دومین نامه‌نگاری برای وزارت ورزش و جوانان

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: محمود احمدی‌نژاد نامه‌نگاری‌های خود برای توجیه مجلس درباره عدم‌تشکیل وزارت ورزش و جوانان را از سر گرفت و دومین نامه اش را برای علی لاریجانی فرستاد. پیشتر وی نامه‌ای را هم به مقام معظم رهبری نوشته بود که طبق اظهارات معاون وی یعنی لطف‌الله فروزنده به دلیل برخی رایزنی‌ها بین دو قوه مذکور موضوعیت خود را از دست داد. روز گذشته مجتبی ثمره‌هاشمی، دستیار ارشد رییس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت که «رییس‌جمهور نامه‌ای را تهیه کرده و قرار است آن را به رییس مجلس بدهند و در آن مشکلات احتمالی تاسیس وزارت ورزش قید شده است و اگر در نهایت نتیجه این شد که این قانون اجرا شود در هر صورت مصوبه مجلس اجرا خواهد شد.» علی سعیدلو، رییس سازمان تربیت بدنی هم در تازه‌ترین اظهارات خود در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان ۱۶ ابهام وجود دارد، گفته است که قرار است دولت با هماهنگی مجلس جهت رفع این ابهام‌ها اقدام کند. از اظهارات علی سعیدلو و ثمره‌هاشمی چنین به نظر می‌رسد که دولت تلاش دارد با اقناع مجلس، نمایندگان را از تشکیل وزارتخانه جدید منصرف کند، اما اگر نتوانست به ناچار به مصوبه مجلس تمکین خواهد کرد.

ماجرای نامه به مقام معظم رهبری

دومین نامه رییس‌جمهور با موضوع وزارت ورزش و جوانان در حالی به علی لاریجانی ارسال خواهد شد که وی کمتر از ده روز پیش‌نامه‌ای را با همین مضمون خطاب به مقام معظم رهبری نوشته بود. اگرچه به محتوای آن نامه اشاره‌ای نشد، اما فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اعلام کرده بود که دولت در زمینه تشکیل وزارت ورزش و جوانان منتظر نتایج این نامه‌نگاری می‌ماند، اما دقیقا یک روز پس از اعلام آن نامه‌نگاری، معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت در صورت رفع برخی ابهامات، مصمم به اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش است، گفته بود که با این وجود، دیگر نامه رییس جمهور به رهبری موضوعیتی ندارد. فروزنده در عین حال از رایزنی‌هایی بین دولت و مجلس در این باره خبر داده بود.دولت اما در ابتدا هم نسبت به این طرح مجلس یعنی ادغام سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان گلایه‌مند بود. دولت معتقد بود از آنجا که برنامه پنجم دولت را مکلف به کوچک‌سازی و ادغام وزارتخانه‌ها کرده؛ بنابراین این مصوبه جدید مجلس در مغایرت با ماده ۵۳ قانون برنامه است. همچنین دولتی‌ها این نکته را هم عنوان می‌کردند که با وزارت شدن ورزش از این به بعد، هر برد و باختی در تیم‌های ملی پای وزیر را در جهت پاسخگویی به مجلس باز می‌کند، اما مجلس اتفاقا هدف از تشکیل وزارت ورزش و جوانان را پاسخگویی بیشتر مسوولان دولت قلمداد کرده و بر این باور است که دستگاه‌های متعددی که خارج از نظارت مجلس هستند نباید وجود داشته باشند. به همین دلیل برای نظارت‌پذیر شدن حوزه ورزش طرح تصویب وزارتخانه جدید را تصویب کردند.

شکایت مجلس به قوه‌قضائیه

هر چند این مصوبه مجلس اعتراض ۵۱ رییس فدراسیون‌های مختلف ورزشی را در پی داشت و آنها گلایه‌های خود را طی نامه‌ای به علی لاریجانی ابراز داشتند. مجلس اما بر دلایل خود مبنی بر ضرورت تشکیل وزارت ورزش تاکید داشت. این تاکیدات، ولی منجر به معرفی وزیر از سوی دولت نشد و محمدرضا باهنر به عنوان معاونت نظارت مجلس را بر آن داشت که نامه‌ای را به رییس‌جمهور بنویسد تا هم از تشکیل نشدن وزارت جدید انتقاد کند و هم یادآوری کند که هرگونه دخل و تصرف در اموال سازمان تربیت بدنی خلاف قانون بوده و قابل پیگیری خواهد بود. این اعتراض‌ها نتیجه‌ای در بر نداشت و پس از سپری شدن مهلت قانونی برای تشکیل وزارتخانه جدید و معرفی وزیر، معاون اول قوه‌قضائیه ابراهیم رییسی اعلام کرد که علی لاریجانی به دلیل تشکیل نشدن وزارت ورزش و جوانان از محمود احمدی‌نژاد شکایت کرده است. علاوه بر این شکایت، رییس کمیته تربیت بدنی مجلس سید جلال یحیی زاده چند روز پیش خبر داد که رییس مجلس نامه تذکر آمیزی به رییس‌جمهور درباره اجرای این قانون داده است و ما نیز در انتظار اجرایی شدن آن هستیم. علی لاریجانی همچنین سه شنبه شب گذشته با حضور در یک گفت و گوی تلویزیونی در اشاره به این موضوع گفت که با توجه به اینکه مهلت سه‌ماهه دولت برای معرفی وزیر تمام شده است، معرفی نکردن وزیر ورزش تخلف محسوب می‌شود و قوه قضائیه نیز بر این موضوع نظارت دارد. مجلسی‌ها همچنین برای آن که بر نظر خود پافشاری کنند با تغییر لایجه بودجه، برای وزارت ورزش و جوانان ردیف بودجه در نظر گرفتند؛ در حالی که دولت در اصل لایحه برای دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان بودجه اختصاصی تعریف کرده بود. نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۱۲ دی ماه سال گذشته کلیات طرح تبدیل سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان را از تصویب گذراندند. به موجب این مصوبه سازمان‌های تربیت‌بدنی و ملی جوانان با اعتبارات، نیروی انسانی و امکانات، ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل می‌شد.

تلاش دولت برای اقناع مجلس

با این حال رییس سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان ۱۶ ابهام وجود دارد، گفت: قرار است دولت با هماهنگی مجلس جهت رفع این ابهام‌ها اقدام کند. به گزارش ایرنا، علی سعیدلو افزود: یکی از مهمترین ابهامات مشخص نبودن شرح وظایف ادغام حاصل از دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان است. وی با اشاره به اعلام مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن اقدام دولت در عدم‌معرفی وزیر ورزش و جوانان برای رای اعتماد به مجلس گفت: تا وقتی که ساختار و شرح وظایف این وزارتخانه مشخص نشود، دولت چگونه وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند؟سیعدلو با تاکیدبر اینکه تا رفع مشکلات و ابهام‌ها در این زمینه نمی‌توان ورزش کشور را معطل گذاشت، تصریح کرد: بعد از مشخص شدن ساختار و شرح وظایف وزارتخانه جدید و توافقات انجام شده بین دولت و مجلس، در آن صورت، نتیجه و رای نهایی هر چه باشد اجرا می‌کنیم.