دنیای اقتصاد- وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان تهدیدآمیز نیکلا ساکوزی، رییس‌جمهور فرانسه، تاکید کرد:«هرگونه اظهاراتی که مبتنی بر داده‌های غیرواقع‌بینانه باشد، می‌تواند زمینه را برای بی‌ثبات کردن منطقه فراهم کند و توصیه می‌شود با توجه به واقعیت‌ها، از بیان این گونه اظهارات اجتناب شود.» سارکوزی هفته گذشته در نشست سالانه دیپلمات‌های فرانسوی مدعی شده بود:«برنامه نظامی و هسته‌ای ایران تهدید بزرگی است که ممکن است سبب انجام حمله پیش‌دستانه علیه این کشور شود.» پاسخ ایران به تهدید فرانسه

وزارت خارجه ایران: سارکوزی از اظهارات «بی‌ثبات‌کننده منطقه» بپرهیزد

مدیرکل اروپای غربی وزارت خارجه به اظهارات اخیر رییس‌جمهور فرانسه مبنی بر تهدید ایران به حمله نظامی در صورت ادامه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن تاجیک، مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در باره اظهارات اخیر نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه در خصوص برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران گفت: «همانگونه که بارها اعلام شده فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا جنبه صلح‌آمیز داشته و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موید همین مطلب است.»

وی با بیان اینکه «فعالیت‌های دفاعی کشورمان نیز همگی جنبه بازدارندگی دارد» تصریح کرد:«بدیهی است هرگونه اظهاراتی که مبتنی بر داده‌های غیرواقع‌بینانه باشد می‌تواند زمینه را برای بی‌ثبات کردن منطقه فراهم کند و توصیه می‌شود با توجه به واقعیت‌ها از بیان اینگونه اظهارات اجتناب شود.»

سارکوزی چه گفته است؟

رییس‌جمهور فرانسه هفته گذشته در سخنانی خصمانه با تکرار ادعای بی‌اساس غرب درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، کشورمان را به رویارویی با آنچه حمله پیش دستانه خواند، تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، سارکوزی که کشورش میزبانی کنفرانسی با موضوع تحولات لیبی را برعهده دارد، در این سخنان جنگ‌طلبانه در تلاش برای بدبین کردن افکارعمومی به فعالیت‌های هسته‌ای مسالمت‌آمیز و اقدامات دفاعی ایران مدعی شد:«برنامه نظامی و توسعه طرح‌های موشکی و همچنین برنامه هسته‌ای ایران تهدید بزرگی است که ممکن است سبب انجام حمله پیش دستانه علیه این کشور شود.»رییس جمهور فرانسه در عین حال با اذعان به پیامدهای ناگوار هر گونه ماجراجویی نظامی علیه ایران افزود: حمله به ایران سبب بروز بحران‌های جدی در جهان می‌شود و از همین رو فرانسه در تلاش است تا به هر قیمتی از بروز آن جلوگیری کند. سارکوزی در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به نام کشورهایی که ممکن است دست به حمله علیه ایران بزنند، نکرد.سارکوزی که در نشست سالانه دیپلمات‌های فرانسوی سخن می‌گفت، ادعا کرد: ایران از انجام مذاکرات جدی خودداری می‌کند. تهران به جای آنکه پاسخی مناسب به جامعه جهانی بدهد دست به اقدامات تحریک‌آمیز جدید می‌زند.

وی همچنین اعلام کرد که فرانسه همکاری نزدیکی با متحدان خود درباره اعمال فشارهای جدیدتر علیه ایران انجام خواهد داد تا بدین ترتیب ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

پیشینه مواضع پاریس علیه تهران

اگر چه این نخستین بار نیست که رییس دولت فرانسه علیه کشورمان مواضع خصمانه اتخاذ کرده است، اما اظهارات جنگ طلبانه سارکوزی تازگی دارد. فرانسه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و یکی از اعضای گروه ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به علاوه آلمان) همواره طی سال‌های گذشته با متهم کردن تهران به انحراف به سمت برنامه‌های اتمی غیر صلح‌آمیز بر طبل مخالفت با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان کوبیده است. سارکوزی در اسفند ۱۳۸۸ پس از دیدار با مدودف همتای روس خود در پاریس در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت افزایش تحریم‌ها علیه ایران گفت: فرانسه و روسیه در قبال مسائل مهمی که جامعه بین‌الملل را نگران می‌کند، دیدگاه و نگرش بسیار نزدیکی دارند و در خصوص مساله اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران نیز موضع این دو کشور بسیار نزدیک است.

سازمان CNRS فرانسه نیز در سال ۱۳۸۷ به عنوان بزرگترین سازمان پژوهش علمی اروپا تحریم‌هایی را علیه تمامی دانشمندان ایرانی در تمام رشته‌ها وضع کرد. فرانسه همواره بر این موضع خصمانه علیه کشورمان پس از انتشار هر یک از گزارش‌های فصلی آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای تهران تاکید می‌کند. در ۷ خردادماه سال جاری، یعنی دو روز پس از انتشار آخرین گزارش آژانس، فرانسه بار دیگر مواضع خود علیه ایران را تکرار کرد. سارکوزی در این روز در کنفرانس خبری پایانی نشست گروه هشت در دوویل، واقع در شمال فرانسه گفت: رهبران گروه هشت بر این عقیده‌اند که ایران از ناآرامی‌های جهان عرب استفاده کرده است تا به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. وی افزود:‌ ما باید تدابیری جدید اتخاذ کنیم تا بار دیگر تحریم‌ها علیه ایران را تقویت کنیم.در روزهای پایانی تیرماه سال جاری و در پی انتشار خبر مربوط به برنامه ایران برای نصب قریب‌الوقوع نسل جدید سانتریفیوژها بار دیگر شاهد اظهارات ضد ایرانی فرانسه بودیم. فرانسه این موضوع را «اقدامی تحریک‌آمیز» خوانده بود. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای مدعی شد: ایران با اعلام نصب قریب‌الوقوع نسل بعدی سانتریفیوژها دست به یک اقدام تحریک آمیز دیگر زده است. این نقض جدید شش قطعنامه شورای امنیت و ۱۰ قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این اقدام ایران این استدلال را که برنامه هسته‌ای ایران با هدف افزایش تولید انرژی برای مقاصد صلح‌آمیز است، تضعیف می‌کند. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین ادعا شده بود: این اقدام به وضوح ظن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌المللی را درباره نتیجه برنامه که یک کاربرد غیرنظامی معتبر ندارد، تایید می‌کند.

هشدار ارتش به دشمنان ایران

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی،‌ فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش گفت: دشمنان ما باید بدانند که اگر بخواهند در فکر خام خود نسخه‌ای برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بنویسند،‌ نیروهای مسلح در کمترین زمان نسخه آنها را خواهد پیچید. به گزارش خبرگزاری مهر،‌ امیر سرتیپ اسماعیلی پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران اظهار کرد: چنانچه دشمنان ایران دچار حماقت شوند و در توهم خود تصور تجاوز به مرزهای مقدس کشور عزیزمان را داشته باشند ایران اسلامی جهنمی در زمین،‌ فضا و دریا برای آنها خواهد شد و آنها را در کام آتش خودکامگی‌شان فرو خواهد کشید.وی همچنین به نیروهای مسلح ملل اسلامی توصیه کرد که با بیداری و خواسته‌های بحق ملت خود همراه شوند و خویشتنداری را پیش بگیرند.