باید مراقب باشیم کسی در انتخابات دخالت نکند

عکس: خبرگزاری مهر

روز گذشته همایش معاونان سیاسی، روسای ستاد انتخابات، مدیران کل سیاسی انتخابات و مدیران فن‌آوری و اطلاعات استان‌ها در نهمین دوره‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی با سخنرانی و هشدار‌های تلویحی وزیر کشور برگزار شد. نجار در این همایش بر ضرورت عدم دخالت افراد غیر‌مسوول در انتخابات تاکید و البته خاطرنشان کرد که هم اکنون نیز خوب نیست که چنین مسائلی مطرح شود و تاکنون چیزی ندیده‌ایم. وی در عین حال تصریح کرد: باید مراقب باشیم کسی در این انتخابات دخالت نکند. نجار همچنین ثبات مدیریتی و جلوگیری از تغییرات در آستانه انتخابات را مورد توجه قرار داد و گفت که این موضوع را با امضای خودش به مسوولان سراسر کشور ابلاغ کرده است.

به گزارش ایسنا، مصطفی محمدنجار در این همایش بامورد توجه قرار دادن بحث هماهنگی، تشریک مساعی و نظرات مشترک گفت: اگر ما در این جلسات به نظرات واحد برسیم و آنچه سیاست رییس جمهور و مقامات بالای کشور است را کنار هم بگذاریم، کار به سادگی پیش خواهد رفت. نجار تاکید کرد:‌ ما مسوولان باید به مثابه‌ یک خانواده‌ بزرگ چنان هماهنگی داشته باشیم که همگی از حرف‌های مختلف یک برداشت کنیم، البته این در حالی است که امروز در وزارت کشور هماهنگی در اوج خود وجود دارد.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه این هماهنگی در مقابل جریان فتنه بسیار بالا بود، اظهار کرد: مسوولان امنیتی و سیاسی ما توانستند حرکت‌های سخیف، ذلیلانه و توطئه‌های نظام سلطه و صهیونیست را خنثی کنند. وزیر کشور همچنین تصریح کرد: البته یک عده‌ای که در راس آن استکبار جهانی است، سعی می‌کنند با ایجاد ترفندها و تردید و سیاه‌نمایی، خدمات کشور را زیر سوال ببرند و مردم را مایوس کنند. بنابراین شما معاونان سیاسی باید خطوط دشمن را شناسایی کنید و در فعالیت‌های خود ایجاد امید در مردم را مورد توجه قرار دهید. وی همچنین با تاکید بر این که تلاش ما این است تا این انتخابات صد در صد مطابق قانون برگزار شود، افزود: باید مراقب باشیم کسی در این انتخابات دخالت نکند و بر اساس نظر شخصی‌اش کاری انجام ندهد، در واقع بحث صیانت از آرای مردم و فضای کار را باید مورد توجه قرار دهیم تا در نهایت فضایی به دور از تشنج و مملو از وقار، آرامش و در عین حال شور و شعف انتخاباتی داشته باشیم.

برگزاری رایانه‌ای ۹۵ درصد فرآیند انتخابات

نجار همچنین اظهار کرد: امسال قرار است انتخابات را در برخی حوزه‌ها تا حدود ۱۰ درصد رایانه‌ای برگزار کنیم، البته فرآیند کلی انتخابات بالغ بر ۹۵ درصد به صورت رایانه‌ای برگزار خواهد شد. وزیر کشور با بیان این که لازم است تا در ترکیب هیات‌های اجرایی تعمق لازم انجام شود، اظهار کرد: البته مجری انتخابات خود مردم هستند و این انتخابات با شکوه‌تر و با وقارتر از گذشته برگزار خواهد شد.

نجار همچنین مر قانون، صیانت از آرای مردم، ایجاد بستری برای مشارکت حداکثری مردم، آموزش و تسلط کامل مدیران را از جمله موارد مورد توجه در این راستا دانست و گفت: همچنین عدم استفاده از امکانات دولتی، تبلیغ نکردن علیه کاندیداها و نبود فضای متشنج نیز باید در این مسیر مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر کشور همچنین ثبات مدیریتی و جلوگیری از تغییرات در آستانه انتخابات را یک ضرورت دانست و گفت: ما این موضوع را به سراسر کشور ابلاغ کرده‌ایم و این ابلاغیه به امضای من به تمامی کشور ارسال شده است، البته ما دست خودمان را صد در صد نمی‌بندیم و در جایی که ضرورت دارد و سرپرستی مسوولیت دارد، این تغییرات را انجام خواهیم داد.

برخورد با دخالت افراد غیرمسوول

به گزارش ایسنا، مصطفی محمدنجار همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران به تبیین رویکرد وزارت کشور در برگزاری انتخاباتی سالم و باشکوه پرداخت و تصریح کرد: در این راستا تبادل نظر، آموزش، اصلاح آیین نامه و تمهیدات اجرایی مورد توجه قرار گرفته و سعی شده است تا به سه اصل اجرا شدن دقیق قانون، بستر سازی برای مشارکت حداکثری مردم و تسهیل در روند انتخابات و استفاده از علوم نرم افزاری توجه شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه برای عدم دخالت افراد غیرمسوول در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی چه تمهیداتی از سوی وزارت کشور مد نظر قرار گرفته است، اظهارکرد: قانون در این مورد پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است. البته ما تا به حال چیزی ندیده‌ایم و هم‌اکنون نیز خوب نیست که چنین مسائلی مطرح شود، اما به هر ترتیب اگر در این بحث مساله‌ای به اطلاع ما برسد، بلافاصله برخورد خواهیم کرد.