پاسخ وزارت رفاه به سوالات مهم یارانه‌ای

دنیای اقتصاد - وزارت رفاه و تامین اجتماعی در سایت (refahi.ir) که به سامانه افتتاح حساب خانوار مربوط می‌شود به شماری از سوالات متداول یارانه‌ای که دارای بیشترین فراوانی از سوی کسانی که به‌این سایت مراجعه می‌کنند، بوده پاسخ ‌های مبسوطی ارائه کرده است. بر اساس‌این گزارش، هنوز بسیاری از خانوارها با گذشت ۴ ماه از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با مشکلاتی در دریافت یارانه نقدی مواجه هستند. در زیر برخی از این سوالات و پاسخ‌های آن از نظرتان می‌گذرد. ۱- خانوارهایی که به‌ر‌‌غم مشاهده واریز مبلغ یارانه هر دو مرحله اول و دوم در‌این سامانه، صرفا مبلغ یارانه یکی از مراحل اول یا دوم در حسابشان موجود بوده و آن را دریافت کرده‌اند، چه باید بکنند؟

یارانه هر دو مرحله برای کلیه افرادی که تا تاریخ ۱۵/۱۱/۱۳۸۹ حسابشان را به‌صورت نهایی و دائم در سامانه refahi.ir ثبت کرده‌اند، واریز شده است. لذا به افرادی که همچنان مبلغ یارانه یکی از مراحل اول یا دوم هر دو مرحله را در حساب خود مشاهده نمی‌کنند، باید جهت رفع مشکل به بانک مربوطه مراجعه نمایند تا بانک در صورتی که حساب فرد مشکل دارد (اعم از مسدودی، راکد، مشترک بودن یا فراگیر نبودن حساب)، مشکل حساب را برطرف کرده و همان حساب را مجددا از طریق شبکه e-bank در سامانه رفاهی ثبت نماید و در صورت عدم رفع مشکل حساب قبلی می‌توانند شماره حساب جدیدی را بنام سرپرست خانوار از طریق شبکه e-bank در سامانه ثبت کند. شایان ذکر است که در هر دو مورد فوق ضروری است خانوارها از بانک مربوطه رسید چاپی ثبت صحیح حساب را دریافت نمایند. بدیهی است تا مادامی‌که مشکل حساب خانوارهای فوق‌الذکر از طریق بانک مربوطه برطرف نشود، یارانه مراحل بعدی آنها نیز واریز نخواهد شد.

۲- خانوارهایی که اصلاحات مربوط به بعد خانوار را در آذرماه سال ۸۹ در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار مرکز آمار اعمال نموده‌اند، ولی یارانه آنها همچنان به مبلغ کمتر و به تعداد نفرات قبل از اصلاح اطلاعات واریز شده است، چه باید بکنند؟

مبلغ یارانه مرحله دوم افراد جامانده، دقیقا بر اساس اطلاعات اصلاحی دریافتی از مرکز آمار در هفته پایانی اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به حساب سرپرست خانوارهای مربوطه واریز شده است. لذا اگر همچنان مغایرتی در مبلغ یارانه واریزی و تعداد نفرات واقعی خانوار وجود دارد، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری فرصت خواهید داشت که نسبت به اصلاح و تکمیل اطلاعات خانوار خود در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار مرکز آمار‌ایران اقدام نمایید.

۳- خانوارهایی که به‌رغم ثبت‌نام به موقع در تابستان سال ۸۷ یا بهار سال ۸۹ در پایگاه مرکز آمار و دریافت کد رهگیری مربوطه، اطلاعات هویتی آنها در سامانه refahi.ir مورد شناسایی قرار نگرفته و لذا امکان ثبت شماره حساب در ‌این سامانه را نداشته‌اند، چه باید بکنند؟

اینگونه خانوارها به منظور بررسی وضعیت ثبت نامشان در مرکز آمار، باید ضمن در دست داشتن مدارک هویتی و برگه کوچک کد رهگیری به فرمانداری شهرستان خود مراجعه نموده، فرم مربوطه را تکمیل نمایند. فرم‌های مزبور جهت راستی‌آزمایی صحت ادعا توسط مرکز آمار‌ایران مورد بررسی واقع خواهد شد و اطلاعات مربوطه در صورت تایید توسط مرکز آمار، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارسال خواهد شد تا یارانه واریز نشده مراحل قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

۴- خانوارهایی که به‌رغم ثبت نام مجدد در پایگاه اطلاعات مرکز آمار در آذرماه سال ۱۳۸۹ همچنان اطلاعات هویتی آنها در سامانه

refahi.ir شناخته نمی‌شود و لذا امکان ثبت شماره حساب در‌این سامانه را ندارند، چه باید بکنند؟

اینگونه خانوارها به منظور بررسی وضعیت ثبت نامشان در مرکز آمار، باید ضمن در دست داشتن مدارک هویتی و برگه کوچک کد رهگیری به فرمانداری شهرستان خود مراجعه نموده، فرم مربوطه را تکمیل نمایند. فرم‌های مزبور جهت راستی‌آزمایی صحت ادعا توسط مرکز آمار‌ایران مورد بررسی واقع خواهد شد و اطلاعات مربوطه در صورت تایید توسط مرکز آمار، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارسال خواهد شد تا یارانه واریز نشده مراحل قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

۵- زنانی که به‌رغم ‌اینکه طلاق گرفته‌اند و حکم رسمی‌دادگاه صادر شده است، همچنان در خانوار همسرشان ثبت شده‌اند و یارانه آنها به حساب زوج واریز شده است، چه باید بکنند؟

۱) استانداری‌ها از طریق IP که مرکز آمار در اختیار آنها قرار داده، می‌توانند وارد سامانه مرکز آمار شده و مشکل‌ این خانوارها را رفع نمایند.

