دنیای اقتصاد- نفیسه زارع کهن - در شرایطی که هنوز ۸ ماه تا برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس باقی است روز گذشته نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در حالی برگزار شد که انتخابات پیش رو و نحوه احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات، محوری‌ترین موضوع مورد پرسش از عباسعلی کدخدایی بود. کدخدایی که در نشست خبری‌اش بارها بر «رفتار افراد» به عنوان ملاک گزینش شورای نگهبان اشاره کرد با تاکید بر اینکه برای این شورا هیچ تفاوتی ندارد که چه گروه و جناحی در انتخابات مجلس شرکت ‌کند، تصریح کرد: مساله مهم برای شورای نگهبان قانونمند بودن و عدم تخلف است ضمن آنکه بدون ترس و واهمه از هیچ فردی، نظارت بر انتخابات اعمال خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان اما، درقسمت دیگر نشستش در مورد اقدامات این نهاد درباره فعالیت‌های انتخاباتی جریان انحرافی یادآور شد: وظیفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای صحیح انتخابات و صیانت از حقوق و آرای مردم است و در این زمینه تمام تلاش خود را از طرق قانونی انجام می‌دهد. برای ما فرقی ندارد که چه گروه و چه جناحی در انتخابات شرکت می‌کنند؛ مهم این است که تخطی از قانون صورت نگیرد و در صورت تخلف، برخورد خواهد شد. ما با پیگیری‌هایی که داشتیم و با ناظران مطلع و با تجربه‌ای که خواهیم داشت، سعی می‌کنیم وظیفه پاسداری از آرای مردم را به خوبی انجام دهیم.

کدخدایی درمورد حضوراصلاح‌طلبان در انتخابات توضیح داد: آنچه ملاک بررسی صلاحیت و نظارت بر انتخابات است، رفتار منطبق با قانون است. باز هم تکرار می‌کنم برای ما تفاوتی نمی‌کند که چه گروهی در انتخابات شرکت می‌کند یا نمی‌کند. امیدواریم همه اقشار و گروه‌ها در انتخابات شرکت کنند.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان «ابزاری که ما در اختیار داریم، ملاک‌های مطرح در قانون انتخابات است و ما براساس معیارهای ذکر شده در قانون عمل می‌کنیم. آنچه مورد برسی قرار می‌گیرد، رفتار اشخاص است نه رفتار گروه‌ها و جناح‌ها.»

وی دربرابر این سوال که «در انتخابات گذشته، اصلاح‌طلبان دغدغه‌هایی را در مورد سلامت انتخابات مطرح می‌کردند که به فضاسازی نسبت به انتخابات متهم شدند، اما اکنون برخی از فعالان جریان اصولگرا همچون آقای آقاتهرانی در مورد سلامت انتخابات دغدغه‌هایی را مطرح می‌کنند»، پاسخ داد: نمی‌دانم مستند صحبت شما چیست اما آنچه مورد تاکید ماست این است که برای ما تفاوت نمی‌کند چه گروه یا چه جناحی در انتخابات شرکت می‌کند‌. مهم برای ما معیارهای قانونی است و ما براساس این معیارها بدون ترس و واهمه از هیچ‌کس بر انتخابات نظارت می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد ایجاد کمیته صیانت از آرا نیز اظهار کرد: مرجع رسمی صیانت از آرا، شورای نگهبان است و هیچ مرجع دیگری چه قانونی که بخش‌های مختلف را نظارت می‌کند و چه آنکه در قانون ذکر نشده، هیچ‌کدام در امر انتخابات صلاحیت ورود ندارند.

وی اما در بخش دیگر سخنان خود درباره شرکت برخی از افراد که در حوادث پس از انتخابات نقش داشتند، گفت: پیش از این نیز گفته بودیم که معیار شورا در مورد کسانی که در حوادث انتخابات سال ۸۸ دخالت داشتند، رفتار آنهاست و چنانچه رفتارها مغایر با قانون انتخابات باشد، شورای نگهبان نسبت به بررسی صلاحیتشان دقت خواهد کرد و سعی خواهد شد که صلاحیت افراد را با این گونه معیارها بسنجد.

وی درباره این احتمال که «اگر اعضای احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین در دادگاه پرونده‌ای نداشته باشند و در انتخابات شرکت کنند، رفتار شورای نگهبان با این افراد چگونه خواهد بود؟»پاسخ داد: بنده اکنون درصدد تعیین مصادیق نیستم چون بررسی صلاحیت‌ها آغاز نشده است و چنانچه این رفتارها منطبق با قانون باشد، اشکالی در خصوص ورود این افراد به انتخابات وجود ندارد، اما اگر مغایر با قانون باشد نسبت به صلاحیت آنها دقت خواهد شد.

در قسمت دیگری از این نشست خبرنگاری از کدخدایی سوال کرد «آیا دلیل خاصی داشته که شما چند روز پیش مطرح کردید مجلس اختیار تعویق ادغام‌ وزارتخانه‌ها را دارد؟» که کدخدایی با بیان اینکه گاهی اوقات این‌گونه دردسرها را رسانه‌ها ایجاد می‌کنند، گفت: من در پاسخ به سوال مصرانه یکی از خبرنگاران در حاشیه یک جلسه مبنی بر اینکه آیا مجلس چنین اختیاری را دارد، گفتم مجلس هرگاه تصمیم بگیرد می‌تواند قانون را اصلاح کند. این بحث جدیدی نیست. اختیاری است که قانون اساسی در اختیار مجلس گذاشته است و هرگاه سوال کنیم آیا قانون قبلی را مجلس می‌تواند لغو کند، در صورتی که در چارچوب قانون اساسی و شرع باشد، پاسخ مثبت است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تایید رسمی قانون تشکیل وزارت راه و شهرسازی و نیز اصلاحیه قانون نفت در این شورا خبر داد.