سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال مطلبی در خصوص سرمقاله دوشنبه روزنامه نوشته است: در سرمقاله منتشرشده آن روزنامه در روز دوشنبه مورخ ۱۲/۲/۱۳۹۰ با عنوان «واکاوی رفتار دوگانه بورس» به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم اشاره شده است، جهت روشن شدن مطلب برای خوانندگان محترم آن روزنامه نکات زیر را به اطلاع می‌رساند: ۱- یکی از اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار در طراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مثابه یک ابزار نوین مالی، کمک به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای برای دسترسی به یک ابزار سرمایه‌گذاری مطمئن و کم‌ریسک بوده است.

عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ۳ سال گذشته و استقبال سرمایه‌گذاران از این ابزار بیانگر آن است که یکی از آرزوهای دیرین بازار سرمایه ایران با شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحقق یافته است. در همین ارتباط شایان توجه است که تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پایان سال ۱۳۸۷ معادل ۱۱۳۹ نفر، در پایان سال ۱۳۸۸معادل ۵۷۷۷ نفر، در پایان سال ۱۳۸۹معادل ۱۶۲۵۶ نفر و در حال حاضر با پایان پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینان برتر، پیشرو و سپهر اول به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده است. حضور این تعداد سرمایه‌گذار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در قیاس با کل مشتریان فعال بازار، نویدبخش است.

۲- از جمله دیگر اهداف راه‌اندازی صندوق‌ها، دسترسی به یک ابزار سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر بوده است. در پژوهشی مرتبط با این موضوع، مشخص شده است که ضریب بتای بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمتر از یک و بنابراین ریسک آنها کمتر از بازار بوده است.

۳- دست‌اندرکاران محترم آن روزنامه مستحضر هستند در مسائل مالی، آنچه اهمیت دارد توجه به آن چیزی است که در واقع رخ داده است؛ در غیر این صورت نقض غرض خواهد شد؛ به طوری که به رغم تاکید نویسنده محترم آن مطلب بر لزوم دوری از شایعات، مطالب بیان شده در سرمقاله مزبور براساس شایعات بوده است. ‌نگاهی به روند درخواست‌های صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری در دهه اول اردیبهشت‌ماه سال جاری نشان می‌دهد، درخواست صدور واحدهای سرمایه‌گذاری در دوره مزبور ۲۶۲ میلیارد ریال و درخواست ابطال از سوی سرمایه‌گذاران در صندوق‌ها در همان دوره ۱۰ روزه ۱۳۹ میلیارد ریال بوده است. بنابراین طی این دوره شاهد فزونی گرفتن درخواست صدور واحدهای سرمایه‌گذاری بر ابطال واحدها هستیم و نکته قابل توجه آنکه این آمار بدون در نظر گرفتن پذیره‌نویسی یکی از صندوق‌هایی است که در همین دوره با جمع‌آوری ۵۰۰ میلیارد ریال از مشتریانش آغاز به فعالیت نمود. بنابراین آنچه در این سرمقاله در مورد خروج سرمایه‌گذاران از صندوق‌ها به آن اشاره شده است، فاقد گواه منطقی می‌باشد. از سویی دیگر در همین دوره آمار معاملات صندوق‌ها نشان می‌دهد، نه‌تنها فشار عرضه‌ای از سوی آنها به بازار وارد نشده است، بلکه عامل تعادل‌بخش به بازار هم بوده‌اند؛ به طوری که در ۱۰ روزه اول اردیبهشت که شاهد آغاز حرکت اصلاحی شاخص بودیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۶۳۳ میلیارد ریال سهام و حق تقدم خریدند و ۴۱۳ میلیارد ریال فروختند. بنابراین میزان خرید سهم از سوی صندوق‌ها ۲۲۰ میلیارد ریال از فروش بیشتر بوده و کفه تقاضای بازار به وسیله صندوق‌ها تقویت شده است.

۴- مسلما ادامه فعالیت ثمربخش صندوق‌ها، تنها با رصد عملکرد آنها میسر است. در همین راستا کلیه کارشناسان و تحلیلگران بازار با تکیه بر آمار و ارقام واقعی می‌توانند عملکرد صندوق‌ها را نقد کنند و سازمان بورس نیز با تمام توان سعی خواهد کرد عملکرد صندوق‌ها را به شرایط بهینه نزدیک کند. در همین راستا در حال حاضر توجه ویژه‌ای به انتخاب مدیران سرمایه‌گذاری از سوی مدیر صندوق می‌شود و مدیران سرمایه‌گذاری صندوق، علاوه بر داشتن گواهینامه‌های حرفه‌ای مرتبط باید تجربه کافی نیز در امر سرمایه‌گذاری داشته باشند و به طور تمام وقت در صندوق مشغول به فعالیت باشند.