نیازی به خط تلفن مستقیم ایران-آمریکا نیست

در ماجرای اس -۳۰۰ ادعای خسارت کرده ایم و موضوع به داوری گذاشته شده است

دنیای اقتصاد- وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام خبر تحویل انبوه موشک‌های کروز قادر به نیروهای دریایی ارتش و سپاه گفت که تصمیم‌گیری درباره سرنوشت قرارداد فروش موشک‌های اس- ۳۰۰ از سوی روسیه به ایران، به داوری سپرده شده است. وی همچنین در نخستین واکنش به ابراز تمایل ارتش آمریکا به برقراری خط تلفن اضطراری میان تهران-واشنگتن اظهار کرد: نیاز به برقراری خط مستقیم میان ایران-آمریکا نداریم.به گزارش ایسنا، سردار احمد وحیدی ، وزیر دفاع دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد آخرین وضعیت موشک اس -۳۰۰ و بحثی که ایران در این ارتباط با روسیه داشته است نیز گفت: این موضوع روال طبیعی خود را طی می‌کند و بحث در مورد آن به داوری سپرده شده است. وی تصریح کرد: البته ما پیش پرداخت‌های خود را در این ارتباط که به روسیه داده بودیم، پس گرفته‌ایم. ما ادعای خسارتی داریم که تصمیم‌گیری در این ارتباط به داوری سپرده شده است.

بر اساس این گزارش، اواخر هفته گذشته رییس شرکت روسوبورون اکسپورت روسیه در گفت‌وگو با روزنامه کومرسانت اعلام کرد که به دلیل عملی نشدن قرارداد فروش اس - ۳۰۰ به ایران، ‌پیش پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران بازگردانده شده است.این گزارش حاکی است که بیش از یک ماه پیش، سفیر ایران در مسکو از اقدام تهران در مورد شکایت از روسیه به دادگاهی بین‌المللی به اتهام خودداری از فروش اس- ۳۰۰ خبر داد، اما روس‌های ناخرسند از این موضع‌گیری تهران در همان زمان اعلام کردند که مبلغ ودیعه جمهوری اسلامی آماده است و آنها این پیش پرداخت را به تهران بازمی‌گردانند. قرارداد خرید موشک‌های اس -۳۰۰ از روسیه در اواخر سال ۲۰۰۷ بین تهران و مسکو به امضا رسید. تعلیق‌های روسیه در تحویل این موشک‌ها به ایران آغاز شد تا اینکه سرانجام دیمیتری مدودف، ‌رییس‌جمهور روسیه مدعی شد که طبق تحریم‌های سازمان ملل انتقال این تجهیزات به ایران ممنوع است و از آنجایی که روسیه در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل عمل می‌کند، موضوع فروش اس -۳۰۰ به جمهوری اسلامی منتفی خواهد بود.

نیازی به تلفن قرمز نداریم

وزیر دفاع دیروز همچنین در پاسخ به اینکه آمریکایی‌ها پیشنهاد کردند که خط تلفن قرمز بین ایران و آمریکا ایجاد شود، گفت: ما در منطقه نیاز به برقراری این خط نداریم. خروج نیروهای فرا منطقه‌ای از منطقه و عدم دخالت از سوی آنها در مسائل منطقه باعث می‌شود که تنشی در منطقه ایجاد نشود . وی افزود: آنها می‌گویند خط سرخ داشته باشیم، برای اینکه اگر تنشی به وجود آمد، حل کنیم. در صورتی که ما معتقدیم اگر آنها نباشند در منطقه تنش ایجاد نمی‌شود.

وزیر دفاع همچنین تصریح کرد: آنها موظف هستند در عبور از تنگه‌ هرمز و خلیج فارس به تمام سوالاتی که نیروی دریایی ما از آنها می‌پرسد، پاسخ دهند و آنها تحت اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی ما هستند.

