دنیای‌اقتصاد- سفرهای سه‌گانه وزیر خارجه ایران به سه کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس طی یک هفته، آینده روابط تهران و قاهره و اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با غرب محور سوالات مطرح شده در کنفرانس مطبوعاتی دیروز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه بود. سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه را فتنه‌ای خواند که توسط خط تبلیغی و سیاسی صهیونیستی - آمریکایی دنبال می‌شود و گفت که این فتنه‌ها تا حد زیادی در رایزنی‌های صالحی با مقامات منطقه خنثی شد. در این کنفرانس، خبرنگاری با اشاره به شکایت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس از ایران به صورت انفرادی و جمعی به سازمان ملل و شورای امنیت، از مهمانپرست پرسید که آیا جمهوری اسلامی اقدام حقوقی را در این خصوص در دستور کار دارد؟ که وی پاسخ داد: رایزنی‌هایی که با کشورهای منطقه در حال انجام است، برای انجام مذاکرات صریح و شفاف و تبادل‌نظر به منظور ریشه‌یابی مشکلات منطقه و یافتن راه‌حل‌های اصولی است.

مهمانپرست تصریح کرد: ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه فتنه‌ای است که توسط خط تبلیغی و سیاسی صهیونیستی - آمریکایی در منطقه ما دنبال می‌شود. آنها می‌خواهند وانمود کنند یا کشورها را به این سمت هدایت کنند تا به جای همکاری و اتحاد و مقابله با رژیم صهیونیستی و تهدیدات این رژیم، به مسائل خودشان مشغول باشند.

وی در توصیه به کشورهای منطقه از آنها خواست که این توطئه‌ها را شناخته و از وارد شدن به این فتنه‌ها پرهیز کنند.

وی اظهار کرد: در رایزنی‌های آقای صالحی و مقامات کشورهای منطقه تا حد زیادی این فتنه‌ها خنثی شده است.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه دوشنبه و چهارشنبه هفته گذشته به عمان و قطر سفر کرد و یکشنبه هفته جاری نیز در امارات با مقامات بلند پایه این کشور به گفت‌وگو نشست. سه کشور یادشده به همراه عربستان، کویت و بحرین اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس هستند. شورایی که طی ماه‌های اخیر ایران را به «دخالت آشکار» در امور داخلی بحرین متهم کرده است و این درحالی است که عربستان و امارات با استناد به معاهده «سپر جزیره» برای سرکوب مردم بحرین نیروی نظامی به این کشور اعزام کرده‌اند. بر اساس این معاهده، در صورت تجاوز نیروی نظامی خارجی به هریک از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، سایر اعضای این شورا می‌توانند در حمایت از عضو مورد نظر، نیروی نظامی به خاک آن کشور گسیل کنند.

مهمانپرست اما در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی درباره اهداف سفر اخیر علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه به کشورهای قطر، عمان و امارات گفت: سفرهای وزیر محترم خارجه به کشورهای منطقه به منظور تبادل‌نظر و رایزنی در مورد روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای صورت گرفته است. ما به صورت اصولی همواره بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید جدی داریم و فکر می‌کنیم با افزایش این سطح از همکاری‌ها می‌توانیم ثبات، امنیت و توسعه را در کشورهای خود تامین کنیم. وی افزود: این اقدامات و رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی کشور ادامه خواهد داشت. سفرهای دیگری در پیش است از جمله سفر آقای صالحی به عراق که به زودی صورت خواهد گرفت. در این سفرها رایزنی‌ها در زمینه گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای ادامه می‌یابد.

مداخله نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به مطالب مطرح شده مبنی بر دخالت نظامی ایران در بحرین نیز اظهار کرد: مطالبی که در مورد بحرین گفته می‌شود یا تلاش می‌کنند ایران را به شکلی متهم به دخالت در مسائل داخلی کشورهای دیگر از جمله بحرین کنند، بارها از سوی ایران رد شده است. وی تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم و باز هم اعلام می‌کنیم که به هیچ وجه در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم.

ایده‌های احمقانه صهیونیست‌ها

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس موساد که گفته ایده حمله به ایران احمقانه‌ترین ایده است و اظهارات مقامات دیگر این رژیم و اذعان آنها به صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران، اظهار کرد: اینکه مقامات صهیونیستی اعتراف می‌کنند که ایده‌های احمقانه‌ای دارند نکته قابل توجهی است. آنها از این ایده‌های احمقانه زیاد داشته‌اند، ولی اظهار این مطالب در جهت القای همان فتنه‌ای است که به صورت مرتب تکرار می‌کنند و می‌خواهند به صورت غیرمستقیم القا کنند که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران به سمت اهداف نظامی حرکت می‌کند.

مانع اصلی رابطه ایران و مصر

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره عربی درباره پیگیری‌های انجام شده برای ارتقای روابط تهران و قاهره با بیان اینکه از قبل نیز این اراده در ایران وجود داشت، یادآور شد: تنها مانعی که برای برقراری یک رابطه رسمی و خوب ایجاد می‌شد از طرف حاکمان سرسپرده قبلی مصر بود و معلوم است که مقامات صهیونیستی و حامیان آنها هرگز خواهان نزدیک شدن دو ملت بزرگ ایران و مصر نیستند.

برخورد خشونت‌آمیز با مردم را تایید نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات اخیر در سوریه نیز با بیان اینکه مواضع ایران در رابطه با این تحولات به صورت صریح و شفاف اعلام شده است، گفت: در هر کشوری که مردم مطالباتی را داشته باشند و این مطالبات را به شکل مسالمت‌آمیز مطرح کنند، باید به این مطالبات توجه کرد. مهمانپرست تصریح کرد: ما به هیچ وجه سرکوب و برخورد خشونت‌آمیز با مردمی که به صورت مسالمت‌آمیز مطالبشان را مطرح می‌کنند، تایید نمی‌کنیم.