۲) زوجه از تاریخ ۲۰ همان ماه می‌تواند ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود اقدام نماید.

۳) پس از انجام فرآیند فوق، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه‌ای را که پس از تاریخ ثبت رسمی‌طلاق، اشتباها به حساب زوج واریز شده، در مرحله بعد، از آن خانوار کسر و به حساب زوجه واریز خواهد کرد.

۶- سرپرست فوت شده و هنوز در سامانه‌های مرکز آمار و وزارت رفاه لحاظ نشده است، چه باید بکنند؟

۱) لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود در سامانه مرکز آمار اقدام نمایید.

۲) سپس از تاریخ ۲۰ همان ماه، مادر یا عضوی دیگر از خانوار باید به یکی از شعب بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن بوده مراجعه و حساب جدیدی را به‌این منظور افتتاح و در سامانه refahi.ir ثبت نماید.

۳) بدیهی است یارانه خانوار در مراحل بعدی پس از اعلام حساب سرپرست جدید در‌این سامانه، به حساب وی واریز خواهد شد.

۴) کلیه بانک‌های عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ یارانه‌اینگونه خانوارها در حساب متوفی، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جدید در سامانه refahi.ir، مبلغ مزبور را از حساب متوفی به حساب سرپرست جدید منتقل کنند.

۷- زنانی که از همسر خود جدا شده‌اند و حضانت فرزندان به عهده مادر است، اما یارانه فرزندان به حساب پدر واریز شده است، چه باید بکنند؟

در ‌اینگونه موارد باید توجه داشت که یارانه فرزندان به حساب هریک از زوجین که کفالت (تامین مخارج زندگی) فرزندان را بر عهده دارد واریز خواهد شد. بنابراین صِرف داشتن حکم حضانت فرزندان نمی‌تواند مبنای دریافت یارانه فرزندان توسط مادر باشد. حال اگر مادر حکم کفالت بچه‌ها را داشته باشد، می‌تواند با در دست داشتن مستندات به استانداری مراجعه و نسبت به تغییر سرپرستی بچه‌ها در سامانه مرکز آمار اقدام نماید. در ‌این صورت یارانه مرحله‌ای که اشتباها به حساب پدر واریز شده، در مراحل بعد از حساب وی کسر و به حساب مادر واریز خواهد شد.

۸- خانوارهایی که به‌رغم ثبت نام به‌موقع در سال ۸۷ یا بهار ۸۹، به دلایلی موفق به ثبت حساب خود در سامانه نشده‌اند؟

مبنای ‌اینکه خانواری به عنوان متقاضی دریافت یارانه تلقی شود به ترتیب زیر است؛

۱) در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار ثبت نام کرده باشد.

۲) شماره حساب خود را در سامانه refahi.ir به صورت نهایی ثبت و رسید چاپی دریافت کند.

بدیهی است هر خانوار از زمانی مشمول دریافت یارانه نقدی خواهد شد که حساب سرپرست آن خانوار در‌این سامانه ثبت شده است. بنابراین یارانه مراحل قبلی به وی تعلق نخواهد گرفت.

دریافت کد رهگیری یارانه‌ها از مراکز پلیس+۱۰

رییس مرکز آمار ایران گفت: کسانی که به هر دلیل کد رهگیری خود را فراموش کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به مراکز پلیس به‌ علاوه۱۰، کد رهگیری خود را دریافت کنند. به گزارش واحد مرکزی خبر، عادل آذر در حاشیه جلسه شورای عالی اشتغال افزود: کسانی که در سال ۱۳۸۸ نام‌نویسی کرده‌اند باید کد رهگیری و کسانی که در سال ۱۳۸۹ ثبت‌نام کرده‌اند باید رمز عبور دریافت کرده باشند. وی اضافه کرد: هموطنان باید برای مراجعه به سامانه مرکز آمار به نشانی «یارانه دات آ‌مار دات او آر جی دات آی آر»، یکی از این دو را داشته باشند. عادل آذر گفت: در دو هفته گذشته که برای ثبت‌نام فرصت داده شد، تعدادی از افراد کد رهگیری یا رمز عبور خود را فراموش کرده بودند که برای رفع این مشکل مقرر شد این افراد با مراجعه به مراکز پلیس به‌علاوه ۱۰ و ارائه کارت شناسایی معتبر مانند کارت ملی و ارائه کد ملی سرپرست خانوار، کد رهگیری یا رمز عبور ثبت‌نام خود را دریافت کنند. وی افزود: تا آخر این هفته نیز هموطنان فرصت دارند به سامانه مرکز آمار ایران مراجعه و ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.