سرنوشت مبهم ادغام وزارت راه و ارتباطات

رحیمی: اگر الزام مجلس نباشد، وزارت ارتباطات را ادغام نمی‌کنیم

نیکزاد: پست بانک نباید وام‌های چند صد میلیونی بدهد دنیای‌اقتصاد- با اینکه برکناری رضا تقی پور از راس وزارت ارتباطات و حضور علی نیکزاد در این مجموعه با حکم سرپرستی، مقدمه ادغام این وزارتخانه با وزارت راه و شهرسازی قلمداد می‌شد اما سخنان دیروز معاون اول رییس‌جمهور درباره این موضوع، احتمال تغییر در نگاه دولت را در این باره نشان داد. هر چند ممکن است این اظهارات تحت تاثیر جو دیروز مراسم معارفه نیکزاد باشد که به شدت علیه ادغام این دو وزارتخانه بود.

با این حال، محمدرضا رحیمی می‌گوید: «مخابرات را به توصیه آقایان واگذار کردیم که ای کاش نمی‌کردیم و اگر مجلس الزام کاهش تعداد وزارتخانه‌ها را بردارد، ادغام وزارت ارتباطات نیز منتفی است.» در همین حال عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ارائه طرح دو فوریتی از سوی این کمیسیون به هیات‌رییسه مجلس خبر داد که بر مبنای آن تا یک سال آینده از هرگونه ادغام جدیدی پیشگیری شود. در قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده تا شمار وزارتخانه‌ها به ۱۷ برسد، اما مسوولان دولتی معتقدند که اضافه شدن وزارت ورزش و جوانان موجب جلوگیری از تحقق این رقم شد. در این شرایط نمایندگان مخالف ادغام وزارت ارتباطات چنین استدلالی را نپذیرفته‌اند. با این وجود نکته قابل توجه در سخنان رحیمی در مراسم دیروز تاکیدهای متعددش بر این بود که اگر الزام مجلس برای ادغام وزارتخانه‌ها برداشته شود دولت نیز در این زمینه دست نگه می‌دارد.

رحیمی تنها چهره ناراضی از تحول در وزارت ارتباطات نبود، چرا که در مراسم تودیع وزیر و معارفه سرپرست این وزارتخانه، وزیر تودیع شده نیز حضور نیافته بود که این امر مورد انتقاد رحیمی نیز قرار گرفت. در غیاب رضا تقی‌پور اما نیکزاد از برنامه‌هایش برای وزارت ارتباطات سخن گفت. او با نگاهی خاص وارد موضوع شد و ابراز تمایل کرد که در عرصه ارتباطات نیز چونان بنادر و هوانوردی، ترانزیت برقرار شود. نیکزاد خود را سرباز نظام معرفی کرد که در هر پستی حکم شود خدمت می‌کند.

جدایی سخت است

محمدرضا رحیمی در مراسم معارفه علی نیکزاد به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در مجلس تودیع و معارفه آقای تقی‌پور و جدایی از این برادر که با او انس گرفتم، برای من قدری سخت بود و از این رو این مجلس به تعویق افتاد. به گزارش خبرگزاری فارس، معاون اول رییس‌جمهور افزود: وزارت ارتباطات در حد چند وزارتخانه کارشناس دارد و این الزام مجلس بوده که باید دولت را کوچک و تعداد وزارتخانه‌ها را کم کنند.

وی گفت: از اقلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخش ارتباطات را واگذار کردیم که ای کاش واگذار نمی‌کردیم؛ آن را هم آقایان توصیه کردند که یکی از بخش ‌های پردرآمد را دادیم رفت؛ نوش جانشان. وی ادامه داد: اما برای بخش فناوری اطلاعات آن باید کاری کنیم که درآمدزایی داشته باشد.

تقی‌پور بزرگی می‌کرد و می‌آمد

معاون اول ریاست‌جمهور ادامه داد: در دولت اصلاحات که من را از استانداری کردستان برداشتند، با گریه رفتم و با خنده برگشتم؛ بعدها از همان دولت همان وزیر به من گفت که اشتباه کردم. رحیمی ادامه داد:‌ در مورد آقای تقی‌پور نیز همان طور که همه وزرا می‌دانستند که من به ایشان ارادت دارم و گفتم که در مجلس تودیع وی شرکت نخواهم کرد، آقای تقی‌پور نیز اگر کسالت داشتند، باید بزرگی می‌کردند و حداقل به خاطر دوست‌دارانشان در مراسم شرکت می‌کردند.

وی گفت: اگر قدردان آقای تقی‌پور نباشیم، ناسپاسی کرده‌ایم؛ اتفاق اخیر (برکناری) فقط به خاطر الزام است، اگر مجلس الزام را از دولت بردارد، ما نیز راحت تریم؛ زیرا تا جایی که توانسته‌ایم دولت را فشرده‌ایم. رحیمی تصریح کرد: رییس‌جمهور از من خواسته‌اند که به

تک تک شما ابلاغ کنم این دولت این وزارتخانه را در این بخش حفظ خواهد کرد.

