دنیای اقتصاد- کلیات طرح نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در حالی در جلسه علنی روزگذشته با ۱۴۶ رای موافق تصویب شد که بحث های مفصل بر سر تصویب آن درگرفت. نمایندگان مخالف معتقد بودند که این طرح زنجیری است بر دست و بال و زبان نمایندگان و سند بردگی مجلس است و مخالفان گفتند با تصویب این طرح در تاریخ ماندگار می‌شویم و نسل‌های بعدی به نیکی از ما یاد می‌کنند.

مخالفان: سند بردگی مجلس است

در جلسه علنی روز گذشته در حین بررسی طرح نظارت بر رفتار نمایندگان شش تن از موافقان و مخالفان این طرح صحبت کردند و علی مطهری نماینده تهران نیز در جایگاه مخالفت با این طرح آن را شبیه آیین‌نامه انضباطی مدرسه راهنمایی و دبیرستان خواند و گفت: با تصویب این طرح مجلس ناتوان‌تر می‌شود و‌ سند بردگی خودمان را به دست خودمان امضا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح در مغایرت و مخالفت با حریت و آزادگی مجلس است، معتقد بود: این طرح موجب اشاعه منکر است، زیرا یکی از ‌مجازات‌ها در این طرح ‌اعلام ‌تخلف یک نماینده در جلسه رسمی ‌غیرعلنی و بعد در جلسه علنی توسط رییس‌مجلس و مجازات دیگر محرومیت از شرکت در جلسات کمیسیون‌های تخصصی تا ۳ ماه است که این امر موجب پایمال شدن حقوق مردم آن منطقه می‌شود.

مطهری با بیان اینکه این طرح موجب اختلاف و دشمنی در درون مجلس می‌شود، گفت: این طرح موجب افزایش خبرچینی به هیات رییسه و تلاش افراد برای حذف رقیب خود ‌و به عبارت دیگر وسیله‌ای برای تسویه‌حساب‌های سیاسی خواهد بود.

این نماینده مجلس افزود: این طرح در مسیر بی‌خاصیت کردن و تحت کنترل درآوردن مجلس است و همین الان مجلس قادر به انجام وظایف خود نیست و به عنوان مثال، هنوز نتوانسته یک سوال از رییس‌جمهور را مطرح کند، در‌حالی ‌که رییس‌جمهور بارها به صراحت اعلام کرده من فلان قانون را انجام نمی‌دهم.

وی ادامه داد: نماینده باید آزاد و سبکبال باشد و بتواند راحت حرف خود را مطرح کند و این طرح‌ها مانند زنجیری است که به دست و بال و زبان نماینده بسته می‌شود.‌

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران نیز به عنوان یکی دیگر از مخالفان کلیات این طرح گفت: که این طرح از استحکام لازم برای نظارت بر نمایندگان برخوردار نیست.

وی در ادامه گفت: وقتی طرح نظارت مجلس بر نمایندگان را مطالعه کردم، کاملا مأیوس شدم، چرا‌که این طرح نظارت است یا تسهیل امور برای نمایندگان در هر جهتی که دلشان می‌خواهد؟

کوچک زاده معتقد بود تنها کسانی می‌توانند بر مجلس نظارت کنند که صلاحیت‌شان را از رهبری گرفته باشند نه چند نماینده منتخب مجلس.

محمد مهدی شهریاری نماینده بجنورد دیگر مخالف این طرح بود و گفت: طرح نظارت مجلس به نمایندگان به دنبال مخدوش کردن اصل تفکیک قواست.

موافقان: در تاریخ ماندگار می‌شویم

محمود احمدی‌بی‌غش نماینده مردم شازند به عنوان موافق کلیات این طرح گفت: طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان منافاتی با اختیارات مقرر شده در قانون اساسی ندارد و نمی‌خواهد نمایندگان را از این اختیارات بازدارد.

وی ‌ادامه داد: چه ایرادی دارد ما روی رفتارهای ناهنجار چند نماینده نظارت کنیم.

احمدی بی‌غش طرح نظارت را سند افتخاری برای مجلس هشتم دانست و گفت: این طرح در تاریخ ماندگار می‌شود و تاریخ و مردم از نمایندگان مجلس هشتم به نیکی یاد می‌کنند.

فخر‌الدین حیدری نماینده اردل نیز گفت: طرح نظارت بر نمایندگان تامین‌کننده نظر رهبر معظم انقلاب است که به اشکال گوناگون ‌نظرات خود را در این‌باره مطرح فرموده‌اند.

نماینده مردم اردل در مجلس تصریح کرد: باید ساز و کار بازدارنده‌ای فراهم شود تا بر اساس آن مجلس از هرگونه شائبه به دور باشد.

در پایان کلیات طرح نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با ۱۴۶ رای موافق تصویب شد و علی لاریجانی رییس‌مجلس گفت: برخی وکلای ملت معتقدند که در جزئیات این طرح اشکالاتی وجود دارد و خواستار دو شوری شدن این طرح هستند، بنابراین با موافقت هیات رییسه، این طرح به صورت دو شوری برای بررسی بیشتر جزئیات و رفع نگرانی مخالفان به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود.