دنیای‌اقتصاد- ابلاغ مصوبه هیات وزیران برای ادغام ضربتی وزارتخانه‌ها، واکنش اعتراضی رییس و جمعی از نمایندگان مجلس را در پی داشت.

علی لاریجانی، رییس مجلس دیروز به دنبال تذکرات پرتعداد نمایندگان در این مورد، از معاون پارلمانی رییس‌جمهور خواست تا درباره ادغام‌ها به نمایندگان توضیح دهد. هنگامی که محمدرضا میرتاج‌الدینی از ابلاغ مصوبه هیات‌وزیران و آغاز روند اجرایی آن خبر داد، لاریجانی به صراحت گفت: «ادغام وزارتخانه‌ها بدون تصویب مجلس غیرقانونی است.» رییس مجلس همچنین شیوه دولت در ادغام ناگهانی وزارتخانه‌ها را «دارای تبعات اجتماعی» دانست و تاکید کرد: «وزرای وزارتخانه‌های ادغام شده باید همچنان در محل کارشان حضور داشته باشند؛ مگر اینکه به آنها گفته شده باشد شما دیگر وزیر نیستید که آن بحث دیگری است.» پیش از لاریجانی، احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم درباره استیضاح وزرایی که مسوولیت وزارتخانه‌های ادغام شده را بر عهده می‌گیرند، هشدار داده و گفته بود: «مجلس فقط برای وزارتخانه‌های مرتبط با خودشان به آنها رای اعتماد داده است.» هیات دولت، یکشنبه شب گذشته وزارت نفت را در وزارت نیرو، وزارت رفاه را در وزارت کار و وزارت صنایع را در وزارت بازرگانی ادغام کرد.

واکنش مجلس به ادغام‌های ضربتی
عکس: آکو سالمی
لاریجانی: ادغام وزارتخانه‌ها غیرقانونی است و وزرا باید به کارشان ادامه دهند

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: «ادغام وزارتخانه‌ها بدون تصویب مجلس تخلف و غیرقانونی است» این جمله علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی‌بود که در جلسه علنی روز گذشته مجلس و پس از تذکرات پیاپی و متعدد نمایندگان درباره ادغام وزارتخانه‌ها از سوی دولت و برسرکار نرفتن برخی وزرا، موضع قاطع مجلس را روشن کرد. در حالی که تعدادی از نمایندگان همچون احمدتوکلی و علی عباسپور معتقد بودند دولت بدون هماهنگی با مجلس ادغام وزارتخانه‌ها را انجام داده و سرپرست‌هایی را نیز برای این وزارتخانه‌های ادغام شده تعیین کرده است، معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: دولت مصوبه ادغام را ابلاغ کرده است، اما در نهایت تصمیم همان است که مجلس مصوب کرده است. در پاسخ به این سخن میرتاج‌الدینی بود که لاریجانی گفت: درصورتی که دولت مصوبه ادغام وزارتخانه‌ها را ابلاغ کرده باشد، مجلس این تخلف را پیگیری و بررسی می‌کند.
یکشنبه شب گذشته، پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که بر اساس مصوبه هیات وزیران، وزارتخانه‌های نفت در نیرو، صنایع در بازرگانی و رفاه در کار ادغام شدند. ادغامی‌ که به اعتقاد برخی ناظران به معنای انحلال وزارتخانه‌های نفت، صنایع و رفاه و همچنین خروج غیررسمی‌وزرای آنها از کابینه تلقی شد.
توکلی: فرق انضمام و ادغام را نمی‌دانند
در جلسه دیروز مجلس، نخستین کسی که به ادغام وزارتخانه‌ها اعتراض کرد، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس بود که در تذکری بر لزوم معرفی وزرای وزارتخانه‌های جدید ادغام‎شده به مجلس به‎منظور رای اعتماد به آنها تاکید و از بی‌توجهی دولت به‌ این مساله به‎شدت انتقاد کرد.
وی به ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: براساس‌این قانون دولت مکلف است که یک یا چند وزارتخانه را به نحوی در وزارتخانه‌های دیگر ادغام کند که تا پایان سال دوم برنامه تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۱ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه کاهش یابد. البته وظایف و اختیارات وزارتخانه‌ها با پیشنهاد دولت و به تصویب مجلس می‌رسد.
وی افزود: متاسفانه مثل‌اینکه دولت فرق انضمام و ادغام را متوجه نیست و به صدر‌این ماده توجه کرده و به ذیل آن توجه نکرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اصل ۱۳۳ قانون اساسی مطرح کرده که تعداد وزرا و حدود اختیارات هریک را قانون معین می‌کند،‌اینکه رییس‌جمهور تصمیم بگیرد که وزارت نفت را در وزارت کم‎اهمیت‌تر و کوچک‌تری به نسبت‌این وزارتخانه منضم کند،‌ این ادغام نیست و رییس‌جمهور حق‌این کار را ندارد.
توکلی ادامه داد: رییس‌جمهور باید پیشنهادها خود را طبق بند ذیل ماده 53 قانون برنامه پنجم به مجلس ارائه داده و مجلس شورای اسلامی اختیارات وزیر جدید را مشخص کند و سپس یک وزیر معین شود و آن وزیر هم مسوول وزارتخانه‌های ادغام شده خواهد بود. و ادغام به معنای انضمام نیست که دو وزارتخانه را با یکدیگر جفت کرده و با یک حکم کار را درست کند.
وی در ادامه خطاب به رییس‌مجلس گفت: از شما خواهش می‌کنم که جلوی‌این کار را بگیرید؛ چرا که اگر در شرایط کنونی آقایان نامجو، غضنفری و شیخ‌الاسلامی وزرای نیرو، بازرگانی و کار خیال کنند که اختیار دارند هر بلایی دلشان خواست بر سر وزارت نفت، صنایع و رفاه بیاورد، بدانند که باید پاسخگو باشند و استیضاح می‌شوند چرا که آنان برای وزارتخانه‌های مرتبط با خودشان از مجلس رای اعتماد گرفته‌اند. علی عباسپور رییس‌کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در تذکر آئین‌نامه‌ای با همین موضوع گفت: مجلس تاسیس وزارت ورزش و جوانان را تصویب کرده، اما دولت‌این قانون روشن را اجرا نکرده و محکمات را اجرا نمی‌کند، بلکه به متشابهات اهمیت می‌دهد.
وی افزود: موضوع‌این است که‌ اگر وزارتخانه‌ها ادغام شود، باید وزیر برای وزارتخانه‌ جدید که شرح وظایف جدیدی دارد، به مجلس معرفی شود یا خیر؟
نماینده تهران در مجلس همچنین گفت: هنوز شرح وظایف وزارتخانه‌های ادغام شده نیرو و نفت به مجلس نیامده که میرکاظمی وزیر نفت از‌این وزارتخانه رفته و نامجو سرپرست شده و‌این خلاف قانون است.
مصطفی کواکبیان، اسدالله عباسی، جواد جهانگیر زاده، ستار هدایت‌خواه و اقبال محمدی نیز از دیگر نمایندگانی بودند که تذکراتی با این موضوع دادند.
دولت:مصوبه را ابلاغ کردیم
محمدرضا ‌میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور در توضیح درباره ادغام‌ها گفت: دولت دقیقا طبق نص صریح ماده 53 قانون برنامه پنجم عمل ‌و همانگونه اقدام کرده که نمایندگان مجلس تکلیف کرده‌اند.
وی افزود: مجلس ادغام را به اختیار دولت واگذار کرده بود و دولت ‌این ادغام را در جلسه هیات دولت تصویب کرد و‌این مصوبه طبق همه مصوبات دیگر برای دو جا ابلاغ می‌شود؛ یکی برای وزارتخانه‌ها و دیگری هم برای رییس‌مجلس به‌ منظور بررسی و تطبیق با قوانین ارسال می‌شود.
معاون پارلمانی رییس‌جمهور افزود: وظیفه دیگر دولت در ادغام وزارتخانه‌ها اعلام وظایف وزارتخانه‌های جدید به مجلس است و ما هم‌اکنون لایحه شرح وظایف جدید وزارتخانه‌های ادغام شده را آماده کرده‌ایم و به مجلس می‌دهیم و سپس هر تصمیمی که مجلس بگیرد، دولت به همان عمل می‌کند.
