پیشنهادهای احمدی‌نژاد به اجلاس کشورهای کمتر توسعه یافته در ترکیه

دنیای اقتصاد - محمود احمدی‌نژاد در نخستین سفر خارجی سال ۹۰ خود برای شرکت در چهارمین اجلاس بین‌المللی کشورهای کمتر توسعه‌ یافته به استانبول ترکیه رفت. رییس‌جمهور در این سفر یک روزه، علاوه بر سخنرانی در مراسم افتتاحیه این اجلاس و ارائه برخی پیشنهاد‌ها به کشورهای کمتر توسعه یافته، دیدارهایی با مقامات ارشد ترکیه از جمله رییس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور داشت. احمدی‌نژاد در این سفر با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در چهارمین اجلاس بین‌المللی کشورهای کمتر توسعه‌ یافته، فقر و عقب‌ماندگی موجود در دنیا را ناشی از مدیریت نامتعادل و یک‌سویه حاکم بر جهان و حاصل چپاول گسترده و تاریخی دانست و پیشنهاد داد هیاتی مستقل خسارت‌های دوران استعمار و برده‌داری محاسبه و از عاملان آن اخذ و حق ملت‌ها و دولت‌های خسارت دیده به آنان مسترد شود. وی با اشاره به جمله‌ای از امام علی (ع) مبنی بر اینکه «هیچ ثروت انباشته‌ای نیست، مگر آنکه در کنار آن حقی از عده‌ای تضییع شده باشد»، پیشنهادهایی را برای اصلاح و بهبود نظام یک‌سویه و ناعادلانه حاکم بر جهان ارائه کرد. رییس‌جمهور در تشریح پیشنهادهای خود با بیان اینکه مدیریت حاکم بر جهان باید به نفع ملت‌ها و به نفع عدالت اصلاح شود، اظهار داشت: رابطه یک‌سویه اقتصادی و سیاسی چند دولت با دیگر دولت‌ها و ملت‌ها باید به نفع عدالت تغییر کند و هر نوع دخالت سیاسی و نظامی سلطه‌گران باید ممنوع شود.

دکتر احمدی‌نژاد تشکیل یک سازمان مقتدر متشکل از کشورهای مستقل و غیروابسته به بلوک سرمایه‌داری را پیشنهاد داد تا سازوکاری ایجاد کند که با نظارت دقیق بر بانک‌های مرکزی و خزانه‌داری‌های دولت‌های توسعه طلب از خلق و انتشار دارایی‌های کاغذی

به طور جدی ممانعت کرده و دارایی‌های خلق شده را تعدیل نماید.

رییس‌جمهور ادامه داد: باید با کمک سازمان ملل و دولت‌ها و ملت‌های مستقل نقشه و مشخصات ثروت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی کشورهای کمتر توسعه یافته با مشارکت خود آنان تهیه و در اختیار مدیران آنها قرار داده شود. دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه کشورهای موسوم به کمتر توسعه یافته معلول و ناتوان نیستند که مانند بی‌خانمان‌ها با آنها رفتار شود، بلکه توانمندند لکن سیاست‌های استعماری و تحمیلی فرصت رشد و توسعه را از آنها گرفته است، به عنوان چهارمین پیشنهاد خود به اجلاس کشورهای

کمتر توسعه یافته تصریح کرد: توسط هیاتی مستقل خسارت‌های دوران استعمار و برده‌داری محاسبه و از عاملان آن اخذ و حق ملت‌ها و دولت‌های خسارت دیده به آنان مسترد شود.

رییس‌جمهور خواستار آن شد تا حداقل ۱۰ درصد بودجه نظامی ۴۰ کشور جهان که بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار و بیش از نیمی از آن متعلق به دولت آمریکا است به کشورهای کمتر توسعه یافته اختصاص یابد و بیان داشت: اگر این اتفاق رخ دهد آنگاه هم جنگ و دخالت‌های نظامی استعماری کمتر می‌شود و هم سرعت توسعه این کشورها ده‌ها برابر می‌گردد.

وی در تشریح پیشنهاد ششم خود گفت: همه دولت‌ها و ملت‌ها توجه داشته باشند که ایستادگی بر حق و عدالت، عشق و خدمت به مردم، تکیه بر توانمندی‌های فرهنگی و انسانی داخلی و استفاده از روش‌های بومی برای توسعه و تجربیات موفق ملت‌های مستقل، تنها و بهترین راه پیشرفت واقعی و پایدار و تحقق آزادی و کرامت انسانی است. احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان خود اعلام کرد: با افتخار می‌‌گویم که ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحمل فشارهای ناجوانمردانه و سنگین مستکبران، آمادگی کامل دارند در انجام تمام این موارد، همراه ملت‌ها و دولت‌های عدالتخواه در کنار سازمانی مستقل از دولت‌های استعماری، همکار و پیشگام باشند.

رییس‌جمهور با نوید اینکه دوره انسانی مهرورزی و کرامت و بازگشت به توحید و عدالت آغاز شده است، گفت: باید خودمان را باور کنیم و باور کنیم که حاکمیت عدالت دست یافتنی است و در نهایت به دست انسان کامل انجام شدنی و نزدیک است و باید باور کنیم که می‌توانیم.