پورمحمدی: کشوری که در جهاد اقتصادی است نیازمند کار و تلاش بیشتر است پس کاهش ساعات کار معنایی ندارد

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور اولین مقام رسمی بود که به سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد در باب کاهش ساعات کاری در ماه رمضان و البته از افزایش تعطیلات رسمی در کشور انتقاد کرد و تلویحا این طرح‌ها را «ارسال پیام کم‌کاری» در سال جهاد اقتصادی دانست. محمود احمدی‌نژاد در روزهایی که گذشت علاوه بر آنکه از احتمال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و اضافه شدن آن به ایام تعطیل خبر داده بود، در عین حال کاهش ساعات کاری در ماه رمضان را نیز باعث افزایش بازدهی افراد در ادارات دولتی دانسته بود.اما رییس سازمان بازرسی کشور که به مشهد سفر کرده بود، در سخنرانی‌های مختلف خود «جهاد اقتصادی» را محور صحبت‌های خود قرار داده و تاکید کرد: «کشوری که در جهاد اقتصادی است نیازمند کار و تلاش بیشتر است؛ پس کاهش ساعات کار معنا ندارد.» به گفته او «دلیل پایین بودن درآمد سرانه و درآمد ناخالص، کم کاری و تولید پایین است، بنابراین اگر بخواهیم در فضای جهاد اقتصادی قرار بگیریم باید کار بیشتری انجام دهیم.»

بحث داغ ساعت کار در آستانه رمضان

این اظهارات رییس سازمان بازرسی در روزهایی مطرح می‌شود که فرصت چندانی تا آغاز ماه رمضان باقی نمانده است. چنانکه از صحبت‌های اخیر احمدی نژاد هم برمی آید این طور به نظر می‌رسد که امسال همچون سال‌های گذشته دولت بنا دارد ساعت کاری را در ماه رمضان کاهش دهد. اگرچه این موضوع جدیدی نیست، اما مجلس همواره مقابل این اقدام دولت واکنش منفی نشان داده است. نمایندگان درسال‌های قبل معتقد بودند که این کار نیاز به مصوبه مجلس دارد و کاهش دستوری ساعت کاری از سوی دولت را غیرقانونی می‌دانستند. نمایندگان همچنین بر این عقیده بودند که فرقی بین ماه رمضان و سایر ماه‌ها وجود ندارد و باید که ساعت اداری به قوت خود باقی باشد. این در شرایطی است که هم اکنون دست کم در پایتخت به دلیل وضعیت آلودگی هوا، ساعت کاری در ادارات کاهش یافته و آغاز و پایان آن به صورت تقریبی ۸ تا ۱۴ است. اما در قانون مدیریت خدمات کشوری، (ماده ۸۷) این طور آمده است که «ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته می‌باشد و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب‌ هیات‌ وزیران تعیین می‌گردد و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط می‌باشد.» بنابراین هر کارمند باید دست کم پنج روز کاری هشت ساعته و یک روز کاری چهارساعته داشته باشد تا به مجموع ۴۴ ساعت کاری در هفته برسد که در تهران این ۸ ساعت به ۶ ساعت تقلیل یافته است. علاوه بر آنکه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد علاوه بر تعطیلات مکرر چند روزه، شاهد کاهش ساعت اداری کارمندان در ماه رمضان بوده‌ایم.

رابطه تعطیلات و ساعت کار

بحث کاهش ساعت اداری یا افزایش روزهای تعطیل که در مجموع ۴۴ ساعت کار هفتگی مقرر در قانون خدمات کشوری را کم می‌کند، اگرچه موضوع جدیدی نیست، اما این بار پورمحمدی از این زاویه وارد شده است که امسال، سال جهاد اقتصادی است و نباید در آن کم کاری صورت بگیرد. پورمحمدی همچنین پایین بودن درآمد سرانه و درآمد ناخالص ملی را هم نتیجه کم‌کاری می‌داند. همان موضوعی که عده‌ای از کارشناسان اقتصادی از آن به عنوان مضرات اقتصادی تعطیلات زیاد یاد کرده و آن را این طور محاسبه می‌کنند: تقسیم میزان تولید ناخالص کشور به ایام کاری رسمی. روشی که محمود احمدی‌نژاد آن را بهانه‌ای دانست که عده‌ای با آن دولت را مورد هجمه قرار دهند. با این حال رییس سازمان بازرسی کل کشور این نقد را برنتافت و گفت که «اینها پیام کم کاری است.» به گزارش ایسنا، مصطفی پورمحمدی در همایش «تبیین وظایف دستگاه‌های اجرایی در سال جهاد اقتصادی» که در آمفی‌تئاتر پردیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با انتقاد از وضعیت ادارات گفت: در حال حاضر وضعیت ادارات به طور کامل منطبق با قوانین نیست و در این نامنظمی شاید دستگاه نظارتی، مدیر،‌ حراست و کارمند مقصر باشند.