انتقاد یک کارمند از نحوه تغییرات

پس از صحبت رحیمی یک روحانی کارمند وزارت ارتباطات به گفته خودش ۱۲ سال با این وزارتخانه همکاری داشته، گفت: به نمایندگی از کارکنان وزارت ارتباطات اعلام می‌کنم که آیا در این وزارتخانه شخص مناسبی برای سرپرست وزارتخانه وجود نداشت؟

رحیمی در پاسخ به این سوال گفت: موضوع برکناری آقای تقی‌پور و سرپرستی آقای نیکزاد بحث ادغام است؛ چون بنا است وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازی ادغام شود، مسوولیت وزارت نیز با آقای نیکزاد خواهد بود و اگر مجلس ادغام را نپذیرفت، وزیر بعد از آقای نیکزاد از جنس وزارت ارتباطات و از جنس آقای تقی‌پور خواهد بود. بر این اساس نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی تا سه ماه سرپرست وزارت ارتباطات خواهد بود.

نیکزاد: ترانزیت ارتباطات مهم است

همچنین علی نیکزاد که حالا سرپرست وزارت ارتباطات است در این حوزه اظهار کرد: نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کشور در ۱۰ کلانشهر زندگی می‌کنند و مانند ترانزیت بنادر و هوانوردی، ترانزیت ارتباطات نیز برای ما مهم است. وی در ادامه سخنانس در مراسم معارفه خود، گفت: در جنگ نرم هر کس اشراف اطلاعاتی داشته باشد پیروز جنگ سایبری است و دستیابی به اطلاعات با امنیت کشور ارتباط مستقیم دارد. نیکزاد گفت: باید در نظر داشته باشیم که اگر بخواهند به نظام آسیب برسانند، به کل نظام آسیب می‌زنند؛ نه اینکه من باشم و میز من باشد و باقی از بین برود پس همه باید در زمینه دفاع سایبری دست به دست هم دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چند برنامه کلی برای زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس هماهنگی انجام شده با مدیریت پست بانک، قرار نیست این بانک وام‌های چند صد میلیون تومانی بدهد؛ بلکه عزت پست بانک همانگونه که از نام آن مشخص است برای بانکداری و ارائه تسهیلات به روستاییان است؛ همچنانکه در بانک مسکن افتخار داریم که وام‌های هزار میلیارد تومانی ندادیم.

سرپرست جدید وزارت ارتباطات در مراسم معارفه خود تاکید کرد: از این پس اجازه اعطای وام‌های چند صد میلیون تومانی به پست بانک را نخواهیم داد؛ چرا که عزت و برکت در همین وام‌های کوچک است و در زمینه مسکن هم بیشترین وام اعطا شده ۲۵ میلیون تومان بوده است و به همین دلیل دراین حوزه توانسته‌ایم به تعداد بسیاری وام دهیم که همین موضوع برکت می‌آورد.

کمیسیون صنایع با ادغام مخالف است

در این شرایط و در ارتباط با گفته های محمدرضا رحیمی در خصوص عدم تمایل دولت به ادغام وزارت ارتباطات در صورت برداشتن الزام مجلس یک عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه این کمیسیون مخالف ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: طرح دو فوریتی مبنی بر اینکه تا یک سال آینده از هرگونه ادغام جدیدی پیشگیری شود به هیات‌رییسه تقدیم می‌شود.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره نشست دیروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: دستور کار کمیسیون به علت برکناری رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرستی علی نیکزاد بر این وزارتخانه تغییر کرد و به بررسی این موضوع اختصاص داشت.

نماینده اصفهان با تاکید بر اینکه قرار شد کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص موضع گیری کند، افزود: احتمال دارد دولت با ارائه لایحه‌ای به دنبال ادغام وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی باشد و حتی وزارتخانه‌ای مثل وزارت نیرو هم با این دو وزارتخانه ادغام شود و عنوان وزارت زیربنایی را برای وزارتخانه‌ای که نیکزاد قصد قبول سرپرستی آن را دارد، برگزیده شود. وی با اعلام موضع کمیسیون صنایع مبنی بر مخالفت با انحلال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: به این دلیل که بسیاری از وظایف وزارت ارتباطات حاکمیتی است، کمیسیون مخالفت شدیدی با ادغام وزارتخانه‌ها داشت.

رییس کمیسیون تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با یادآوری اینکه تنظیم مقررات و زیرساخت و بسیاری دیگر از بخش‌های وزارت‌ ارتباطات وظیفه حاکمیتی است، ادامه داد: علت دیگر مخالفت کمیسیون صنایع با ادغام وزارتخانه‌ها استناد به قانون برنامه مبنی بر وجود ۱۷ وزارتخانه بود که با ادغام وزارتخانه‌ها این عدد محقق شد.

فولادگر افزود: البته ممکن است دولت بهانه کند که وزارت ورزش و جوانان هم به جمع وزارتخانه‌ها اضافه شده است و تعداد وزارتخانه‌ها به ۱۸ عدد رسیده است در حالی‌که این وزارتخانه پس از ادغام‌ها ایجاد شد و اقدام برای ادغام جدید وزارتخانه‌ها قابل قبول نیست. وی علت دیگر مخالفت کمیسیون صنایع با ادغام وزارت ارتباطات را عدم ارائه لایحه شرح وظایف وزارتخانه‌های ادغامی از سوی دولت عنوان و تاکید کرد: تا شرح وظایف وزارتخانه‌های ادغامی مشخص نباشد نمی‌توان درباره عملکرد آنها ارزیابی جدی داشت و ابتدا باید ارزیابی از عملکرد وزارت راه و شهرسازی داشت و سپس درباره ادغام وزارتخانه‌ای با آن تصمیم‌گیری کرد. فولادگر یادآور شد: علاوه بر این دولت در پایان دوره کاری خود است و در این مقطع زمانی و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری تغییرات وزارتخانه‌ای به نفع کشور نیست.