نخستین ادغام رسمیت یافت

عکس: خبرگزاری مهر، یونس خانی نیکزاد در غیاب احمدی‌نژاد از مجلس رای گرفت

رای اعتماد مجلس به اولین وزیر راه و شهرسازی

دنیای‌اقتصاد- علی نیکزاد اولین وزیر «راه و شهرسازی» ایران شد. وزیری که در جلسه رای اعتمادش در مجلس هیچ مخالفی نطق نکرد و ۲۰۵ نماینده به او رای اعتماد دادند. این در حالی بود که جلسه رای اعتماد نیکزاد بدون حضور رییس‌جمهور و تنها با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول وی برگزار شد.

اما این بار برخلاف روال معمول که رییس جمهور یا جانشینش از وزیر پیشنهادی در جلسه رای اعتماد دفاع می‌کند، دفاعی هم در کار نبود و نیکزاد سریع و بی هیچ مخالفتی رای آورد. فراکسیون‌های اکثریت و اقلیت مجلس در جلسات فراکسیونی خود با سپردن این مسوولیت به نیکزاد موافقت کرده بودند. به همین دلیل هم بود که نیکزاد توانست رای مثبت ۲۰۵ نماینده از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس را به دست آورد و تنها ۱۶ نفر به او رای منفی و ۱۶ نفر هم به او رای ممتنع دادند. بدین ترتیب، سمت علی نیکزاد در دولت محمود احمدی نژاد از سرپرست وزارت راه و وزیر مسکن و شهرسازی، به وزیر راه و شهرسازی تغییر یافت.

لایحه ادغام وزارت مسکن و راه ابتدا از سوی دولت با نام «وزارت امور زیربنایی» تقدیم مجلس شد، اما مجلس با افزودن وزارت ارتباطات به این لایحه، ادغام این سه وزارتخانه را تصویب کرد که این موضوع با مخالفت شورای نگهبان همراه شد. مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان، وزارت ارتباطات را حذف کرد و همان خواست اولیه دولت محقق شد اما نام این وزارتخانه جدید نیز به وزارت «راه و شهرسازی» تغییر کرد.

تبدیل مسکن به کالای مصرفی

علی نیکزاد در جلسه علنی روز گذشته مجلس، «ساماندهی اراضی به منظور تبدیل مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی»، «حمایت و تامین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت» و «پیگیری انجام تکالیف قانون پنجم توسعه در جهت کاهش خطرپذیری زلزله» را از جمله برنامه‌های وزارتخانه راه و شهرسازی برشمرد.

وی در دفاع از خود با تشریح برنامه‌های پیشنهادی‌اش برای این وزارتخانه گفت: برنامه پیشنهادی این وزارتخانه براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه پنجم توسعه تنظیم شده است.

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای ساماندهی اراضی به منظور تبدیل مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی گفت: تعیین تکلیف نصاب مالکانه افراد، پیگیری پرونده‌های حقوقی، تخصیص زمین جهت احداث مراکز روبنایی، حمایت و تامین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بیمه تضمین کیفیت ساخت، ‌احداث مسجد در سایت‌های مسکن، افزایش سهم تولید صنعتی در مسکن، پیگیری انجام تکالیف مندرج در بند د قانون پنجم توسعه در جهت کاهش خطرپذیری زلزله نیز از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه مسکن به شمار می‌آید. وی همچنین به بخش دیگری از برنامه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر حمایت از احداث و نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در هر سال و اتمام یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی شروع شده در دولت‌های نهم و دهم با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و استفاده از روش صنعتی سازی تلاش در جهت اجرای طرح هادی روستایی و بهسازی محیط روستایی و سند دار کردن املاک روستایی اشاره کرد.

نیکزاد با بیان اینکه اتصال مسیرهای ریلی شرق و غرب و شمال و جنوب و شبکه ریلی آسیایی در جهت توسعه ترانزیت ریلی بار و مسافر از برنامه‌های این وزارتخانه است، گفت: توسعه شبکه‌های آزادراهی و بزرگراهی کشور و بهسازی و هوشمندسازی راه‌های شریانی کشور، ادامه آسفالت راه‌های روستایی، افزایش حجم ترانزیت کالاها، کاهش عمر ناوگان بار مسافر، ‌تلاش در جهت ارتقای ایمنی تردد جاده‌ای نیز از برنامه‌های این وزارتخانه در مورد جاده‌ها است. وی افزایش ناوگان هوایی و کاهش عمر آن با تاکید بر استفاده از توان بخش خصوصی، ارتقای فرودگاه بین‌المللی حضرت امام(ره) در حمل و نقل هوایی و بار و مسافر با استفاده از اعتبارات دولتی و بخش خصوصی، توسعه فرودگاه‌ها با افزایش امکان پروازهای کوتاه‌برد بین مراکز استان‌ها در جهت رعایت عدالت، واگذاری شرکت‌های هواپیمایی دولتی به بخش خصوصی را به عنوان برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه هوایی برشمرد.