فضای مطبوعات کشور رو به کمال است

دنیای اقتصاد - حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی نماینده ولی‌فقیه در موسسه اطلاعات و سرپرست این موسسه، فضای فعلی مطبوعات کشور را فضایی رو به کمال توصیف کرد که با توجه به تحولات صورت گرفته، بارقه‌های امید زیادی در آن وجود دارد. محمود دعایی دیروز ضمن بازدید از روزنامه دنیای اقتصاد، این روزنامه را روزنامه‌ای جامع، پرتیراژ، موثر و بانفوذ در عرصه مطبوعات دانست که باعث امید جامعه اقتصادی کشور و بلکه جامعه سیاسی شده است. وی با اشاره به موفقیت این رسانه در عرصه مطبوعات کشور خاطرنشان کرد: یاران سخت‌کوش و عمدتا جوان، پرتوان با تحصیلات بالا و تخصص‌های ویژه و دستاوردهای ارزشمند در این مجموعه، سبب امیدواری و سرافرازی جامعه می‌شوند.

مدیرمسوول روزنامه اطلاعات در ارزیابی خود از فضای فعلی مطبوعات گفت:‌ در مقایسه با ۶ ماه قبل، فضا بازتر و امیدوارکننده‌تر شده و مسوولان با سعه‌صدر بیشتری با مطبوعات مواجه می‌شوند. وی ابراز امیدواری کرد با تحولات صورت گرفته در جامعه، آینده روشن‌تری با توجه به آگاهی‌های بیشتر در جامعه داشته باشیم.

دعایی در این زمینه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: فرمایشات ایشان بارقه امیدی بود تا افرادی که متفاوت فکر می‌کنند، اما در اصل پایبندی به مبانی و اصول نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی اتفاق‌نظر دارند، بتوانند بدون خدشه‌دار شدن حیثیت‌شان در جامعه، عقایدشان را ابراز کرده و به نقش و رسالت خود در جامعه عمل کنند. وی تاکید کرد: به هر حال فضای فعلی مطبوعات رو به کمال بوده و با توجه به تحولات صورت گرفته، امیدهای زیادی وجود دارد. دعایی درباره مشکلات مطبوعات در دوره‌های مختلف فعالیت خود تصریح کرد:‌ دوران ابتدایی مسوولیت من با آغاز جنگ تحمیلی و اشغال بخشی از کشور همراه بود و تلاش و همت مسوولان و علاقه‌مندان به میهن در این بود که با دشمن مبارزه و او را از خاک کشور بیرون کنند و در هر حال به پیروزی نهایی در جنگ منجر شود. وی افزود: طبیعتا در آن شرایط نمی‌توان توقع داشت که مطبوعات وضع آبی شرایط صلح و آرامش را در جامعه داشته باشند. در آن ایام اگرچه آزادی‌ها و امکانات وجود داشت، اما آنگونه نبود که گروه‌ها و طیف‌های مخالف بتوانند ابرازنظر کنند،‌ اما به دلیل حساسیت شرایط، همه درک می‌کردند و میزان توقعات پایین بود.

دعایی در ادامه با اشاره به اتمام جنگ و پیروزی و شرایط دوران سازندگی تصریح کرد: در این دوره نهادهایی که به نوعی متوقف شده بودند، فعال شدند و در کنار آنها نهادهای فرهنگی، ارتباطی و مطبوعات قرار داشتند که به همین سبب فضای بازی ایجاد شد و نشریات متفاوتی پا به عرصه گذاشتند و به تدریج در سال‌های بعد آزادی و شکوفایی مطبوعات به اوج رسید. طبیعتا در این دوره تحولاتی صورت گرفت و شاید بتوان گفت که به جز سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب،‌ در هیچ دوره‌ای از ادوار کشور آن حد از آزادی و تنوع کار مطبوعاتی را در کشور نداشتیم.

وی درخصوص چشم‌انداز انتخابات آینده کشور گفت: چنانچه بخواهیم انتخابات خوب و موفقی داشته باشیم و بتوانیم با سرافرازی به جهان به نوعی مباهات کنیم که انتخابات پرشور و آزادی در جامعه صورت گرفته، باید فضا را به جریان‌های متفاوت بدهیم.

چنانچه این شرایط پیش بیاید، طبیعتا انتخابات موفق و پرشوری خواهد بود و نتایج خوبی هم خواهد داشت. وی در پایان درخصوص مشکلات مطبوعات در کشور تصریح کرد: اگرچه مشکلات مالی جدی است، تحریم‌ها تاثیر خود را گذاشته، مشکلات ارزی جدی شده و ثبت سفارش کالا یکی از معضلات کار موسسات فرهنگی و مطبوعاتی است، اما به‌رغم سختی و پیچیدگی مشکلات، آنها را می‌توان تحمل کرد. امید داریم امکان عرضه افکار و ایده‌های متفاوت روز به روز بیشتر شود.