برگزاری نشست بین‌المللی مبارزه با تروریسم در تهران

منبع:president،ir برگزاری اجلاس مبارزه با تروریسم با حضور مقامات ۸۰ کشور جهان

احمدی‌نژاد: منحرفان از حقیقت به ترور روی می‌آورند

اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم دیروز با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران و رییسان‌جمهور عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و سودان، مقامات عالی‌رتبه و نمایندگان ۸۰ کشور و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در سالن اجلاس سران تهران آغاز به کار کرد.

احمدی‌نژاد در این اجلاس که امروز نیز ادامه خواهد یافت، در تشریح ریشه‌های تروریسم گفت: پیروان شیاطین، زورگویان و منحرفان از حقیقت برای تحقق اهداف غیرانسانی خود به تروریسم روی می‌آورند.

رییس‌جمهور همچنین در حاشیه این اجلاس افزون بر شرکت در اجلاس سه جانبه سران ایران ، افغانستان و پاکستان، با همتایان تاجیکی و پاکستانی خود و وزیر خارجه عمان به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد در مراسم افتتاحیه این اجلاس دو روزه با طرح این سوال که ریشه اصلی پدیده تروریسم چیست و تروریسم در خدمت چه کسانی و علیه چه کسانی است، گفت: بدون تردید تروریسم ناشی از انحراف فکری و انحطاط اخلاقی و میل به سلطه بر دیگران و نمودی از جهل و خودخواهی و خروج از دایره عدالت و ارزش‌های انسانی است در حالی که حاکمان، گروه‌ها و انسان‌های پایبند به عدالت و ارزش‌های حقیقی دینی و انسانی هرگز نیازمند چنین اقدامات ضد بشری نبوده‌اند.

وی اظهار کرد: هر اقدامی که مخالف عدالت و کرامت انسانی باشد، از جمله کشتن بی‌گناهان، ظلم و ستم بر همه بشریت است و در پیشگاه خداوند و پیامبران و همه انسان‌ها زشت و محکوم است.

رییس‌جمهور فقر، تبعیض و تحقیر انسان‌ها و ملت‌ها را ریشه اصلی تروریسم دانست و گفت: پیروان شیاطین، زورگویان و منحرفان از حقیقت برای تحقق اهداف غیرانسانی خود به تروریسم روی می‌آورند.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که تروریسم در خدمت چه کسانی و علیه چه کسانی است، اظهار کرد: امروز به وضوح مشاهده می‌شود که شکست‌خوردگان در برابر منطق انسانی و عدالت و پاکی به تروریسم متوسل می‌شوند تا با ایجاد ناامنی و در هم شکستن، اتحاد و اقتدار ملت‌ها مانع از رشد و پیشرفت ملت‌ها شده و بر منابع و سرنوشت آنان مسلط شوند. اینان می‌خواهند ملت‌ها را از انسان‌های فرهیخته، رهبران و مدیران شایسته محروم کنند تا خودشان مقدرات آنان را به دست گیرند یا دست‌نشاندگان خود را بر آنان تحمیل یا حداقل دولت‌ها را وادار کنند تا به آنان امتیازات سیاسی و اقتصادی واگذار کنند.

وی تصریح کرد: تروریسم بر ضد منافع مردم و در خدمت قدرت‌طلبان بی‌فرهنگ قرار دارد و هر جا پدیده ترور مشاهده می‌شود در ورای آن، دست‌های ناپاک آنان دیده می‌شود.

تروریسم اقتصادی

رییس‌جمهور تروریسم اقتصادی را از دیگر اشکال تروریسم دانست و با بیان اینکه تسلط بر مراکز اقتصادی جهان و سلطه دلار زمینه غارت‌های بی‌سابقه را فراهم کرده است، گفت: بدهکارترین کشورها، کشورهای سرمایه‌داری جهانی‌اند و سلطه جهانی دلار و در محدوده‌هایی یورو زمینه جبران کسری بودجه‌ها و هزینه‌های نجومی اقدامات نظامی و توسعه‌طلبی از جیب دیگر ملت‌ها و انتقال مشکلات به دیگران و چپاول ثروت آنان را فراهم کرده است و این یکی از بدترین اشکال تروریسم است.

احمدی‌نژاد افزود: برخی گزارش‌ها از خلق و انتشار بیش از ۳۲ هزار میلیارد دلار بدون پشتوانه طلا یا ارز معادل، توسط دولت‌های آمریکا در اقتصاد جهانی حکایت دارد.

