حمله به سفارت ایران در برلین

ساختمان سفارت ایران در برلین

آلمان: متاسفیم

ایران: تاسف کافی نیست دنیای اقتصاد- سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین هدف حمله وابستگان به گروه‌های مخالف نظام قرار گرفت. در جریان تعرض به سفارت ایران به پرچم جمهوری اسلامی نیز اهانت شده است. این اتفاق بعد از ظهر چهارشنبه روی داد که در پی آن وزیر امور خارجه آلمان در تماس تلفنی با همتای ایرانی‌اش از این واقعه ابراز تاسف کرد. با این وجود مقامات ایرانی تاسف دولت آلمان را کافی ندانسته و کوتاهی آلمان در حفاظت از سفارت ایران در این کشور را محکوم کرده‌اند. برخی منابع داخلی دلیل این حادثه را مرتبط با حمایت ایران از مردم غزه در جریان جنگ ۸ روزه با اسرائیل عنوان کرده‌اند.

مهاجمان با رنگ و سنگ آمدند

متعرضان با ورود به محوطه سفارت ایران دقایقی را در آنجا مانده‌اند و سپس با مداخله پلیس و بازداشت شماری از آنها به خارج از محوطه سفارت هدایت شدند. به گفته مقامات ایرانی، در فاصله ورود مهاجمان به داخل سفارت و برخورد پلیس با آنها، این عده اقدام به رنگ پاشی به دیوارها، پرتاب سنگ، استفاده از الفاظ رکیک و توهین به پرچم جمهوری اسلامی کرده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری خانه ملت بنا بر اعلام پلیس برلین یک گروه ۳۰ نفره از مخالفان جمهوری اسلامی ایران با سنگ و کیسه‌های رنگی به ساختمان سفارت این کشور حمله کرده‌اند که در این رابطه ۱۰ نفر بازداشت شدند؛ ساعاتی پس از این حمله نیز یک گروه که خود را جزو اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند مسوولیت این اقدام را به عهده گرفت.

تماس تلفنی با ایران بعد از حمله به سفارت

در این رابطه گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان در تماسی تلفنی با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز تاسف از این حادثه از طرف دولت آلمان به طور «رسمی» و به «شدت» حادثه تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین را محکوم کرد. با این وجود تاسف رسمی دولت آلمان از این واقعه برای مقامات ایران قانع کننده نبود چنانکه صالحی در پاسخ به ابراز تاسف وزیر خارجه آلمان از اینکه دولت و پلیس آلمان وظایف خود را در قبال حفاظت از سفارت ایران به خوبی انجام نداده‌اند، گله کرد. افزون بر این حسین سبحانی نیا از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اظهار تاسف وزارت خارجه آلمان را توجیه این حادثه ندانست و تاکید کرد که «نمی‌شود هر اقدامی در کشور مربوطه انجام شود و آنها تنها بگویند متاسفیم.»

نامه وزیرخارجه آلمان به شهردار برلین

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: گیدو وستروله در نامه‌ای خطاب به شهردار برلین از نحوه حفاظت و تامین امنیت اماکن دیپلماتیک در پایتخت کشورش ابراز نارضایتی کرده است.

به گزارش ایرنا، آندریاس پشکه دلیل نوشتن این نامه به شهردار در این مقطع زمانی را تعرض فاحش به سفارت ایران در برلین عنوان کرد و افزود: این اقدام نادرست می‌توانست تاثیرات دیپلماتیکی در شرایط حساس فعلی به‌دنبال داشته باشد.

از سخنگوی وزارت خارجه سوال شد، چرا پلیس آلمان که بنا به اعلام سفیر ایران از قبل در جریان این تعرض قرار داشته، مقابله با تعرض‌کنندگان را جدی نگرفته است؟ وی در پاسخ گفت: به طور کلی ما همه هشدارها را جدی می‌گیریم اما واقعیت این است که پلیس برلین هم اعتراف کرده که از قبل نشانه‌هایی برای انجام این تعرض وجود داشته است. پشکه از اینکه بروز چنین اتفاقاتی موجب خدشه‌دار شدن وجهه دیپلماتیک آلمان شود ابراز نگرانی کرد.

عاملان محاکمه خواهند شد

پیش از این در آذرماه سال گذشته و به دنبال ورود دانشجویان تجمع‌کننده به ساختمان سفارت انگلستان در تهران، علی‌اکبر صالحی که پیش از برگزاری کنفرانس جهانی افغانستان در شهر بن با وزیر خارجه آلمان دیدار کرده بود نسبت به این مساله «ابراز تاسف عمیق» کرد.

