احتمال احیای طرح مبادله سوخت هسته‌ای

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: واکنش منفی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به پیشنهاد احمدی‌نژاد مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی، هنوز بدنه کارشناسی و علمی جامعه آمریکا را ناامید نکرده است.آنگونه که خبرگزاری رویترز گزارش داده، تلاش کار‌شناسان فدراسیون دانشمندان آمریکا برای ترغیب دولت باراک اوباما به پذیرش طرح مبادله سوخت اتمی با ایران وارد فاز تازه‌ای شده است. در همین حال، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ، دلیل طرح دوباره توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی و خرید آن از سوی محمود احمدی نژاد را مسائل انسانی و نجات جان هزاران نفر بیمار عنوان و اظهار کرد که غرب درباره طرح مبادله سوخت کارشکنی‌ و مسائل انسانی را قربانی بحث‌های سیاسی خود کرد. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پیش از عزیمت به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفت و گو با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست آمادگی ایران را برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد در قبال دریافت سوخت هسته‌ای مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران اعلام کرد. پیشنهادی که البته در جریان سفر یاد شده و مصاحبه احمدی‌نژاد با رسانه‌های آمریکایی و غیرآمریکایی بارها تکرار شد، اما مقامات آمریکایی به این ایده واکنشی سرد نشان دادند. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفته بود: «اگر ایران یک پیشنهاد جدی داشت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌داد. دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آمریکا می‌تواند اظهارات احمدی‌نژاد را مورد بررسی قرار دهد و سپس ما می‌توانیم واکنش نشان دهیم. اما چشم‌انداز کنونی ما این است که اظهارات احمدی‌نژاد از موضوع واقعی منحرف است.» با وجود این اظهارات، کار‌شناسان فدراسیون دانشمندان آمریکایی (FAS) در حال حاضر در تلاشند دولت اوباما را برای بررسی مجدد آن راضی کنند؛ چراکه بر این باورند این طرح ارزش دنبال کردن را دارد.به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری انگلیسی رویترز، اعضای فدراسیون دانشمندان آمریکایی بر این باورند که این طرح مزایایی دارد؛ یکی اینکه با پذیرش آن می‌توان رویکردی بشردوستانه در قبال ایران اتخاذ کرد و دیگر اینکه از طریق آن می‌توان سال‌ها بن‌بست در مسیر هسته‌ای را شکست.

طرح ایده اولیه مبادله سوخت هسته‌ای اما به بهار۱۳۸۸ باز می گردد؛ به زمانی که ایران، ترکیه و برزیل به توافقی دست یافتند که به اسم «بیانیه تهران» شناخته می‌شود. براساس این بیانیه، ایران برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران توافق کرد تا ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۵/۳ درصدی خود را در کشور ترکیه به امانت بگذارد و در ازای آن ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی از طرف‌های غربی (روسیه، فرانسه و آمریکا) دریافت کند. اما این توافق با واکنش سرد طرف‌های غربی مواجه شد و به این ترتیب این توافق هیچ گاه تحقق نیافت. ایران اما خود از بهمن سال ۱۳۸۸ تولید اورانیوم ۲۰ درصد را در کشور آغاز کرد و در اردیبهشت ماه سال جاری از افزایش سه برابری تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در کشور خبر داد. این خبر در روزهای نخست شهریور ماه سال جاری عینیت یافت. فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در همان روزهای نخست شهریور ماه در این‌باره گفت: قصد داریم میزان تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را تا حدی بالاببریم که ذخیره مناسب از سوخت با این درصد غنا داشته باشیم تا اگر در خلال فعالیت‌ها به سیستم‌های ما آسیبی وارد یا تعمیراتی انجام شد، مواد مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم.