وی ادامه داد: دولت برای ادغام وزارتخانه‌ها یکجا تصمیم گرفت تا خللی در امور کشور پیش نیاید و اولین تصمیم هم‌این بود که ما در مورد وزارت مسکن و راه و ترابری اقدام کنیم که به‌زودی شرح وظایف‌این وزارتخانه را به مجلس ارائه خواهیم داد.
میرتاج‌الدینی اظهار کرد: احتمالا فردا(چهارشنبه) لایحه شرح وظایف وزارت مسکن و راه که آماده هم شده است، در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود و ما می‌توانیم هفته بعد آن‌را به مجلس ارائه دهیم و پس از آن در مورد وزارتخانه‌های بعدی عمل خواهیم کرد.
لاریجانی : مملکت حساب و کتاب دارد
اما علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به تذکرات پیاپی و متعدد نمایندگان درباره ادغام وزارتخانه‌ها و ابلاغ این مصوبه دولت، گفت: اگر ادغام وزارتخانه‌ها ابلاغ شده باشد، تخلف است و باید جلوی آن‌ گرفته شود، چرا‌که ‌مصوبه دولت برای ادغام وزارتخانه‌ها ‌برای ‌طی طریق است نه ابلاغ.
وی ادامه داد: هنوز ابلاغ این مصوبه به دست من نرسیده و اگر برسد، می‌گویم که‌ این مصوبه خلاف قانون است.
لاریجانی افزود: به صورت اصولی باید ابتدا دولت برای ادغام وزارتخانه‌ها‌ ‌تصمیم بگیرد و سپس اگر مجلس تصویب کرد، ادغام صورت می‌گیرد، لذا وزرای نفت و نیرو سرجایشان هستند و مورد اعتماد مجلس‌اند.
رییس‌مجلس ادامه داد:‌اینکه وزرا در محل کارشان حضور ندارند، یا اشکال از خودشان است یا عزل شده‌اند؛ مملکت حساب و کتاب دارد و ‌این طوری نیست که هر کس سرش را پایین بیندازد و به خانه‌اش برود. آنان باید سرکارشان حضور داشته باشند؛ مگر‌اینکه به آنها گفته شده شما دیگر وزیر نیستید که آن بحث دیگری است.
لاریجانی تصریح کرد: اگر دولت درباره ادغام تصمیمی‌گرفته باشد، اشکالی ندارد، اما باید لایحه آن‌ را به مجلس ارائه دهد تا مجلس آن‌ را بررسی و تصویب کند، اما اگر تصمیم گرفت و ابلاغ کرد، جای اشکال است.
وی ادامه داد: اگر دولت به‌این شیوه ادغام وزارتخانه‌ها را ابلاغ کرده باشد، تبعات اجتماعی آن زیاد است، یعنی دولت دو وزارتخانه را ادغام می‌کند، در حالی که هنوز از مجلس رأی نگرفته که ضرر ‌این کار زیاد است و مجلس در بررسی وظایف وزارتخانه‌های جدید نظر خود را اعلام می‌کند.
‌رییس ‌مجلس یادآور شد: مشکل فقط ‌این است که ادغام وزارتخانه‌ها نباید ابلاغ شود و اگر ابلاغ شود، هزینه آن زیاد است و مجلس پیگیری می‌کند.
لاریجانی همچنین با اشاره به وضعیت وزارت ورزش و معرفی نشدن وزیر راه گفت: مجلس در همه موارد مجلس نظرات خود را اعلام کرده و نامه‌نگاری انجام شده است و باید‌این موضوع یا از طرف مجلس یا قوه قضائیه پیگیری شود.
وی ادامه داد: هیچ یک از وزرا حق تصرف در اموال دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را ندارند، مگر اینکه رای اعتماد از مجلس گرفته باشند و هر چه معرفی وزیر راه و ورزش بیشتر طول بکشد، تخلف دولت بیشتر می‌شود.
رییس مجلس همچنین اعلام کرد: ‌استفساریه‌ای ‌برای ‌لزوم معرفی وزیر ‌وزارتخانه‌های ‌جدید به مجلس تهیه شده است‌ که در روزهای آینده ارائه می‌شود.