صالحی: اطمینان داریم که مسکو به حمایت خود از موضع تهران ادامه خواهد داد

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه تازه‌ترین مواضع رسمی سیاست خارجی ایران را در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی روس اعلام کرد. صالحی در این مصاحبه گفت:همه باید بدانند که ایران در برنامه هسته‌ای خود به مرحله‌ای رسیده است که امکان متوقف کردن آن یا به عقب بازگرداندن آن وجود ندارد. وی همچنین با قدردانی از طرح مسکو برای احیای مذاکرات هسته‌ای، ایران و روسیه را نیازمند یکدیگر دانست و گفت: ما اطمینان داریم که روسیه به حمایت خود از موضع ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، صالحی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در پاسخ به سوالی درباره اصرار غرب به بررسی توقف غنی‌سازی اورانیوم و مخالفت ایران با آن گفت: همه باید بدانند که ایران در برنامه هسته‌ای خود به مرحله‌ای رسیده است که امکان متوقف کردن آن یا به عقب بازگرداندن آن وجود ندارد زیرا فناوری هسته‌ای در ایران از این مرزها عبور کرده است. فناوری هسته‌ای در ایران بومی شده و در سراسر کشور گسترش یافته است. اکنون که ما هزاران دانشمند هسته‌ای تربیت کرده‌ایم و آموزش داده‌ایم، غرب و جهان چگونه می‌توانند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنند؟ این توانایی ما به یک واقعیت تبدیل شده است.

آمادگی برای همکاری با همه طرف‌ها

صالحی درباره طرح روسیه برای حل مساله هسته‌ای ایران و مهم‌ترین نکات طرح پیشنهادی روسیه و پاسخ ایران به این پیشنهاد گفت: ابتدا از روسیه به علت تلاش‌های سازنده‌اش برای یافتن راه‌حلی برای مساله هسته‌ای ایران قدردانی می‌کنم. از نظر ما این پیشنهاد گامی به جلو است که می‌تواند درها را برای خروج از بحران بازکند. از این رو پیشنهاد روسیه را گامی مثبت می‌دانیم که حسن نیت این کشور را نشان می‌دهد. ولی ما هنوز جزئیات این پیشنهاد را دریافت نکرده‌ایم ولی نامه‌ای از برادرم سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دریافت کرده‌ام که مرا به دیدار از روسیه در آینده نزدیک برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دعوت کرده است.

وی افزود: ما برای هرگونه مذاکره و همکاری با همه طرف‌ها بر اساس قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بر اساس ارائه طرحی جدید آماده‌ایم ولی وقتی جزئیات طرح پیشنهادی روسیه را دریافت کنیم، می‌توانیم بهتر با آن تعامل کنیم.

ایران و روسیه به هم نیازمندند

صالحی در پاسخ به این سوال که ایران و روسیه چه منافع مشترکی دارند که موجب شده است مسکو از موضع تهران در خصوص برنامه هسته‌ای خود حمایت کند؟ گفت: روسیه مهم‌ترین همسایه ایران است و ایران هم به نظر من مهم‌ترین همسایه روسیه است. این واقعیتی است که تاریخ آن را ثابت می‌کند. اگر اندکی به تاریخ بازگردیم می‌بینیم که آمریکا از همه ابزارها و راه‌ها برای سرنگون کردن اتحاد جماهیر شوروی استفاده کرد و اکنون جمهوری فدرال روسیه از نظر سیاسی و اقتصادی و نظامی به کشوری قدرتمند در سطح بین‌المللی تبدیل شده است.

از آنجا که آمریکا به دنبال گسترش سیطره خود بر جهان است، باید تنها رقیب نظامی خود را که روسیه است محدود کند یا شکست دهد. از این رو مناطق نفوذ ناتو را گسترش داد تا به مرزهای روسیه رسید تا بر روسیه فشار بیاورد. اکنون در مرزهای روسیه فقط ایران است که زیر نفوذ ناتو نیست. غرب با سیطره بر ایران می‌تواند حلقه محاصره خود را علیه روسیه تکمیل کند. در صورتی که ایران به جمع کشورهای زیر نفوذ غرب باز گردد در این صورت ناتو به طور کامل می‌تواند روسیه را محاصره کند. از این رو ایران اهمیت حیاتی برای روسیه دارد و برعکس این مساله هم صحیح است. به نظر من ایران و روسیه به یکدیگر نیاز دارند.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا تهران پیش‌بینی می‌کند که مسکو به حمایت خود از موضع ایران به ویژه در پرونده هسته‌ای ادامه دهد؟ گفت: ما اطمینان داریم که روسیه به حمایت خود از موضع ایران ادامه خواهد داد. ایران در عین حال به خوبی می‌داند که روسیه ویژگی‌ها و دیدگاه‌های سیاسی خاص خود را دارد. ولی در مجموع، معتقدیم به نفع روسیه و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی است که روسیه در مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان در کنار ایران باقی بماند.

تحریم‌ها تاثیر گذاشته، اما باعث توقف نمی‌شود

صالحی در پاسخ به این سوال که ایران چه واکنشی به تحمیل شدن پنجمین دور تحریم‌های غرب علیه خود نشان خواهد داد گفت: همان‌طور که گفتم غرب سی سال است که ایران را تحریم کرده و علیه آن اعمال فشار می‌کند، ولی چه نتیجه‌ای گرفته است؟ هیچ چیز. ایران کشوری بزرگ است و ویژگی‌های خاص خود را دارد. ایران با پانزده کشور همسایه است و در یکی از مهمترین مناطق جهان واقع شده است و موقعیت ژئوپلتیک و راهبردی ممتازی دارد.

ایران کشور پهناوری است که ظرفیت‌های انسانی فراوانی دارد. بنابراین چگونه می‌توانند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند؟ بار دیگر می‌گویم که ایران کشوری نیست که به این سادگی تسلیم شود. درست است که تحریم‌ها در برخی جنبه‌ها بر ایران تاثیر گذاشته است، ولی نمی‌تواند چرخه پیشرفت ما را متوقف کند بلکه برعکس، ما را برای تلاش بیشتر و خودکفایی بیشتر مصمم خواهد کرد.

نیروگاه بوشهر را راه افتاده تلقی کنید

به گزارش خبرگزاری فارس وزیر خارجه کشورمان همچنین پنج‌شنبه در حاشیه بیست و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور درباره راه‌اندازی نیروگاه بوشهر با بیان اینکه سوخت این نیروگاه سال گذشته به قلب نیروگاه وارد شد، افزود: در آن زمان اعلام کردیم که ۹ ماه تا یک سال طول می‌کشد تا برق نیروگاه به شبکه سراسری وصل شود.

صالحی ادامه داد: چند روز پیش اشماتکو وزیر انرژی روسیه در تماسی با ابراز خرسندی به ما تبریک گفت و اعلام کرد که نیروگاه تولید بخار کرده و توربین آن به راه افتاده است.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این که باید نیروگاه بوشهر را راه افتاده تلقی کرد، افزود: ‌امیدواریم تا یک ماه آینده برق این نیروگاه به شبکه سراسری وصل شود.