دنیای اقتصاد- تنها دو ساعت پس از اعلام وصول استیضاح علی اکبر صالحی وزیر خارجه در مجلس، محمد شریف ملک‌زاده که سه روز پیش به عنوان معاون اداری و مالی وزیر خارجه منصوب شده بود، استعفا کرد و وزیر خارجه نیز این استعفا را پذیرفت و طی نامه‌ای رسمی خبر آن را به رییس مجلس اعلام کرد. بدین ترتیب، تنها علت فوری ِطرح استیضاح صالحی از میان برداشته شد، حال باید دید آیا نمایندگان بر طرح استیضاح خود باقی خواهند ماند یا نه؟ شامگاه دوشنبه اما برخی از نمایندگان مجلس از مخالفت کتبی وزارت اطلاعات با انتصاب ملک زاده در وزارت خارجه خبر داده بودند. این مخالفت در پی استعلام صالحی از وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

ملک‌زاده در استعفانامه خود خطاب به صالحی نوشته است:«ضمن تشکر از حسن اعتماد جنابعالی به اینجانب، صرف نظر از جوسازی‌های ناجوانمردانه و ظلم فراوانی که در این مدت در حق اینجانب روا داشته‌اند، راضی نیستم آن برادر گرامی به‌خاطر حقیر بیش از این متحمل فشارهای غیرمنصفانه قرار گیرد و از این جهت برای حفظ آرامش که نیاز مبرم کشور در شرایط حاضر است، خواهشمند است با استعفای اینجانب از مسوولیت معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه موافقت فرمایید.»

به گزارش ایرنا، وی افزوده است: «ضمنا اینجانب کلیه اتهامات ناجوانمردانه نسبت داده شده به خود را با صراحت هرچه تمام‌تر تکذیب می‌نمایم. اینجانب تاکنون در هیچ محکمه‌ای دارای پرونده نبوده و فاقد هرگونه سابقه سوء می‌باشم.»

دبیرکل سابق شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در استعفانامه خود از معاونت اداری و مالی وزارت خارجه ضمن تشکر از رئیس جمهور اعلام کرده است:«به عنوان سرباز کوچک نظام و ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در هر موقعیتی تمام مساعی خود را در خدمت به کشور و انقلاب اسلامی به‌کار خواهم بست.»

موافقت صالحی با استعفای ملک‌زاده

صالحی اما در پاسخ به استعفانامه ملک‌زاده با بیان اینکه «خودت را به خداوند بزرگ و متعال واگذار کن که یقینا بهترین پناهگاه است»، نوشته است:«با استعفای جنابعالی موافقت می‌شود و برایتان از خداوند متعال عاقبت بخیری مسالت دارم.»

آن چنان که ایسنا گزارش داده است، وزیر خارجه ظهر سه‌شنبه نیز در جمع خبرنگاران با تایید استعفای ملک‌زاده از سمت معاونت وزارت خارجه گفته است: استعفای وی مورد قبول قرار گرفته و این موضوع به مجلس نیز اعلام شده است.

وی که در حاشیه دیدار با وزیر خارجه عراق سخن می‌گفت، همچنین اظهار کرد: یکی از شاخص های مهم در جمهوری اسلامی ایران این است که مسوولان منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح می‌دهند و هر جا این دو در مقابل هم واقع شوند منافع ملی اولی است.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی با اشاره به اینکه از خودگذشتگی یکی از ویژگی های مسوولان جمهوری اسلامی ایران است گفت: آقای ملک‌زاده استعفای خود را در همین راستا اعلام کرده‌اند و این استعفا پذیرفته شد.

انتصاب محمد‌ شریف ملک‌زاده دبیرکل سابق شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به عنوان معاون اداری و مالی وزیر خارجه در شامگاه شنبه، اعتراض شدید نمایندگان مجلس را در پی داشت، به گونه‌ای که روز یکشنبه، همزمان با برگزاری مراسم معارفه ملک‌زاده در اتاق کار صالحی، بیش از ۲۵ نماینده متن نامه استیضاح علی اکبر صالحی وزیر خارجه را تهیه و امضا کردند. برخی از نمایندگان شاخص مجلس از جمله محمد رضا باهنر نایب اول رییس مجلس، احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌ها، علی مطهری، روح‌ا... حسینیان و حتی حمید رسایی در زمره امضاکنندگان این نامه هستند. نمایندگان معترض به انتصاب ملک‌زاده، پیش از این اعلام کرده بودند: درصورتی که صالحی در این انتصاب تجدید نظر نکند، استیضاح خواهد شد. بدین ترتیب، دیروز صبح نامه‌ای با امضای ۳۳ نفر از نمایندگان در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد. نامه ای که در آن استیضاح وزیر خارجه را خواستار شده است. با وجود این به نظر می‌رسد، نمایندگان از استیضاح وزیر خارجه منصرف شوند، چرا که با استعفای ملک‌زاده دلیل این استعفا از میان برداشته شده است. در عین حال ، رعایت برخی رویه های قانونی برای نمایندگان الزام آور است.

