دنیای‌اقتصاد- با وجود مسکوت ماندن بحث افزایش تعطیلات آخر هفته طی یکی دو ماه اخیر، سایت «الف» منسوب به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در مقاله‌ای با عنوان «پیشنهادی برای تغییر تعطیلات رسمی» به تغییر در شمارگان روزهای تعطیل متناسب با شرایط جوامع امروزی برای افزایش بهره‌وری و مشخصا تعطیلی دو روز پنج‌شنبه و جمعه یا جمعه و شنبه پرداخته و همچنین تعطیلات نوروز را برای سال تحصیلی به عنوان معضلی برشمرده است که می‌توان با تغییر در تقویم شمسی بر این مشکلات آموزشی فایق آمد. موضوع افزایش تعطیلات سراسری زمانی مطرح شد که اولین بار اوایل مردادماه محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور با مطرح کردن این موضوع که ایران از نظر کمبود تعطیلات دومین کشور جهان است، از ساعات کار طولانی در هفته انتقاد کرد. احمدی‌نژاد همچنین خواستار تعطیلی سراسری روزهای پنج شنبه شد تا بر اساس آن اعضای خانواده فرصت بیشتری برای در کنار هم بودن داشته باشند و از نظر او «روز خانواده» شکل بگیرد. یک هفته پس از این اظهارات رییس‌جمهور و قبل از آنکه رییس دولت اقدامی برای عملی کردن این اظهارات خود انجام دهد، جمعی از نمایندگان مجلس پیش‌دستی کردند و طرحی یک فوریتی برای تعطیل کردن روز پنج شنبه به صحن علنی مجلس ارائه دادند که با مخالفت دیگر نمایندگان روبه‌رو شد. اما این مخالفت مجلس دولت را از تصمیم‌اش برای تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها باز نداشت، چرا که یک هفته پس از طرح مجلس، عبدالعلی تاجی معاون حقوقی امور مجلس معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور خبر داد که لایحه افزایش تعطیلی عید فطر و روزهای پنج‌شنبه دستگاه‌های اجرایی «به صورت همزمان» از سوی دولت تقدیم مجلس می‌شود. اگر چه این خبر به واقعیت نپیوست و دولت لایحه افزایش تعطیلات عید فطر را جداگانه و بدون لایحه تعطیلی پنج شنبه‌ها به مجلس داد. اما اظهارنظرهای گاه و بیگاه نمایندگان ملت و مسوولان دولتی نشان از مصمم بودن دولت برای افزایش تعطیلات هفتگی دارد.آخرین موضع‌گیری درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به محسن کوهکن، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس اختصاص دارد. وی از پیگیری مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها خبر داد.

جمعه روز جماعت

سایت الف اما در مقاله خود با اشاره به تاکید آموزه‌های دینی بر تقسیم یک روز به سه قسمت کار، استراحت و تفریح (لذت حلال) و یک قسمت به عبادت اظهار کرده «اگر استراحت هر روز در همان روز منظور شده است پس فلسفه تعطیلی جمعه چیست؟ پاسخ این است که بر خلاف تصور غالب، روز جمعه روز جماعت است و نه روز تعطیل! بنابراین تنها تفاوت روز جمعه با سایر ایام هفته تفاوت تکالیف در این روز با سایر ایام هفته است و نه تعطیلی و بی‌مسوولیتی. بنابراین درمی‌یابیم که حتی تعطیلی جمعه به شکل امروزین آن نیز چندان صبغه‌ دینی نداشته و بیشتر ناشی از یک قرارداد اجتماعی در جوامع اسلامی است.»

الف می‌افزاید: اما آنچه که مسلم است این است که فرآیند کار و استراحت در جامعه امروزی به دلایل مختلفی دستخوش تغییر و تحول شده است. در کلانشهرها، فرآیند حضور در محل کار و برگشت به خانه و مشغله‌های روزانه آنچنان طولانی و زمانبر شده است که تعادل بین کار و استراحت را به‌کلی بر هم زده است. با این حساب روشن است که در جامعه امروزی لازم است راهکارهای مناسب‌تری را تنظیم و چرخه کار و استراحت را مجددا تدوین کنیم.

بهره‌وری بیشتر با ۲ روز تعطیلی

الف در ادامه تصریح کرد: اگرچه ۶ روز کار و استراحت و یک روز پرداختن به امور اجتماعی کماکان مطلوب‌ترین راهکار توزیع کار و استراحت در طول هفته بوده و هنوز هم برای جوامع کوچک و بسیط بهترین الگو به‌شمار می‌رود، ولیکن تمرکز کار و تلاش در ۵ روز هفته و تجمیع استراحت در دو روز دیگر (خواه پنج‌شنبه و جمعه و خواه جمعه و شنبه) در شرایط کنونی کلانشهرها و زندگی مدرن شهری به بهره‌وری بیشتر کمک خواهد کرد، چرا که اولا: نیرو و هزینه‌های ناشی از آمد و شد به محل کار، مشکلات ناشی از ازدحام جمعیت و ... در یک روز از هفته را حذف می‌کند؛ ثانیا: با فراهم سازی امکان جبران کمبود استراحت، رسیدگی به امور شخصی و عبادات هفتگی در پایان هفته، شادابی و انگیزه نیروی کار را افزایش می‌دهد.

یکپارچه‌سازی سال تحصیلی در یک سال شمسی

همچنین گزارش الف با اشاره به مصادف شدن نوروز با بزر‌گ‌ترین معضل تقویم آموزشی کشور، خواستار یکپارچه‌سازی سال تحصیلی در یک سال شمسی و جلوگیری از همپوشانی با تعطیلات نوروز شده که می‌تواند راهکاری برای خلاصی از برخی معضلات ناشی از این تلاقی ایام باشد. به پیشنهاد الف «سال تحصیلی از ابتدای اردیبهشت‌ماه شروع شده و تا انتهای دی‌ماه پایان پذیرد»، در مراکز آموزش عالی نیز نیم‌سال اول از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا ۱۵ شهریورماه و نیم‌سال دوم پس از ۱۵ روز از ابتدای مهرماه تا ۱۵ بهمن‌ماه تعیین شود.