامی و دستگاه قضایی را در برخورد با چنین پرونده‌هایی بسیار بالا توصیف کرد و گفت: با وجود مخرب بودن این حادثه در کاهش اعتماد افکار عمومی، مطمئن هستیم که نظام اسلامی ما از چنان اقتداری برخوردار است که بتواند با این گونه مسائل برخورد کند و از خود نظارت و قاطعیتی نشان بدهد که اعتماد عمومی ترمیم شود.آیت‌ا... لاریجانی گفت: دستگاه قضایی ان‌شاءا... با دقت و قاطعیت به این مساله رسیدگی خواهد کرد و ما مطمئنیم قضات ما این قاطعیت را در عمل نشان خواهند داد.

آیت ا... لاریجانی «رسیدگی دقیق، بدون استثنا و بدون توجه به خطوط قرمز توهمی» را رویکرد اصلی دستگاه قضایی در این پرونده برشمرد و با تاکید بر اینکه تمام مسوولان عالی نظام نیز نسبت به این مساله هم نظر هستند، گفت: در این حادثه هر کسی، به هر میزانی که دخالت داشته باشد، باید از ناحیه دستگاه قضایی مورد بازخواست و پرسش قرار بگیرد و بازجویی شود. رییس قوه‌قضائیه تاکید کرد: تمام افرادی که در این حادثه دخالتی داشته‌اند باید پاسخگو باشند و به همان میزان که جرمشان محرز شد، می‌بایست بر حسب قانون و شرع مجازات شوند.

آیت‌ا... آملی لاریجانی با درخواست از مسوولان، رسانه‌ها و تمامی افراد صاحب تریبون مبنی بر اینکه در ادامه روند رسیدگی به این پرونده «طوری رفتار کنند که دستگاه قضایی بتواند کار خودش را به نحو سالم و صحیح به انجام برساند»، گفت: قوه‌قضائیه ضمن تقدیر از توجه همگانی و نیز از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها امیدوار است وضعیت فضای رسانه‌ای طوری باشد که قضات رسیدگی‌کننده بتوانند در فضای آرام و به دور از هر گونه فشار کار خود را انجام دهند، هر چند بحمدا... کسانی که ناظر این پرونده قرار داده شده‌اند تحت هیچ فشاری از مسیر صحیح قانونی منحرف نخواهند شد، با این حال امیدواریم که فضای آرام رسیدگی به این پرونده فراهم و از مانع تراشی پرهیز شود.

آیت ا... آملی لاریجانی به‌کار رفتن تعبیر «اختلاس» و نیز «اعلام رقم ۳ هزار میلیاردی اختلاس» را بدون توجه به تعریف قانونی اصطلاحات حقوقی و تبعات این‌گونه مسامحات یکی از اشکالات و نمونه‌های فضاسازی رسانه‌ای دانست و تصریح کرد: تعبیر اختلاس در مفهوم عرفی‌اش بار خاصی دارد، وقتی می‌گوییم سه هزار میلیارد تومان اختلاس شده انگار که این مبلغ از گوشه‌ای از خزانه برداشته شده و در جیب کسی ریخته شده است؛ در حالی که واقعیت مساله این نبوده است و گرچه تردیدی نداریم که در اینجا فساد عظیمی رخ داده و باید برخورد بسیار قاطعی با آن صورت گیرد؛ اما اعلام بدون پشتوانه حقوقی عناوین مجرمانه یا مبلغ فساد مالی اخیر ممکن است توقعات خاصی را ایجاد کند که واقعا مشکل‌ساز ‌شود.