حدود یک هفته پیش، مایکل مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه «نبود هرگونه رابطه‌ای بین دو دولت ایران و آمریکا می‌تواند مشکل‌ساز باشد»، گفته بود: «حتی در تیره‌ترین روزهای جنگ سرد، امکان گفت‌وگو و تماس میان رهبران آمریکا و اتحاد شوروی برقرار بود».روزنامه‌ وال استریت ژورنال چند روز پیش از آن اعلام کرده بود که نظامیان آمریکایی قصد ایجاد «تلفن قرمز» با تهران را دارند که تا به الان این مساله در حد یک طرح است.

برنامه ارتش را نشنیده‌ام

سردار وحیدی همچنین در پاسخ به اینکه نیروی دریایی ارتش اعلام کرده که در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا حضوری قدرتمندانه خواهد داشت و قصد دارد ناوهای خود را به اقیانوس اطلس اعزام کند، گفت: اعزام ناو به آب‌های نزدیک آمریکا را از فرمانده نیروی دریایی نشنیده‌ام، البته آب‌های آزاد برای همه آزاد است و همه می‌توانند در آن حضور داشته باشند. از جمله جمهوری اسلامی ایران.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی دو روز قبل اعلام کرد که این نیرو قصد دارد در نزدیکی مرزهای آبی آمریکا حضوری«قدرتمندانه» داشته باشد.سردار وحیدی اما در پاسخ به سوالی درباره تجهیز نیروهای مسلح ایران به ناو هواپیما بر نیز تصریح کرد: توسعه توان دریایی را ما در برنامه داریم و در این حوزه هرآنچه که نیروهای مسلط به آن احتیاج داشته باشند ما در برنامه قرار می‌دهیم و اکنون اولویت‌های دیگری وجود دارد که اکنون در برنامه است و ما به آنها می‌پردازیم و هر موقع احتیاج به این بود و فرصتی نیز وجود داشت به آن می‌پردازیم. وحیدی همچنین با اعلام اینکه امروز(چهارشنبه) حجم انبوهی از موشک‌های کروز به نام قادر را که موشک‌های پیشرفته و با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر هستند، با توانمندی‌های بسیار ارزشمند به نیروی دریایی ارتش و سپاه تحویل دادیم، گفت: این موشک ضد ناوچه و ضد ناو به‌کار می‌رود و می‌تواند ناوهای سنگین را غرق کند و بر ضد تاسیسات ساحلی استفاده می‌شود و از زمین و هوا و دریا قابل پرتاب است.

تحویل موشک «قادر» به سپاه و ارتش

تعداد انبوهی از موشک‌های کروز «قادر» با برد ۲۰۰ کیلومتر طی مراسمی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل داده شد. به گزارش خبرگزاری مهر، با حضور سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، خط تولید موشک کروز دریایی قادر، طی مراسمی افتتاح و انبوه این موشک توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل شد. سردار وحیدی در حاشیه این مراسم طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: موشک کروز دریایی «قادر» که به مناسبت روز صنعت دفاعی با حضور رییس‌جمهور رونمایی شد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید انبوه رسید و امروز شاهد تحویل مقادیر انبوهی از این موشک به نیروی دریایی سپاه و ارتش هستیم.وی افزود: پس از رونمایی از این موشک برخی از رسانه‌های غربی مدعی شدند این موشک یک موشک خارجی است که ایران تنها یک فروند از آن را در اختیار دارد و با اعلام اخبار دروغ قصد داشتند این موفقیت بزرگ را تحت‌شعاع قرار دهند.وی با بیان اینکه موشک قادر از نوع کروز دریایی است، اظهار کرد: این موشک با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر و قابلیت آماده‌سازی و واکنش سریع می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند. وحیدی، پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر را از ویژگی‌های موشک قادر برشمرد.وی افزود: موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاس‌های گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی سپاه و ارتش به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیرو به نحو قابل توجهی افزایش خواهد یافت.