انتقاد شدید ایران از نفوذ غرب در آژانس

پیشنهاد از سرگیری مذاکرات هسته‌ای از سوی ایران، واکنش منفی آمریکا را در پی داشت

دنیای‌اقتصاد- نماینده ایران در آخرین نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی خواستار تغییر ساختار این شورا شد و از نمایندگان کشورهای «در حال توسعه» خواست تا برای پایان دادن به سیطره گروهی از کشورهای غربی بر این شورا بسیج شوند. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اتمی همچنین گفت: تغییرات اخیر از جمله دخالت دادن شورای امنیت سازمان ملل از طریق تعداد انگشت‌شماری رای کشورهای غربی در شورای حکام به جای در نظر گرفتن مخالفت بیش از صد کشور شامل اعضای غیرمتعهد، مساله‌ای بی‌شرمانه و غیرقابل تحمل است. ما نخواهیم گذاشت این بازی ادامه پیدا کند. دیگر کافی است.

نماینده آمریکا در آژانس اتمی اما پیش از سخنان نماینده ایران با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد اخیر ایران مبنی بر گفت‌وگو با ۶ کشور را نوعی تلاش برای جلب حمایت غرب خوانده و مدعی شده بود که ایران تعهدات بین‌المللی خود را به تمسخر گرفته است. این سخنان نیز از سوی سلطانیه بدون پاسخ نماند. وی در این باره گفت : پاسخ شفاف به «بایدها»ی به‌کار گرفته شده در بیانیه‌های اروپا و آمریکا یک «نه» با صدای بلند است.

برداشت متفاوت آمریکا از نامه جلیلی

آنچنان که خبرگزاری فارس گزارش داده است، گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به نامه اخیر سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران به کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اعلام آمادگی تهران برای ازسرگیری گفت‌وگوها با ۶ کشور سعی کرد تا این اقدام ایران را کم اهمیت جلوه دهد.

پیش از این، خبرگزاری انگلیسی رویترز سه شنبه هفته گذشته گزارش داده بود، جلیلی در نامه خود از «ضرورت حصول یک راه حل جامع، بلندمدت و از طریق مذاکره برای هر دو طرف» صحبت کرده، اما در عین حال افزوده است: «هرگونه اقدامی که به محرومیت کشورها از جمله ملت شریف ایران از حقوق‌شان منجر شود، غیرقابل پذیرش است.»

به گزارش رویترز، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که یک مذاکره و گفت‌وگوی عادلانه تنها راه رفع سوءتفاهمات موجود در تمامی حوزه‌ها است.

با وجود صراحت نامه جلیلی به نظر می‌رسد، آمریکا برداشت متفاوتی از نامه ایران داشته است چرا که گلین دیویس، رییس هیات نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد اخیر ایران مبنی بر گفت‌وگو با ۶ کشور را نوعی تلاش برای جلب حمایت غرب خوانده و مدعی شده است که ایران تعهدات بین‌المللی خود را به تمسخر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نماینده آمریکا در آژانس اتمی این اظهارات را در آستانه نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده است.

دیویس همچنین مدعی شده است: پیشنهاد اخیر جمهوری اسلامی برای انجام گفت‌وگوها هیچ نشانه‌ای از تعهد ایران به پرداختن به نگرانی‌های بین‌المللی ندارد.

ساختار شورای حکام تغییر کند

پس از صدور بیانیه نماینده آمریکا، سفیر و نماینده دائمی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سخنانی در اجلاس شورای حکام بر لزوم تغییر ساختار شورای حکام آژانس اتمی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سلطانیه در بخشی از این سخنرانی با بیان اینکه ساختار شورای حکام آژانس اتمی تحت سیطره گروهی از کشورهای غربی است، گفت: اینک زمان بسیار حساسی است. نمایندگان کشورهای در حال توسعه و نمایندگان کشورهایی که دارای این دیدگاه خردمندانه هستند باید برای جلوگیری از این امر بسیج شوند.