لاریجانی: استیضاح منتفی نیست

در همین رابطه، علی لاریجانی ، رییس مجلس با بیان اینکه استیضاح صالحی هنوز در مجلس متوقف نشده است، گفت: از نظر آیین نامه داخلی امکانی برای توقف استیضاح وزیر خارجه نداریم، مگر اینکه آقای صالحی با نمایندگان مجلس رایزنی کند و نمایندگان را متقاعد کند تا استیضاح را پس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی دیروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه اتحادیه صنایع هوایی و فضایی در مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا با توجه به استعفای معاون وزیر خارجه که انتصاب وی علت استیضاح صالحی بوده است، پیگیری طرح استیضاح متوقف شده است، گفت: خیر متوقف نشده است. البته به دوستان توصیه کرده بودم که در این زمینه تعجیل نکنند، اما از نظر آیین نامه نمایندگان وقتی درباره استیضاح حساس باشند ما باید بپذیریم.

وی افزود: اگر آقای ملک زاده استعفا داده باشد و این استعفا پذیرفته شده باشد، باید نمایندگان را متقاعد کنند که استیضاحشان را پس بگیرند؛ ما نمی‌توانیم کاری بکنیم.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس همچنین درباره علت حساسیت نمایندگان به انتصاب ملک‌زاده در وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه یک وزارتخانه استراتژیک است و رهبر معظم انقلاب بارها درمورد افرادی که در این وزارتخانه در سطح سفیر یا غیره کار می‌کنند، تاکیداتی داشتند که این افراد باید شاخصه‌هایی داشته باشند، بنابراین نمایندگان هم در این باره حساسیت‌هایی به خرج داده‌اند.

وی افزود: منهای وجوه سیاسی و غیره که در مورد آقای ملک‌زاده مطرح بود، مجلس روی این بعد تاکید فراوانی دارد و در مورد وزرای خارجی قبلی هم این تاکید را داشته که افرادی خوشفکر و حرفه‌ای باید در وزارت خارجه به کار گرفته شوند.

لاریجانی اظهار کرد: دیپلماسی چیزی نیست که بتوان آن را با کپسول به افراد خوراند تا فرد صاحب نظر شود. بلکه احتیاج به تجربه و داشتن دید نسبت به مسائل جهانی دارد و این از نکاتی بود که نمایندگان علاوه بر ملاحظات سیاسی و دینی در مورد آن حساس بودند.

در نامه استیضاح وزیر امور خارجه که دیروز در مجلس قرائت شد، آمده است:« نصب محمد شریف ملک‌زاده کارمند انتقالی از سازمان میراث فرهنگی بدون توجه به سوابق مساله‌دار وی انجام شده که مصالح نظام را به خطر می‌اندازد، ضمن اینکه اکثریت همکاران وی در مدیریت قبلی بازداشت شده و خود این فرد هم با اتهامات مالی و غیرمالی در شرف بازداشت است.»

کمالوندی، معاون وزیر خارجه شد

بهروز کمالوندی به سمت معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه منصوب شد. به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه با صدور حکمی بهروز کمالوندی را به سمت معاون اداری و مالی این وزارتخانه منصوب کرد. در حکم انتصاب کمالوندی آمده است: «نظر به خدمات صادقانه و تجربیات ارزنده‌ای که جنابعالی در مسوولیت‌های مختلف داشته‌اید به سمت معاون اداری و مالی منصوب می‌شوید.» کمالوندی پیش از این سفیر ایران در زیمبابوه و اندونزی و همچنین در دو دوره نیز به عنوان مدیر‌کل در حوزه‌های امور اداری و نظارت و ارزیابی به فعالیت اشتغال داشته و آخرین سمت وی پیش از این انتصاب، معاونت آمریکای وزارت خارجه بوده است.