آمادگی ایران برای مبارزه با تروریسم

احمدی‌نژاد تصریح کرد: ملت بزرگ ایران که خود از قربانیان اصلی تروریسم است، آمادگی دارد تا در این مبارزه مقدس علیه تروریسم در کنار سایر ملت‌ها و دولت‌های مستقل و انسان‌های آزاده و عدالتخواه باشد.وی همچنین خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم به منظور تشکیل جلسات سالانه با دستور کار معین و با همفکری همه انسان‌ها و دولت‌های مستقل شد.

نشست سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان

نشست سه جانبه سران ایران، افغانستان و پاکستان در حاشیه اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم برگزار شد. سران کشورهای یادشده در این نشست سه‌جانبه با اشاره به اهمیت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به منظور تثبیت صلح و امنیت در منطقه، بر گسترش همکاری در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی و تلاش برای مقابله با افراط‌گرایی، تروریسم و مداخلات خارجی تاکید کردند. در این نشست که عصر جمعه در مجموعه نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، احمدی‌نژاد به همراه حامد کرزای و آصف علی زرداری همتایان افغان و پاکستانی خود با اظهار نگرانی از تشدید ناامنی، افراط‌گرایی و تروریسم، بر همکاری سه کشور به ویژه در خصوص مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کرده و گفتند: افراط گرایی و تروریسم در مخالفت آشکار با روح اسلام و سنت‌ها و فرهنگ غنی ملت‌های منطقه است و مقابله با این پدیده‌های مذموم از جمله اهداف مشترک سه کشور است که با اتخاذ سیاست‌های اصولی و بنیادین می‌توان با آنها مقابله کرد.

رییسان‌جمهور سه کشور همچنین بر لزوم حل و فصل چالش‌ها و مناقشات منطقه‌ای بدون دخالت بیگانگان تاکید کردند و افزایش سطح همکاری‌های همه‌جانبه را موجب برقراری صلح و ثبات و ارتقای سطح رفاه ملت‌های منطقه دانستند.

احمدی‌نژاد، کرزای و زرداری همچنین در پایان این نشست سه جانبه با انتشار بیانیه مشترکی بر تعهد عمیق سه کشور به منظور تلاش بر حذف افراط ‌گرایی، نظامی‌گری، تروریسم و نفی مداخلات خارجی و مقابله با قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

رایزنی‌های دو جانبه

احمدی‌نژاد در دیدار آصف علی زرداری رییس‌جمهور پاکستان گفت: وحدت، برادری و همدلی بین برادران یکی از ارزش‌های بسیار مهم کشورهای اسلامی منطقه و از منابع اقتدار این کشورهاست.زرداری نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه بیگانگان حتی اگر بخواهند نمی‌توانند به ملت‌های مسلمان منطقه کمک کنند، اظهار کرد: بیگانگان فرهنگ و ارزش‌های کشورهای منطقه را نمی‌شناسند و حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند به ملت‌های ما کمک کنند، ضمن اینکه از آنجا که فکر می‌کنند قدرتمند و قوی تر از کشورهای منطقه هستند می‌خواهند آنگونه که خود فکر می‌کنند به ما کمک کنند.

احمدی‌نژاد در دیدار امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود با بیان اینکه مقابله با تروریسم نیازمند عزم جهانی است، گفت: کشورهای منطقه که در حوزه فرهنگی مشترک قرار دارند با ارتقای همه‌جانبه سطح مناسبات و رایزنی‌های خود می‌توانند نقش موثری در ریشه‌کنی تروریسم و افراط‌گرایی داشته باشند.وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های تهران و دوشنبه گفت: اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور فرصت مناسبی برای تحکیم و تقویت مناسبات و همکاری‌های همه جانبه به وجود آورده است که باید آن را در راستای منافع دو ملت و ملت‌های منطقه فعال کرد.

رییس‌جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار گفت: اجلاس تهران می‌تواند الگوی مناسب و تعیین‌کننده‌ای در زمینه همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم ارائه دهد.احمدی‌نژاد همچنین در دیدار وزیر خارجه عمان با بیان اینکه سلطه‌گران به دنبال اعمال تغییراتی در نقشه منطقه هستند، تحولات برخی کشورهای منطقه و شمال آفریقا را مورد اشاره قرار داد و گفت: برقراری گفت‌وگو و تفاهم بین مردم و سران حاکم بهترین و موثرترین راه برای رفع مناقشات ایجاد شده است.