وی افزود: برای انجام این امر باید از اصلاح اساسنامه در خصوص شورای حکام شروع کنیم، به‌ویژه از طریق افزایش تعداد اعضا، تغییر ترکیب و تغییر در روش تعیین صلاحیت و نگذاریم تصمیمات در خصوص مسائل حیاتی که مرتبط با عضویت، عملکردها و استقلال و ویژگی فنی بودن آژانس هستند، خدشه‌دار شوند.

وی همچنین اظهار کرد: تغییرات اخیر از جمله دخالت دادن شورای امنیت سازمان ملل از طریق تعداد انگشت‌شماری رای کشورهای غربی در شورای حکام به جای در نظر گرفتن مخالفت بیش از صد کشور شامل اعضای غیرمتعهد، مساله‌ای بی‌شرمانه و غیر قابل تحمل است. ما نخواهیم گذاشت این بازی ادامه پیدا کند. دیگر کافی است.

کاری نکنید پشیمان شویم

وی با اشاره به دیدارهای جداگانه رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه ایران با مدیرکل آژانس، و همچنین سفر پنج روزه ناکارتس، معاون مدیرکل در امور پادمان به ایران و بازدید از کلیه تاسیسات هسته‌ای مورد علاقه و دارای اولویت گفت: این امر نشانگر شفافیت صددرصد و خاستگاه سیاسی ما برای همکاری با آژانس است. مطمئنم که هیچ‌کس نمی‌تواند تا این میزان شفاف‌سازی را در هیچ کشور دیگری مشاهده کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: این فضا، نقطه عطف و فصلی نو است که کشور من باز کرده است. در یک کلام از همگان انتظار دارم تا از فرصت پیش آمده بهره جویند تا مقامات کشورم که اقدامی چنین غیرقابل پیش‌بینی انجام داده‌اند، از کرده خود ناامید و مجبور به بازنگری در رویه اتخاذ شده نشوند.

سلطانیه تاکید کرد: اعلام می‌کنم در حالی‌ که ایران مصمم است فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود، از جمله دستیابی به چرخه سوخت هسته‌ای و به‌ویژه غنی‌سازی اورانیوم را بدون هیچ‌گونه توقف و تعلیق ادامه دهد، در عین حال کاملا به تعهدات خود پایبند است. با این وجود همان‌گونه که قبلا هم انجام شده است، ایران از هیچ تلاشی در رفع ابهامات احتمالی با روحیه همکاری و شفاف‌سازی رویگردان نخواهد بود، به شرط آنکه این اقدامات با زبان تهدید روبه‌رو نشود بلکه با روشی متمدنانه برخورد شود؛ آن‌گونه که نسبت به بازدید معاون مدیر کل در زمینه پادمان توسط ایران انجام شد.

از سیاست‌های دوگانه بپرهیزید

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به نظر می‌رسد ، اروپا می‌خواهد با ارائه همان بیانیه‌های خسته‌کننده و تکراری فضای مثبت ایجاد شده بعد از گشودن فصل جدید توسط ایران را تخریب کند. اروپا وقیحانه از ابراز نظر در مورد بخش‌های مثبت گزارش مدیر کل، خصوصا به نمایش گذاشتن شفافیت کامل توسط ایران، خودداری کرده است. وی افزود: بار دیگر یادآوری می‌کنم که باید اروپا از استفاده از سیاست غیرمتمدنانه چماق و هویج پرهیز کند. من به کشورهای غربی توصیه می‌کنم که در مورد فرهنگ ایرانی بیشتر مطالعه کنند. پاسخ شفاف به «بایدها»ی به‌کار گرفته شده در بیانیه‌های امروز اروپا و آمریکا یک «نه» با صدای بلند است.

وی افزود: اروپا و آمریکا نمی‌توانند به ما دستور دهند که چه کاری باید انجام دهیم. به‌عنوان یک کشور مسوولیت‌شناس، ایران به تمامی تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده و زیر بار هیچ فشاری قرار نمی‌گیرد.