در حال حاضر، مقامات وزارت امورخارجه ایران در واکنش به ابراز تاسف وزارت خارجه آلمان از تاخیر پلیس این کشور در برخورد با مهاجمان گلایه می‌کنند. در این زمینه علاوه بر سفیر ایران در برلین که از تاخیر پلیس آلمان برای حفاظت از سفارت جمهوری اسلامی خبر داد، به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی در گفت‌و‌گو تلفنی اش با همتای آلمانی خود با تاسف بار خواندن تعرض عده‌ای به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین اظهار کرد: انتظار ما از دولت و پلیس آلمان این بود که با توجه به هشدارهای قبلی سفارت از وقوع چنین حادثه‌ای جلوگیری کرده و وظیفه خود را به خوبی انجام می‌داد.

وزیر خارجه ایران همچنین خواستار رسیدگی جدی به این مساله و محاکمه عوامل دخیل در این اقدام زشت شد. در بخشی از این گفت‌وگوی تلفنی،‌ وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که عده‌ای در این حادثه دستگیر شده‌اند که محاکمه خواهند شد. وستروله تاکید کرد: دولت آلمان حفاظت از سفارت و سرکنسولگری‌های ایران در آلمان را وظیفه خود دانسته و اجازه نخواهد داد این حادثه تکرار شود.

تاخیرمعنادار پلیس

درباره جزئیات این حادثه، سفیر ایران در آلمان اعلام کرد که ساعتی بعد از وقوع حمله به سفارت ایران در آلمان، در ملاقات با بالاترین مقام وزارت خارجه آلمان یادداشت اعتراض رسمی در این‌باره ارائه کرده و بر پیگیری سریع موضوع تاکید کرده است. به گزارش ایسنا، علیرضا شیخ‌عطار، روزپنج‌شنبه با اشاره به حمله به سفارت ایران در برلین گفت: روز قبل از تعرض، اخباری به ما رسیده بود مبنی بر اینکه عده‌ای از منافقین تصمیم دارند به سفارت حمله کرده و دست به اقدامات خشونت‌آمیز بزنند و جالب اینکه کسانی که این خبر را به ما دادند از میان افرادی بودند که بنا به دلایلی متقاضی اقامت در کشور آلمان هستند، اما تاکید داشتند که به وطن خود علاقه‌مندند. سفیر ایران در برلین افزود: ما نیز بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع دادیم؛ اما متاسفانه در زمان حمله مهاجمان، با تاخیر معنادار نیروهای پلیس برای محافظت از ساختمان نمایندگی مواجه شدیم.

وی افزود: عده‌ای که تعداد آنها بین ۲۰ تا ۳۰ نفر بود و به ادوات و تجهیزات کامل مجهز بودند حدود ساعت ۱۴ به ساختمان سفارت تعرض کرده و به طور ماهرانه‌ای ظرف ۱۰ دقیقه با بالا رفتن از نرده‌های بلند ساختمان و بریدن سیم خاردارهای محکم روی آن توانستند وارد حیاط سفارت شوند و بعد از اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی اقدام به رنگ پاشی به دیوارها کردند. شیخ‌عطار گفت: نکته مهم اینکه تعرض کنندگان از موانع فلزی که همیشه در مقابل ساختمان سفارت قرار دارد و از سوی پلیس برای اجرای طرح‌های ترافیکی در روزهای خاص استفاده می‌شود، بهره‌ برده و برای مدت ده دقیقه خیابان اصلی را مسدود کردند و هیچ خبری هم از پلیس نبود. وی خاطرنشان کرد: تعداد کمی از تعرض‌کنندگان ایرانی بوده و فارسی صحبت می‌کردند و عملکرد آنها نشان می‌داد که بسیار کار آزموده هستند و برای انجام این‌گونه اقدامات، آموزش‌های لازم را دیده‌اند. سفیر ایران در آلمان تاکید کرد: بر خلاف آنچه ادعا می‌شود، حمله‌کنندگان متقاضی پناهندگی نبودند؛ چون اتفاقا اعتراض پناهجویان به عملکرد دولت آلمان است و این افراد معمولا نسبت به شرایط سخت اعطای پناهندگی در این کشور اعتراض دارند، ضمن اینکه پناهندگان هیچ وقت در مورد موشک‌های حماس و مقاومت فلسطین یا حمایت ایران از حماس در جنگ غزه شعار نمی‌دهند. شیخ‌عطار در ادامه اظهار کرد: شعارهای تند، استفاده از الفاظ رکیک و نحوه اقدام و تعرض حمله‌کنندگان به خوبی نشان می‌دهد که این افراد از ناحیه عناصر وابسته به گروهک تروریستی منافقین بودند که اخیرا از اردوگاه اشرف اخراج شده و به کشورهایی همچون آلمان پناهنده شده‌اند و البته از سوی محافل صهیونیستی که از پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ غزه هم عصبانی هستند نیز حمایت می‌شوند. وی درباره اقدامات انجام شده از سوی پلیس گفت: متاسفانه نیروهای پلیس با تاخیر ۱۰ دقیقه‌ای در محل حضور یافتند. اما بعد از حضور پلیس این افراد به سرعت محل را ترک کردند. سفیر ایران در آلمان ادامه داد: یکی از فرماندهان پلیس ساعتی بعد از تعرض در گزارش خود به ما مدعی شد که ۱۲ نفر از حمله‌کنندگان دستگیر شده‌اند، اما بر اساس رویه‌ای که در این کشور حاکم است متاسفانه پلیس هیچ اطلاعاتی در مورد هویت و وضعیت دستگیرشدگان ارائه نمی‌دهد.