خودشان کارشکنی کردند

دیروز اما مهمانپرست در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه موضع وزارت خارجه ایران در قبال واکنش منفی وزارت خارجه آمریکا به پیشنهاد تازه احمدی‌نژاد برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد در صورت تامین آن توسط غرب چیست؟ گفت: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جزو حقوق اساسی ملت ماست.ما عضو ان.پی.تی هستیم و با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های هسته‌ای را دنبال می‌کنیم و همانطور که پایبند به تعهدات خود برای عدم انحراف از صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها هستیم به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد از حقوق ملت ما چیزی را کاهش و آن را محدود کنند.وی تصریح کرد: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشور ما دارای مسیر طبیعی است و براساس نیازهای داخل کشور به فعالیت در این زمینه ادامه می‌دهیم. سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: اینکه آقای رییس‌جمهور اشاره کرد که بحث غنی‌سازی ۲۰ درصد در صورت تامین نیازهای ما دنبال نخواهد شد، به دلیل این نکته بود که سوخت ۲۰ درصد برای ادامه فعالیت‌ رآکتور تحقیقاتی تهران ضروری است و جان هزاران نفر از افرادی که به دلیل بیمار‌ی‌های حاد احتیاج به تولیدات رآکتور تحقیقاتی تهران دارند، در خطر است.وی افزود: ما از ابتدا اعلام کرده بودیم این سوخت را باید در اختیار ما قرار دهند و به عنوان عضو ان.پی.تی باید این سوخت را خریداری می‌کردیم.وی تاکید کرد: خودشان کارشکنی‌ها را شروع و مسائل انسانی را قربانی بحث‌های سیاسی خود کردند. وی با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی شاید تولید سوخت ۲۰ درصد صرفه اقتصادی نداشته باشد، یادآور شد: ولی در عین حال تا موقعی که سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران تامین نشود و برخوردهای سیاسی در ارتباط با حقوقی که ملت‌ ما دارند مانع از احقاق حقوق ملت ما شود، ما مسیر خودمان را دنبال و سوخت مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم و ان‌شاءالله با تکمیل کارخانه جدیدی که این سوخت را به صفحه سوخت تبدیل می‌کند، نیازهای داخلی خود را تامین می‌‌کنیم.

واکنش به برقراری تلفن قرمز تهران - واشنگتن

مهمانپرست در بخشی دیگر از این کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به پیشنهاد مقامات نظامی آمریکا برای برقراری خط ارتباطی مستقیم با ایران در خلیج‌فارس گفت: این پیشنهادی بود که صرفا توسط برخی از مقامات نظامی آمریکایی داده شد و ما به صورت رسمی چنین چیزی را دریافت نکردیم. وی با تاکید بر اینکه باید از هرگونه تنش در منطقه جلوگیری کرد، افزود: هر راهی که بتواند کمک کند تا تنش و درگیری در منطقه به وجود نیاید مورد توجه همه کشورها قرار می‌گیرد.برای جلوگیری از هرگونه تنش باید نیروهای نظامی خارجی منطقه حساس خلیج فارس را ترک کنند و زمینه بروز هرگونه تنش خود به خود از بین خواهد رفت.

دخالت در امور سوریه مردود است

اظهارات برخی از مقامات کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل درباره دیدارشان با احمدی‌نژاد و از جمله اظهارات جلال طالبانی رییس جمهور عراق که عنوان کرده است احمدی نژاد از اسد عصبانی است، یا اظهارات نخست وزیر ترکیه مبنی بر درخواست احمدی‌نژاد از اسد برای توقف تیراندازی به سوی مردم سوریه محور سوالی دیگر بود که مهمانپرست چنین پاسخ گفت: فکر می‌کنیم در رابطه با سوریه، فتنه‌ای توسط کشورهای حامی رژیم صهیونیستی در حال انجام است و آنها به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و نا‌امنی در سوریه هستند.وی یادآور شد: هدف اصلی کشورهایی که مداخلات خود را در کشور سوریه دنبال می‌کنند، ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی است. ما هرگونه دخالت کشورهای خارجی در مسائل داخلی سوریه را مردود می‌دانیم، البته همیشه توصیه کرده‌ایم که باید در یک فضای مناسب گفت‌وگوهایی بین مقامات دولتی سوریه و مردم این کشور برقرار شود و خواسته‌هایی که بخشی از مردم در سوریه دارند شنیده شود. سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اصلاحاتی توسط مقامات دولت سوریه در حال انجام است و فضا نسبت به گذشته آرام‌تر شده و بدون دخالت کشورهای خارجی مسائل داخلی سوریه می‌تواند با تدبیر و حکمت به نقطه مناسبی برسد.