دنیای اقتصاد - مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها ضمن ارائه گزارش عملکرد سه ماه آخر سال ۸۹ در خصوص پرداخت یارانه‌ها تاکید کرد که در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سهم مردم و سهم بنگاه‌ها به درستی پرداخت شده است و از ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سقف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نزدیک به ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به حساب مردم واریز شده و در حوزه تولید و خدمات نیز دو هزار و ۶۰ میلیارد تومان پول نقد و دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در قالب اعتبار انرژی به بنگاه‌ها اختصاص یافته است. به گزارش واحد مرکزی خبر، بهروز مرادی گفت‌: بحث حمایت از تولید‌، بخشی اساسی در حوزه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است. وی با اشاره به گزارش عملکرد سه ماه آخر سال ۸۹ افزود‌: ما قانون هدفمندی یارانه‌ها را در سقف ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اجرا کردیم و اینکه برخی‌ها در ذهنشان این باشد که ما قانون را در سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اجرا کردیم به هیچ وجه این طور نیست. وی گفت‌: از این ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نزدیک به ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را به حساب مردم واریز کردیم.

سهم تولید را به مردم نداده‌ایم

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها افزود‌: در حوزه تولید و خدمات ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان پول نقد به بنگاه‌ها دادیم که تمرکز آنها بر صنعت و معدن‌، کشاورزی و شهرداری‌ها و حمل و نقل بود. مرادی گفت‌: علاوه بر این بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در قالب اعتبار انرژی به آنها دادیم، پس برای حمایت از تولید‌، سهمیه انرژی با قیمت‌های پایین را مد نظر قرار دادیم و ۲هزار و ۶۰ میلیارد تومان هم پول نقد به بنگاه‌های خدماتی و تولیدی دادیم. وی با اشاره به اینکه در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سهم تولید داده شده است، افزود‌: نکته‌ای که برخی جاها گفته می‌شود که سهم تولید را به مردم داده‌اند‌، اساسا اینگونه نیست و سهم مردم به جای خود دیده شده است.

قیمت‌های تبعیضی برای بنگاه‌ها

این مقام مسوول گفت‌: در اجرای این قانون آنچه به مردم می‌دهیم بیش از آن چیزی است که اضافه هزینه پیدا خواهد کرد؛ ضمن این ملاحظه که سهم مردم و سهم بنگاه‌ها به درستی پرداخت شده است.وی افزود‌: قیمت‌هایی که برای بنگاه‌های تولیدی و خدماتی گذاشته‌ایم تبعیضی است و قانون این اجازه را به ما داده است و نرخ گازی که به بنگاه‌های تولیدی می‌دهیم تعرفه آن از نرخ گاز خانگی کمتر است‌، نرخ‌ها در صنعت و معدن و کشاورزی اساسا عددی نیست‌، لذا توجه جدی به حوزه تولید داشتیم و داریم و خواهیم داشت.

برخی درآمدها با تاخیر می‌آید

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه در خصوص اینکه چرا اعتبار انرژی و سهمیه‌هایی که به بخش تولید و خدمات داده شده تبدیل به پول نشده است تا سپس به آنها داده شود‌، گفت‌: سهم تولید به خدمات در قالب نقدی و اعتبار انرژی داده شده است. وی افزود‌: ما یکسری درآمدها در اسفند ماه داشتیم مانند گاز‌، آب و برق که وقتی قبوض آن دست مردم می‌رسد و مدت زمانی که برای پرداخت در دست دارند تعدادی از اینها به نیمه خرداد سال ۹۰ می‌رسد؛ یعنی ما درآمد اسفند ماه را درست پیش‌بینی کردیم ولی این درآمد به علت اینکه مردم در پرداخت قبض فرصت دارند با تاخیر می‌آید.

توزیع یارانه تولید مستقیم نیست

مرادی گفت‌: لذا این گونه مدیریت کردیم که حمایت از تولید‌، سهمیه انرژی خود را با آن قیمت‌های مورد نظر ما داشته باشد؛ ضمن اینکه به محض پرداخت قبوض از سوی مردم به صورت طبیعی این مبالغ به تولید اختصاص می‌یابد. وی افزود‌: این‌گونه نیست که ما حساب بنگاه را بگیریم و به حساب آنها بریزیم. در این خصوص رابطه چهار وجهی داریم منابع سازمان در اختیار بانک قرار دارد و دستگاه‌های اجرایی که وزارتخانه هستند بنگاه‌ها را معرفی می‌کنند و با استفاده از منابع سازمان و بنگاه‌های معرفی شده به بانک‌، بنگاه‌ها با بانک قرار داد می‌بندند.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت‌: پس این رابطه میان بانک‌، وزارتخانه‌ها‌، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بنگاه است و این تلقی که ممکن است در ذهن برخی ‌اندکی جا گرفته باشد که باز توزیع یارانه‌ها همانطور که برای مردم مستقیم بوده باید برای بخش خدمات و تولید بنگاه‌ها هم مستقیم باشد اساسا درست نیست. مرادی بانک را محور همه پرداخت‌ها به مردم و بنگاه‌ها دانست و افزود‌: بنگاه را وزارتخانه‌های مربوطه معرفی می‌کنند و ما منابع را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهیم‌، هم وزارتخانه‌، سازمان و هم بانک بر نحوه هزینه آن در بنگاه متناسب با تعهدات بنگاه نظارت دارند.