بررسی حمله به سفارت ایران در کمیسیون امنیت‌ملی

علاوه بر اینها رییس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: در جلسه هفته آینده کمیسیون حادثه حمله به سفارت ایران در برلین بررسی می‌شود. علاءالدین بروجردی با محکوم کردن حمله به سفارت ایران در برلین تصریح کرد:‌ طبق کنوانسیون وین، آلمان مسوولیت حفظ اماکن دیپلماتیک ایران در این کشور را برعهده دارد.

بروجردی با بیان اینکه ابراز تاسف وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران کافی نیست، تاکید کرد: گیدووستروله باید به دلیل اقدامات زشت تعرض‌کنندگان به سفارت ایران در مقابل دیدگان پلیس این کشور از ملت و دولت ایران به طور رسمی عذرخواهی کرده و تمام خسارت‌های وارد شده را جبران کند.

صداوسیما: در جریان بودند، اما جلوگیری نکردند

سایت واحد مرکزی خبر، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نوشت: گفته می‌شود سفارت ایران در آلمان پیش از حمله، احتمال تجاوز به حریم سفارت را به پلیس آلمان اطلاع داده بود. یک منبع آگاه در این باره گفت: حمله منافقین به سفارت کاملا برنامه ریزی شده و با اطلاع پلیس انجام شد، به طوری که پلیس آلمان هشدار سفارت در این زمینه را نادیده گرفت و حتی در زمان حمله در ساعت ۱۵ به وقت محلی،‌ یک خودرو پلیس در نزدیکی سفارت نظاره‌گر این تجاوز منافقین بود و هیچ واکنشی از خود نشان داد. به گفته این منبع آگاه، ده دقیقه پس از حمله منافقین، پلیس آلمان وارد عمل شد و ۱۲ تن از افراد مهاجم را بازداشت کرد.

همچنین خبرگزاری فارس مهاجمان را از نیروهای منافقین و عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی معرفی کرده است. اگرچه دولت آلمان هنوز توضیحی درباره هویت متعرضان به سفارت ایران نداده، اما خبرگزاری ایرنا نیز هویت آنها را «مخالفان نظام جمهوری اسلامی که از سوی حامیان صهیونیست‌ها در آلمان حمایت می شدند»، عنوان کرده است. به نوشته این خبرگزاری متعرضان در شرایطی به ساختمان سفارت ایران در برلین حمله کردند که شعارهای آنها مبنی بر اینکه «غزه با موشک‌های ساخت ایران پیروز شد» به خوبی نشان می‌داد که از سوی محافل صهیونیستی برای این اقدام حمایت و پشتیبانی شده بودند. بر اساس این گزارش، تعدادی خبرنگار و روزنامه نگار نیز به هنگام تعرض معاندین به سفارت ایران،در محل حضور داشتند که به نوشته این خبرگزاری، نشان‌دهنده برنامه‌ریزی قبلی و پشتیبانی از یک ناحیه خاص در رابطه با این حمله بوده است. یک منبع آگاه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بعدازظهر چهارشنبه حدود ۱۰ نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین و عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی مقابل سفارت تجمع کرده و ۵ نفر از آنها که مجهز به نردبان و تجهیزات لازم بودند بلافاصله از دیوار سفارت بالا رفته و وارد محوطه سفارت شدند و در حدود ۱۰ دقیقه در این محل بودند تا اینکه پلیس مداخله کرد.