تلاش برای سلامت انتخابات با ابزارهای بیشتر

طرح استعفای کاندیداها شش ماه قبل از انتخابات، مغایر قانون اساسی است

دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی: سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره سلامت انتخابات می‌گوید: «فرمایشات رهبری سرلوحه کار ما است و همان طور که ایشان فرمودند ما نیز اعلام می‌کنیم که انتخابات در دوره‌های گذشته سالم بوده است، اما این موضوع مانع از این نمی‌شود که ما تدابیر بیشتری در خصوص انتخابات نداشته باشیم و تلاش می‌کنیم سلامت انتخابات را با ابزارهای بیشتر فراهم کنیم.» رهبر معظم انقلاب در سفر اخیر خود به استان خراسان شمالی و در جمع بسیجیان، سلامت انتخابات را مساله‌ای اساسی و مهم دانستند و فرمودند: در همه دولت‌ها از جمله در شرایط کنونی فرض ما بر این بوده است که مسوولان با وجدان الهی وارد می‌شوند و انتخابات سالم است، البته لازم است مراقبت‌های گوناگون از جهات مختلف برای سالم بودن انتخابات صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در مرداد ماه سال جاری نیز با بیان اینکه تلاش برای اصلاح قانون انتخابات به معنی وجود تخلف در انتخابات گذشته نیست، گفته بود که انتخابات در طول سالیان گذشته در کمال سلامت و دقت برگزار شده و خدشه‌ای به سلامت آن وارد نیست، اما لازم است قانون انتخابات و نظام انتخاباتی ما در همه موارد اصلاح شود که ان‌شاءالله با تعیین سیاست‌های کلی قانون جامع انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت، این موضوع مورد تصویب مجلس قرار خواهد گرفت. این موضع عباسعلی کدخدایی بعد از بالا گرفتن بحث‌ها پیرامون اصلاح قانون انتخابات و مطرح شدن احتمال تغییر در مجری انتخابات اتخاذ شده بود و اکنون نیز تاکید بر این نکته دارد که شورای نگهبان تدابیر بیشتری برای سلامت انتخابات خواهد داشت و تلاش خواهند کرد با ابزارهای بیشتر این انتظار را فراهم کنند.

کدخدایی روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال که یکی از مواردی که در طرح اصلاحیه قانون انتخابات مطرح است، استعفای کاندیداها شش ماه قبل از انتخابات است، با توجه به اینکه در هر دوره احتمال حضور رجال سیاسی در سطح روسای قوا در میان کاندیداها وجود دارد، در صورت تصویب این طرح، نظر شورا چیست؟‌ گفت: مباحث اصلاح قانون انتخابات متعدد است. مجلس در دو، سه نوبت این مباحث را مورد بررسی قرار داد. مصوبه مورد نظر شما که قرار بود به صورت طرح در مجلس ارائه شود از دستور کار مجلس خارج شده است. وی افزود: اکنون نیز نمی‌توانم نظر قاطع شورای نگهبان را در این رابطه مطرح کنم، ولی اگر چنین مصوبه‌ای تصویب شود قطعا مغایرت آن با قانون اساسی روشن است.

این در حالی است که نماینده مردم اسدآباد در مجلس می‌گوید که طرح دو فوریتی استعفای کاندیداها شش ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد.

بررسی صلاحیت‌ها براساس رفتار نامزدها

کدخدایی درباره احتمال رد صلاحیت سیدمحمد خاتمی گفت: نظر ما همواره این بوده که همه افراد، گروه‌ها و جناح‌ها طبق قانون می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و شورای نگهبان صلاحیت این افراد را بر اساس رفتار آنها مورد بررسی قرار خواهد داد. کدخدایی در مورد شرط و شروط‌هایی که برای ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات گذاشته‌اند اظهار کرد:‌ به هر حال مباحث سیاسی در جامعه مطرح است و همواره گفته‌ام که شورا در مباحث سیاسی ورودی ندارد. وظیفه شورای نگهبان، اجرای قانون است و تلاش ما این است که بر اساس معیارهای قانونی عمل کنیم. برای ما هم فرقی نمی‌کند که کدام جناح و گروه و چه شخصی مطرح باشد.