وی بیان کرد: کسانی که پیام کم‌کاری می‌دهند باید بدانند که این پیام خلاف قانون است و این عدم اجرای قانون از هیچ‌کسی پوشیده نیست و از طرفی کشوری که در جهاد اقتصادی است نیازمند کار و تلاش بیشتر است پس کاهش ساعات کار معنایی ندارد. وی گفت: دلیل پایین بودن درآمد سرانه و درآمد ناخالصی، کم‌کاری و تولید پایین است، بنابراین اگر بخواهیم در فضای جهاد اقتصادی قرار بگیریم باید کار بیشتری انجام دهیم.

نیاز به آمارهای روشن

وی افزود: فلسفه جهاد آماده شدن برای مبارزه با دشمن و تلاش وافر و شدید است و از طرفی در جهاد دشمن همیشه وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: بخشی از این دشمن مانند تحریم، محاصره، محدودسازی، جنگ روانی، گرانی و ... رو در رو ایستاده است، بنابراین باید مقابل آن ایستاد.

وی افزود: برای اینکه بتوان جهاد اقتصادی کرد، در قدم اول باید آمارهای کامل و روشنی وجود داشته باشد و از طرفی هر کس باید نقشه راهی برای خود داشته باشد. وی تصریح کرد: پیام جهاد اقتصادی در کنار برنامه، نظم است زیرا بدون نظم نمی‌توان جهاد اقتصادی انجام داد.

روال عادی کار و تلاش جوابگو نیست

وی با اشاره به نامگذاری امسال به‌عنوان سال جهاد اقتصادی توسط مقام معظم رهبری متذکر شد: روال عادی کار و تلاش جوابگو نیست. باید به‌صورت جدی، فراگیر و با همه ظرفیت و توان برای تحقق این خواسته مقام معظم رهبری تلاش کرد. وی جهاد اقتصادی مد نظر رهبری را توسعه، افزایش بهره‌وری و تولید در کشور معنا کرد و افزود: مقام معظم رهبری با نگاه جدید، فضایی نو، ایجاد و سیاست‌های اشتغال را در سال جهاد اقتصادی تبیین کردند و اینکه زیرساخت‌ها و اضلاع این مهم نیز باید فراهم شود. به‌همین منظور شخص ایشان نشست‌هایی را با اتاق ایران و کارگران داشتند.

مردم گزارش عملکرد نمی‌خواهند

پورمحمدی همچنین در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی در بیرجند گفت: مردم گزارش کار و عملکرد دستگاه‌ها را نمی‌خواهند، بلکه خروجی و نتیجه کار مدیران و دستگاه‌ها برای آنها اهمیت دارد. رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: عملکرد مطلوب دستگاه‌ها و نتایج کلی اقدامات آنها و تحولاتی که در حوزه‌های مختلف اشتغال، اقتصاد و اجتماع ایجاد شده اهمیت دارد.

نگرانی از هدفمندی یارانه‌ها

پورمحمدی گفت: دولت در طرح هدفمندی یارانه‌ها گام‌های خوبی برداشته، اما همه موارد قانونی برای نتیجه‌بخشی مطلوب این طرح باید به‌درستی انجام شود. وی کنترل مصرف سوخت و انرژی را از اهداف اجرایی این طرح برشمرد و متذکر شد: کشور در رده بالای مصرف و پرت انرژی قرار دارد. اما بر اساس اهداف طرح هدفمندی یارانه‌ها، باید مصرف واقعی شود، زیرا افزایش مصرف، کاهش تولید و جهت‌دهی نقدینگی به سمت انتقال ارز به خارج، اشتباه و نگران‌کننده است.

بررسی تعطیلی پنج‌شنبه‌های دبیرستان‌ها

وزیر آموزش و پرورش گفت: رییس‌جمهور درباره طرح تعطیلی پنج‌شنبه مقاطع دبیرستان دستور دادند تا با کار کارشناسی تصمیم‌گیری شده و به صورت یک قانون در آید.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی در سومین روز از بیست و هشتمین اجلاس سالانه روسای آموزش و پرورش کشور، در جمع خبرنگاران به تعطیلی روز پنج‌شنبه مدارس اشاره و خاطرنشان کرد: طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها قطعی شده است؛ این طرح در مقطع ابتدایی به طور کامل اجرا شده و همان‌طوری که رییس‌جمهور تاکید کرد به صورت قانونی درآمده است؛ برای مقاطع دبیرستان نیز رییس‌جمهور دستور داد تا با کار کارشناسی تصمیم‌گیری شود تا به صورت قانونی در آید.