صالحی: خودمان از شورای حقوق بشر خواسته بودیم گزارشگر موضوعی بفرستد

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه با بیان اینکه حقوق بشر به یک ابزار سیاسی تبدیل شده است، اعلام کرد که ایران از تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر از سوی سازمان ملل نگران نیست. به گزارش ایسنا،‌ صالحی صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این که به تازگی وزیر خارجه فرانسه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار نظرهایی داشته و از جریان‌های بعد از انتخابات سال ۸۸ حمایت کرده است، گفت: من آن اظهارنظرها را نشنیده‌ام و نمی‌توانم اظهارنظری بکنم.

وی با تاکید بر اینکه حقوق بشر تبدیل به یک ابزار سیاسی شده در پاسخ به اینکه شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشگر ویژه‌ای را قصد دارد به ایران اعزام کند، نظر ایران در این ارتباط چیست و آیا این گزارشگر ویژه را می‌پذیرد یا نه گفت: این موضوع نیز بیانگر سیاست دوگانه غربی‌هاست. آنها آمدند قطعنامه‌ای را در شورای حقوق بشر علیه ما صادر کردند و خواستار این شدند که گزارشگر ویژه‌ای به ایران بیاید در حالی که ما از قبل خودمان تقاضا کرده‌ایم که گزارشگر موضوعی به ایران بیاید و خانم تیلای را دعوت کرده بودیم که به ایران بیاید و ان‌شاء‌الله می‌آید.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: وقتی ما خودمان ابتدا به ساکن از شورای حقوق بشر درخواست کرده بودیم که گزارشگر موضوعی بفرستند دیگر چه ضرورتی داشت که آنها بیایند و قطعنامه صادر کنند و گزارشگر ویژه بفرستند. این‌ها نشان می‌دهد که آنها می‌خواستند یک اقدام پیشگیرانه انجام بدهند که مبادا بحث حقوق بشر به صورت صحیح در ایران مدیریت شود.

وی اظهار کرد: ‌ایران اگر الزاماتی دارد در چارچوب قوانین بین‌المللی الزاماتش را انجام می‌دهد و اظهار نیز می‌کند و گزارشگر موضوعی نیز دعوت کرده و ما ترس و نگرانی نداریم.

وی هم‌چنین در پاسخ به پیشنهاد ایران در ارتباط با حل و فصل مساله بحرین نیز گفت: همان‌طور که رییس‌جمهور گفتند ما پیشنهادی در این ارتباط تدوین کرده‌ایم و خدمت رییس‌جمهور نیز ارائه داده‌ایم و در صورتی که دو طرف در موضوع بحرین آمادگی داشته باشند آن را مطرح می‌کنیم.

صالحی با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم در تهران گفت: این اجلاس از شنبه در تهران آغاز می‌شود و حدود شش رییس‌جمهور و تعدادی نخست‌وزیر و وزیران خارجه در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

وزیر خارجه افزود: در این اجلاس بخش‌های جنبی نیز خواهیم داشت. نشست‌های دو یا چندجانبه بین مسوولان کشورهای شرکت کننده برگزار می‌شود و ا‌ن‌شاء‌الله این اجلاس به نتایج خوبی دست پیدا کند.

کسی منتظرشان نیست

در همین حال سردار سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری، رییس ستاد تبلیغات دفاعی کشور گفت:‌ گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل به جای ایران باید راهی آمریکا شود؛ چرا که بر اساس آمار و اطلاعات موجود، در ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین جنایات علیه بشریت در حال ساماندهی و انجام می‌باشد.

به گزارش ایسنا، سردار جزایری طی سخنانی در مورد تعیین گزارشگر حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون آمریکا مرکزی است که در آن ده‌ها زندان غیرقانونی، شکنجه، نقض بدیهی‌ترین حقوق انسان‌ها، آزار و اذیت جنسی شهروندان و تبعیض نژادی به وفور مشاهده می‌شود.

