تحلیل صالحی از انگیزه‌های چهارگانه غرب برای فشار بر ایران

عکس: خبرگزاری فارس

وضعیت حقوق بشر ایران ایده آل است

درباره شیوه رایزنی با عربستان نظرات مختلفی در کشور وجود دارد علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه در گفت‌و‌گو با ایرنا (خبرگزاری رسمی دولت) درباره مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی ایران از جمله رابطه با انگلیس، آمریکا، عربستان و مذاکرات هسته‌ای تهران و غرب سخن گفته است.

وی در این گفت‌و‌گو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بهبود رابطه با لندن چه زمانی در دستور کار تهران قرار خواهد گرفت؟ گفت: اساس سیاست خارجی ایران، برقراری روابط با تمام کشورهای جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت است؛ به جز رژیم صهیونیستی که تکلیفش روشن است.

صالحی افزود: حالا در میان کشورها، ممکن است برخی باشند که می‌خواهند برای برقراری روابط، شرط و شروطی بگذارند. ایران برقراری رابطه با هر کشوری را بر اساس «گفتمان همسطح» انجام می‌دهد؛ یعنی هیچگاه نخواهد پذیرفت که کشوری بخواهد از مرتبه بالاتری به ایران نگاه و شرط تعیین کند. اگر وضعیت برای گفتمان، برابر و بدون پیش شرط باشد، با هیچ کشوری برای برقراری روابط مشکلی نداریم به جز رژیم صهیونیستی که از اساس مطرود است.

وزیر خارجه اظهار کرد: درباره رابطه با انگلیس، سفرای دو کشور فراخوانده نشده‌اند. سفیر قبلی انگلیس جابجا شد و مسوولیت جدیدی در عراق گرفت و دولت انگلیس، سفیر جدید را به جای سفیر قبلی معرفی کرده است و ما نیز سفیر خود را فرا نخوانده‌ایم.

وزیر خارجه در عین حال تصریح کرد: البته روابط دو کشور در شرایط مطلوب نیست و علتش این است که موضعگیری‌های انگلیس و رفتار دولتمردان این کشور در عرصه‌های بین‌المللی، رفتاری غیر‌قابل قبول و غیرقابل توجیه است و درست به همین اعتبار است که روابط دو جانبه میان تهران - لندن شرایط مطلوبی ندارد.

صالحی اظهار امیدواری کرد که «دولت انگلیس در رفتارش با ایران تجدیدنظر کند.»

وی در عین حال گفت: یقین داریم دولت انگلیس به جایگاه مهم ایران در منطقه خاورمیانه آگاه است و از این رو، برای رابطه با تهران ناگزیر است در رفتارش تجدیدنظر کند.

صالحی در پاسخ به سوالی دیگر اظهار کرد: موضوع آقای تاجیک که امیدواریم به نحو مطلوبی از وی رفع محدودیت شود، می‌تواند علامت مثبتی از طرف دولت انگلیس مبنی بر تجدیدنظر جدی در روابطش با ایران باشد.

شرط برقراری رابطه با واشنگتن

صالحی در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو درباره رابطه تهران- واشنگتن نیز گفت: اگر روزی آمریکا به این نتیجه برسد که با ایران به‌صورت دو کشور کاملا برابر و بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی گفت‌و‌گو کند و نیز از اشتباهات گذشته‌اش دست بردارد و به حقوق ملت ما احترام بگذارد، آن گاه شرایط متفاوت خواهد بود.

صالحی با بیان اینکه حضرت امام (ره) فرمودند ما رابطه گرگ و میش را نمی‌خواهیم، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بارها این مطلب را فرموده‌اند و اکنون رابطه‌ای که آمریکا می‌خواهد، همان رابطه گرگ و میش است که ما آن را رد می‌کنیم.

وی تاکید کرد:‌ بنابراین تا زمانی که آمریکا به شیوه خودش عمل می‌کند، بحث گفت‌و‌گو یا مذاکره سیاسی با آمریکا، خارج از دستور کار ما قرار دارد.

مناقشه هسته‌ای ابدی نیست

صالحی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای احتمالی میان ایران و غرب و اینکه آیا این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: هیچ مناقشه‌ای ابدی نیست؛ بنابراین روزی مناقشه هسته‌ای ایران، حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: آمریکایی‌ها و به‌طور کلی غرب، از فشار به ایران که فشاری سیاسی به بهانه هسته‌ای است، چند هدف را دنبال می‌کنند. هدف اول این است که سعی می‌کنند ایران را در مدار جریان فکری و سیاسی خود درآورند و هدف دوم نیز این است که می‌خواهند ایران را نسبت به موضوع فلسطین که گمان می‌کنند اکنون درباره آن در منطقه یارگیری کرده‌اند، با افکار خود همراه سازند.

