رییس کمیسیون شوراهای مجلس گفت:۱۱ ماده از ۹۴ ماده قانون انتخابات ریاست‌جمهو‌ری در طرح پیشنهادی نمایندگان تغییر کرده است.

امیر خجسته روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در کمیسیون متبوعش، افزود: تغییر در مدرک تحصیلی، سن و شرایط کاندیداها از مهم‌ترین تغییرات در این قانون است. حداقل سن ۴۰ سال

حداقل مدرک فوق لیسانس

خجسته ادامه داد: در این طرح حداقل سن کاندیداها ۴۰ سال است؛ تغییر حداکثر سن مجاز برای کاندیداها نیز موکول به کسب نظر از نمایندگان و بررسی‌های بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: شرط داشتن مدرک فوق لیسانس الزامی است و داشتن تجربه همچون انتخابات مجلس معادل یک پایه تحصیلی برای کاندیداها محسوب نمی‌شود. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری باید علاوه بر داشتن مدرک فوق‌لیسانس،‌ مولفه‌هایی مثل رجل سیاسی و مذهبی، مدیر و مدبر را داشته باشند.

تعیین مصادیق رجل سیاسی یا مذهبی

خجسته با تاکید بر اینکه دو شرط رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن از دیگر شرایط کاندیداها است و در توضیح عنوان‌ رجل سیاسی و مذهبی برای یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یک کاندیدا باید سوابقی همچون معاون رییس‌جمهور،‌ وزیر و معاون وزیر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و انجام کارهای مدیریتی در سطح کلان کشور را داشته باشد تا جزو رجال سیاسی و مذهبی قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته هنوز نتیجه گیری برای چگونگی تفسیر قید رجل برای حضور کاندیداها نشده است و این موضوع به بررسی‌های تکمیلی کمیسیون موکول شده است.

کاهش تعداد کاندیداهای ریاست‌جمهوری

خجسته در مورد امکان کاهش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست‌جمهوری با اصلاح قانون انتخابات، گفت: مطمئنا زمانی که فیلترهایی همچون داشتن مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس و شرایط سنی در قانون جدید و داشتن قیدها و الزامات رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن به این قانون اضافه ‌شود، تعداد کاندیداها افت پیدا می کند؛ چرا که در صورت نبود حتی یکی از آیتم‌ها، فرد نمی‌تواند برای انتخابات ثبت‌نام کند.

خجسته با تاکید بر اینکه چارچوب و آیین‌نامه جدید انتخابات ریاست‌جمهوی را وزارت کشور تدوین می‌کند، گفت: مطمئنا در این روال شورای نگهبان نظارت کافی را بر اجرایی شدن این قانون به عهده خواهد داشت.

رییس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: در حال حاضر، این طرح در اختیار هیات رییسه مجلس است که بعد از ارجاع مجدد به کمیسیون و گذشت مهلت ۱۰ روزه اخذ نظرات نمایندگان در اسرع وقت جزئیات آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قبل از انتخابات یازدهم تصویب می‌شود

خجسته در عین حال گفت که کمیسیون می‌تواند بعد از تصویب جزئیات، این طرح را با ۵۰ امضای نمایندگان و خارج از نوبت در صحن مورد بررسی قرار دهد چون تلاش بر این است که تا قبل از داغ شدن مباحث انتخاباتی، این طرح با تصویب در مجلس به قانون تبدیل شود.