جزایری افزود: علاوه بر نقض حقوق بشر آشکار و پنهان در درون آمریکا، هم‌اکنون سربازان وحشی آمریکایی در تعدادی از کشورها، مردمان دیگر سرزمین‌ها را به خاک و خون می‌کشند و گزارش‌هایی که از جنایات آنها گاه و بی‌گاه منتشر می‌شود، گویای توحش کامل و ددمنشی‌هایی است که نمونه‌های آن را فقط در کشورهایی مثل انگلیس یا در سرزمین‌های اشغالی توسط صهیونیست‌ها می‌توان مشاهده کرد.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه اعتراض خود به تعیین گزارشگر حقوق بشر برای ایران گفت: مدتی قبل بیش از ۲۵۰ تن از کارشناسان برجسته‌ حقوقی آمریکا نامه‌ای اعتراض‌آمیز علیه گسترش شکنجه در زندان‌های نظامی آمریکا منتشر کردند. این کارشناسان آشکار شدن اقدامات غیرانسانی توسط سربازان آمریکایی در زندان‌های نظامی را برخلاف اصول انسانیت ارزیابی نموده و از دولت آمریکا خواستار پیگیری عاجل برای متوقف نمودن این روند شدند.

جزایری با بیان اینکه در حال حاضر اخبار بسیار نگران‌کننده‌ای از نقض حقوق شهروندی در ایالات متحده آمریکا واصل می‌شود، گفت: در ایران هیچ‌کس منتظر به اصطلاح نماینده حقوق بشر سازمان ملل نیست و بهتر است مقصد سفر خود را به سمت واشنگتن یا لانه زنبور تغییر جهت بدهد.

وی گفت: از دستگاه دیپلماسی کشور و قوه‌ قضائیه انتظار دارد به این‌گونه اقداماتی که توسط لابی صهیونیستی و مخالفان آرم‌دار ایران صورت می‌گیرد پاسخ قاطع بدهند.

استیضاح منتفی شد

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس پس از گذشت یک روز از اعلام وصول نامه استیضاح «علی‌اکبر صالحی» وزیر امور خارجه، در نامه‌ای دیگر که دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد، استیضاح خود را پس گرفتند.موضوع استیضاح صالحی زمانی قوت گرفت که در یک رویداد ناگهانی، محمدشریف ملک‌زاده به عنوان معاون اداری و مالی وزات خارجه منصوب شد، این اتفاق که واکنش نمایندگان را به دنبال داشت، در زمان کوتاه دو روزه، منجر به طراحی نامه استیضاح صالحی شد. طراحان معتقد بودند ملک‌زاده به دلیل پرونده فساد مالی و وابستگی‌اش به جریان انحرافی فاقد صلاحیت است. آنان به صالحی تنها یک روز فرصت دادند که وی را برکنار کند، اما چون مهلت به سر آمد و این موضوع محقق نشد سه‌شنبه ۳۱ خرداد نامه استیضاح در صحن علنی اعلام وصول شد، اما به فاصله چند ساعت بعد از آن، خبر استعفای ملک زاده به گوش رسید و نامه رسمی آن نیز عصر همان روز به رییس مجلس تقدیم شد. دیروز نیز ۳۰ تن از طراحان در نامه‌ای، استیضاح را منتفی کردند. متن این نامه بدین شرح است: چون استیضاح علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه به دلیل نصب فردی فاقد صلاحیت از جریان انحرافی انجام شده بود و با تغییر معاونت مالی اداری وزارت مذکور خطرات آن انتصاب فعلا منتفی به نظر می‌رسد. امضاکنندگان و تاییدکنندگان استیضاح که تا آخرین لحظه ۳۹ نفر بودند و اکنون به زیر ۱۰ نفر رسیده‌اند به این نتیجه رسیدیم که استیضاح را پس بگیریم. این تصمیم پس از آن به قطعیت رسید که تصمیم گرفته شد با حضور علی‌اکبر صالحی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و با حضور امضاکنندگان خطرات گسترش نفوذ جریان انحرافی در حوزه دیپلماسی خارجی مورد بررسی قرار گیرد.