وی اظهار کرد: هدف سوم آنها نیز این است که می‌خواهند به کشورهای دیگر جهان تفهیم کنند، ایران که آنقدر مقاومت کرد، بالاخره تسلیم ما شد و به کشورهایی مانند برزیل، آفریقای جنوبی، آرژانتین، مصر و ترکیه و نیز سایر کشورهایی که بالقوه می‌توانند راه ایران را در موضوع هسته‌ای طی کنند، تفهیم کنند مبادا راه ایران را از جهت کسب فناوری هسته‌ای و چرخه سوخت هسته‌ای طی کنند، وگرنه با فشارهایی مواجه می‌شوند.

هدف چهارم هم این است که می‌خواهند به دنیا بفهمانند این اراده استکبار است که دنیا را اداره می‌کند و هیچ کشوری آن هم کشوری جهان سومی نمی‌تواند در مقابل اراده استکبار بایستد؛ چرا که اگر چنین باشد هیمنه استکبار از دست می‌رود و ارزشی نخواهد داشت.

ما به دنبال راه‌حل برد - برد هستیم

وزیر خارجه تاکید کرد: ما به دنبال راه‌حل برد - برد هستیم، حال اگر غربی‌ها به این راه‌حل اعتقاد دارند، سر میز مذاکره حاضر شوند، ما آماده‌ایم؛ اگر هم اعتقادی ندارند به راه خود ادامه دهند؛ چرا که فشارها تا به امروز ما را آبدیده‌تر کرده است.

صالحی اظهار کرد: ۳۰، ۵۰ یا حتی ۲۰۰ سال برای کشوری مانند ایران یک برگ از تاریخ کشور است؛ حالا فرض کنید اینها ۳۰ سال دیگر هم به رویه خود ادامه دهند، ما کشوری نیستیم که تسلیم شویم.

وی به غرب توصیه کرد که سر میز مذاکره از موضع برابر حاضر شود تا طرفین مساله را حل کنند، زیرا ایران کشور مستقلی است که تصمیم گرفته است هر هزینه‌ای را برای حفظ استقلال خود بپردازد.

وضعیت حقوق بشر ایران ایده آل است

صالحی در پاسخ به سوالی درباره موضوع حقوق بشر گفت: اینها به دنبال فشار از طرق مختلف هستند و بحث حقوق بشر، بحث جدیدی نیست. ما از خودمان مطمئن هستیم؛ البته ادعا نمی‌کنیم وضعیت حقوق بشر در کشور ما ایده آل است کما اینکه مدعی هستیم وضعیت حقوق بشر در هیچ کشوری بخصوص برخی کشورهای اروپایی و آمریکا نیز ایده آل نیست.

وزیر خارجه افزود: یک دختر محجبه نمی‌تواند در اروپا ادامه تحصیل دهد و به مسلمانان اجازه داده نمی‌شود در برخی کشورهای اروپایی مسجد و مناره بسازند.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما به اعتبار اینکه جمهوری اسلامی ایران، نظامی اخلاقی و در چارچوب اصول دینی قرار گرفته است، همواره در صدد اصلاح خود و حرکت به سمت آرمان‌هایی هستیم که دین مبین اسلام تعریف کرده است.

سوء‌تفاهم‌ها میان تهران - ریاض قابل‌رفع است

صالحی در پاسخ به سوالی درباره رابطه تهران- ریاض نیز گفت: هنگامی که وزیر کشور پاکستان در ایران بود، در جلسه‌ای که با هم داشتیم، تماسی تلفنی نیز با آقای سعود الفیصل داشتیم که وزیر کشور پاکستان با وی احوالپرسی داشت. وی تصورش این بوده است که من در پاکستان هستم؛ در صورتی که وزیر کشور پاکستان در ایران بود.

وزیر خارجه اظهار کرد: ما در ارتباط با روابط دوجانبه مشکل خاصی با عربستان نداریم و عربستان را به عنوان یک کشور مهم منطقه و اثرگذار در عرصه بین‌المللی می‌دانیم. مدت‌ها روابط خوب و حسنه‌ای با عربستان داشته‌ایم و پس از تحولاتی که در منطقه رخ داد، اختلافی در برداشت‌ها و تحلیل‌ها نسبت به تحولات منطقه بین دو کشور به وجود آمد.

وی با بیان اینکه برخی القا می‌کنند که این اختلاف‌‌نظرها باعث دوری دو کشور از یکدیگر شده است،‌ گفت: اعتقادم این است سوء‌تفاهم‌ها بین تهران و ریاض که معلول تحولات منطقه‌ای بوده، قابل‌رفع است.

اختلاف‌‌نظر در شیوه رایزنی با عربستان

وزیر خارجه تصریح کرد: روی شیوه رایزنی با عربستان نظرات مختلفی در کشور وجود دارد و امیدواریم شیوه مقبولی پیدا شود که رایزنی سیاسی را با عربستان داشته باشیم تا منجر به رفع سوء‌تفاهم‌ها شود.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که «سوء‌تفاهم‌های بین تهران - ریاض که در ارتباط با موضوعی غیردوجانبه است، سایه بر روابط دو جانبه نیندازد.»