سیاست ایران پذیرش گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر نیست

با محاکمه علنی افراد جریان فتنه مخالف بودیم

رییس قوه قضائیه می‌گوید: «سیاست کشور ما پذیرفتن گزارشگر ویژه حقوق بشر نیست.» این سخن در حالی از سوی آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی بر زبان رانده شد که چند روز پیش صالحی، وزیر خارجه کشورمان نیز با انتقاد از تعیین گزارشگر ویژه برای ایران گفته بود: «ایران ترسی از گزارشگر «ویژه» ندارد، اما از شورای حقوق بشر درخواست کرده است گزارشگر «موضوعی» بفرستد.» سردار مسعود جزایری، رییس ستاد تبلیغات دفاعی کشور هم در این زمینه اظهار کرده بود: «گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل باید به جای ایران راهی آمریکا شود.» هفته گذشته، شورای حقوق بشر سازمان ملل، احمد شهید، وزیر خارجه سابق مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران تعیین کرده بود. اما چهارشنبه شب گذشته رییس قوه‌قضائیه که به مناسبت هفته قوه‌قضائیه در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه دو شرکت کرده بود با تاکید بر اینکه سیاست کشور ما پذیرفتن گزارشگر ویژه حقوق بشر نیست، خاطرنشان کرد: در بحث حقوق بشر تعاملاتی را با سازمان ملل خواهیم داشت،اما در چارچوب‌های منطقی؛ دلیل ندارد کشور ما مبانی را که برخاسته از یک فرهنگ خاص است به صورت یک چارچوب کلی بپذیرد، ما خود مدعی حقوق بشر هستیم.

به گزارش ایسنا و واحد مرکزی خبر آملی‌لاریجانی، درباره موضع دستگاه قضایی نسبت به تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: بخشی از این موضوع به قوه‌قضائیه و بخشی به کل نظام باز می‌گردد؛ اکنون حقوق بشر تبدیل به ابزاری برای دولت‌های استعمارگر شده است. ما هنوز زندان ابوغریب و گوانتانامو را فراموش نکرده‌ایم.

به گفته لاریجانی اسلام از ۱۴۰۰ سال پیش مدعی این مساله بوده است، ما بستر لیبرالی حقوق بشر را نمی‌پذیریم‌، ‌مبانی حقوق بشری غربی بر ما قابل تحمیل نیست و ما آن را نمی پذیریم. ‌کشور ما که در منطقه به لحاظ دموکراسی نمونه است متهم به نقض حقوق بشر است، اما از حکام کشوری مانند بحرین که افراد در آن اجازه رای ندارند، حمایت می‌شود.

با محاکمه علنی جریان فتنه مخالف بودیم

رییس قوه‌قضائیه در بخش دیگر این گفت‌وگوی خبری به شیوه برگزاری محاکم قضایی مختلف اشاره کرد و گفت: حتی با محاکمه علنی افراد جریان فتنه مخالف بودیم. وی یکی از مشکلات دستگاه قضایی را مساله زندان‌ها دانست و گفت: زندانی‌ها باید جداسازی شوند؛ مقام معظم رهبری روی مساله طبقه‌بندی زندانیان تاکید داشتند، اما محدودیت‌های فضای فیزیکی این اجازه را به ما نمی‌دهد. رییس قوه قضائیه گفت: تا توانایی شخصی را احراز نکرده‌ایم حق زندانی کردن آن را نداریم؛ ‌من مخالف این مساله هستم؛ مثلا درباره مهریه، قانون محکومیت‌های مالی تصریح می‌کند اگر توانایی شخصی احراز شود و او امتناع کند از پرداخت، در آن صورت می‌توان از مجازات زندان استفاده کرد. وی گفت: ‌از اول امسال مرخصی طولانی به زندانیانی که جنبه کیفری نداشتند داده شد تا درباره این قانون بررسی‌های بیشتری صورت دهیم و افرادی را که این مساله را دارند از زندان‌ها بیرون ببریم.

چگونگی مبارزه با مفاسد اقتصادی

لاریجانی با اشاره به اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی یکی از شعارهای اصلی ما بود، افزود: در این موضوع نباید قبل از قطعیت احکام به هر کسی اتهامی زده شود و نباید با آبروی آنان بازی شود.در پرونده بیمه افرادی مطرح بودند، اما من هیچ‌گاه اسمی از کسی نبردم؛ گاهی در سایت‌ها اسمی برده می‌شود که این کار خلاف اخلاق و قانون است. وی گفت: ‌این کار باعث می‌شود به خانواده آنها هتاکی شود و آبروی آنها برود که اگر شکایت کنند قوه قضائیه رسیدگی می‌کند.رئیس قوه قضائیه افزود: ما می‌خواهیم با فساد مقابله کنیم و نباید خودمان مرتکب فساد شویم؛ باید اجازه دهند دستگاه قضایی در مسیر قانونی خود حرکت کند.

آملی‌لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره برخورد دستگاه قضایی با افراد شرور و سارقان مسلح گفت: در این جهت برخوردها را تشدید کرده و از ظرفیت قانونی خود استفاده کردیم. ما موظف هستیم این راه را ادامه دهیم زیرا مردم نیاز به امنیت روحی و روانی دارند. اما هنگامی که می‌گویم تشدید مجازات،‌ منظور ما مجازاتی فراتر از قانون نیست.

رسانه‌ها به پرونده‌های تجاوز دامن نزنند

به گفته وی گاهی پرونده‌ها آن‌چنان نیست که در رسانه‌ها منتشر می‌شود. رسانه‌ها نباید به مسائلی از جمله به تجاوز به عنف دامن بزنند. این مسائل نباید در مطبوعات پررنگ شوند؛ توصیه می‌کنم به این مسائل دامن نزنید زیرا سبب برهم زدن امنیت اجتماعی می‌شود. آملی لاریجانی با بیان اینکه مساله خمینی‌شهر و کاشمر در حال پیگیری است، تصریح کرد: گاهی آنچه مطرح می‌شود با آنچه هست تفاوت دارد. وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ضمانت اجرای محاکم دیوان عدالت اداری چیست؟ اظهار کرد:‌ تشخیص ابطال آیین‌نامه در هیات عمومی دیوان مطرح می‌شود. در مورد شعب نیز هنگامی که تصمیم خلاف قانون گرفته و لغو می‌شود معمولا این موضوع به قاضی مجری حکم ابلاغ می‌شود و قاضی مساله ابطال را به دستگاه اجرایی منعکس می‌کند و حتما باید ابطال شود؛ استنکاف مسوولان دستگاه‌های اجرایی از عمل به آرای محاکم دیوان چه بسا به انفصال آنها منتهی می‌شود.

حضور گزارشگر ویژه با فتنه همراه است

ابراهیم رییسی، معاون اول آیت‌الله آملی لاریجانی معتقد است: دستگاه قضا معتقد است حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران با فتنه همراه است، زیرا آنها می‌خواهند با هدایت ضد انقلاب پس از حضور در ایران جنجال درست کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون اول قوه‌قضائیه در حاشیه بزرگداشت شهدای هفتم تیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اختلاف نظر رئیس دستگاه قضا با وزیر امور خارجه در مورد حضور گزارشگران ویژه حقوق بشر در ایران گفت: دستگاه قضا دیدگاهش این است که حضور گزارشگر ویژه با فتنه همراه است زیرا آنها می‌خواهند با هدایت ضد انقلاب پس از حضور در ایران جنجال درست کنند، برای همین ما با حضور این افراد مخالفیم.