لاریجانی: دولت در زمینه اشتغال ضعف دارد

بی‌توجهی به قانون در یک پروسه حقوقی قرار می‌گیرد و عقوبت دارد

رییس مجلس بار دیگر از بی‌توجهی به قانون در دولت انتقاد کرد و گفت: یکی از ایرادات ما این است که در بخش‌هایی از دولت به قانون بی‌توجهی می‌کنند و این برای خودشان هم از نظر شرعی و هم از نظر دنیوی عقوبت دارد. اینها که محو نمی‌شود و به هر حال در یک پروسه حقوقی قرار می‌گیرد. علی لاریجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به اینکه آیا اقدامات خلاف قانون دولت در ماه‌های اخیر محصول تعامل یکسویه و بیش از حد نمایندگان با دولت است؟ گفت: ساختار همه پارلمان‌ها چنین است که افرادی از دولت درباره لوایح و طرح‌ها صحبت می‌کنند و نظراتشان را می‌دهند تا اینجا مشکلی نیست، زیرا نمایندگان باید با مطالعه رای دهند. آنجایی اشکال پیش می‌آید که از ظرفیت‌های غیرعقلانی استفاده می‌شود. وی ادامه داد: در مجلس شاهد بودم هنگام تصویب‌بندی از برنامه پنجم توسعه، متاسفانه از سازمان برنامه به نماینده‌ها گفته می‌شد اگر به این موضوع رای دهید ما برای منطقه شما فلان کار آبادانی را انجام می‌دهیم، این کار غلطی است.

اگر بزرگان بی‌قانونی کنند...

وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که مجلس در بعد نظارتی داشته است، تصریح کرد: در بعد نظارتی مجلس، برداشت من این است که یک مقداری برخی آقایان در اجرای قانون توجه کافی ندارند یا رفتار بی محابا داشته اند و این اثرات نامطلوبی در ایجاد عدالت در کشور گذاشته است. عدالت بدون قانون بی‌مفهوم است و یک واژه پوچ است. هر مسلکی را ما از نظر تعریف عدالت بپذیریم، یکی از مولفه‌هایش اجرای قانون است.لاریجانی افزود: اگر افرادی در کشور قبول دارند که محور فکر فلسفه سیاسی «عدالت» است؛ یعنی باید مصرترین افراد در اجرای قانون باشند. من فکر می‌کنم یک سوءتفاهمی در مفهوم عدالت به وجود آمده، عده‌ای تصور می‌کنند اگر کسی کار خوبی به ذهنش رسید حتی اگر کاری را بدون قانون یا خلاف قانون اجرا کند، کار خوبی است. درحالی که ما معتقدیم این حتما کار غلط و مخالف تفکر عدالت خواهانه است. وی ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند که «وقتی مسیر قانونی طی شد همه باید بدون بهانه‌گیری قانون را اجرا کنند» این حرف بسیار روشن و صریحی است؛ بنابراین مجلس باید به این بخش نظارت کافی کند که این در کشور رویه نشود. اگر بزرگان در کشور بی‌قانونی کنند آن وقت رعیت ریشه درخت را می‌کند. باید بفهمند این اگر تبدیل به فرهنگ شد خسارت‌های بزرگی در کشور وارد می‌کند.

ضعف در زمینه رشد اقتصادی و اشتغال

وی در پاسخ به اینکه دولت می‌گوید همه تلاش خود را برای ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی کرده و وضعیت خوب است، گفت: اینطور نیست و دولت در این زمینه ضعف دارد.

لاریجانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم اشتغال بالا برود، باید رشد اقتصادی بالا باشد. نمی‌شود رشد و توسعه پایین باشد و ما بگوییم یک و نیم میلیون اشتغال ایجاد کرده‌ایم. این امکان‌پذیر نیست. از نظر ما یک اثر افزایش رشد اقتصادی این است که وضع مردم بهتر شود. وقتی می‌بینیم افراد تحصیلکرده با مدارک بالا اشتغال ندارند این مشکل و دغدغه ما می‌شود.رییس قوه مقننه در بیان انتقادات خود به سیاست‌های اقتصای دولت گفت: کشور ما یک کشور غنی است، نفت و گاز دارد، نیروی انسانی دارد، از نظر هوش و استعداد هم ایرانی‌ها خوب هستند، این خیلی روش اقتصادی درستی نیست که ما منابعی را که از آن برخوردار هستیم و میراث کشور و ملت برای نسل‌های مختلف است توزیع کنیم. ممکن است این به صورت تاکتیکی مدتی افراد را راضی کند، اما بعد از آن آنقدر تورم افزایش می‌یابد که آن را می‌پوشاند. مهم این است که ما با تولید عقلانی و تولیدات فنی و علمی بتوانیم از این منابع بیشترین آفرینش را از نظر ثروت داشته باشیم.

وی افزود: کشورهای عربی هم از این ولخرجی‌ها زیاد می‌کنند، یکی از کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس برای اینکه شرایط کشورش را آرام کند، ۱۰۰ میلیارد دلار رشوه سیاسی به مردم داد که آنها را آرام کند، ولی اینجور روش‌ها، استفاده غلطی است. البته ایران هیچ گاه این چنین عمل نکرده است، چون یک کشور مسلکی و انقلابی است، اما در برنامه اقتصادی مسوولان، باید برنامه تبدیل نفت و گاز به صنعت و تولید طراحی شود تا برای آینده کشور ثروت تولید شود. روی این قسمت‌ها باید عمیق فکر کرد.