هنوز فعالیت‌های انتخاباتی‌مان را شروع نکرده‌ایم

وی در خصوص تبلیغات زودهنگام انتخاباتی گفت: اگر اینگونه اقدامات مصداق تبلیغات باشد در بررسی‌های شورای نگهبان مدنظر قرار می‌گیرد، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ورود زود هنگام به انتخابات به مصلحت نیست و ما نیز هنوز فعالیت‌های انتخاباتی‌مان را شروع نکرده‌ایم.

آمادگی برای نظارت بر انتخابات رایانه ای

یکی از خبرنگاران از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد که پس از پایان انتخابات مجلس اعلام کردید، تمام مراحل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری رایانه ای برگزار خواهد شد، اما اخیرا معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرده است که فقط ۱۰ درصد از حوزه‌های انتخابیه در انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت رایانه‌ای خواهد بود. آیا اتفاق خاصی افتاده است؟ کدخدایی نیز گفت: میزان برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای، بر عهده وزارت کشور است و ما هم آمادگی لازم را برای نظارت بر انتخابات رایانه ای به هر میزان که مدنظر وزارت کشور باشد، داریم.

دولت بودجه شورای نگهبان را داد

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بودجه ناظرین انتخابات مجلس را به طور کامل پرداخت کرده است؟، گفت: خوشبختانه آن قسمتی که پرداخت نشده بود، پرداخت شد و ما از این موضوع سپاسگزاریم. کدخدایی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر فراکسیون اکثریت مجلس از کاندیداتوری آقای لاریجانی برای انتخابات حمایت کرده و از سوی دیگر قانون انتخابات در مجلس هم مطرح است، آیا این مسائل شائبه دخالت را به وجود نمی‌آورد، گفت: اگر قوه‌ای کاری انجام دهد و در قوه دیگر تاثیرگذار باشد، به معنای دخالت نیست.

بازگشت طرح بیمه بیکاری به مجلس

در ابتدای این جلسه، سخنگوی شورای نگهبان با ارائه گزارشی از روند جلسات شورای نگهبان تاکید کرد:۱۵ طرح و لایحه بعد از بررسی‌های شورای نگهبان مغایر قانون و شرع شناخته نشدند و این شورا دو طرح درباره قانون برنامه پنجم و طرح بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار و لایحه آیین دادرسی کیفری برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی بازگردانده است. وی همچنین در خصوص لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست تصریح کرد: این لایحه از مجلس هشتم باقی مانده بود و بعد از بررسی‌ها ۲۳ مورد ایراد به این لایحه از سوی شورای نگهبان گرفته شده است. کدخدایی اضافه کرد: طرح دوفوریتی استفساریه تبصره(۲) ماده واحده قانون اصلاح بند(و) ماده(۴۴) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، طرح دوفوریتی اصلاح بند(ک) ماده(۲۰) و بند(و) ماده(۴۴) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، لایحه اصلاح قانون دریایی ایران، طرح بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، لایحه آیین دادرسی کیفری از سوی شورای نگهبان بررسی شد و ابهامات این طرح‌ها و لوایح مشخص گردید.

پورمحمدی: انتخابات شفاف و آزاد، ضرورت کشور است

رییس سازمان بازرسی کل کشور ضرورت کشور را انتخاباتی شفاف، آزاد، گسترده و اعتمادآفرین عنوان کرد و گفت: این موضوع جزو آرمان‌های اصلی نظام

جمهوری اسلامی است. مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به مطرح شدن موضوع سلامت انتخابات توسط مقام معظم رهبری گفت: ضرورت کشوری که به انتخابات متکی است و تمام امور آن کشور با رای مردم تنظیم می‌شود، انتخاباتی شفاف، آزاد، گسترده و اعتمادآفرین است. وی افزود: همه ما باید تلاش و هم و غم خود را به کار بگیریم تا انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم سالم، آزاد و با حضور گسترده مردم باشد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر وظایف قوا و نینداختن تقصیر‌ها به گردن یکدیگر گفت: قانون، فهم و بصیرت نسبت به تحولات جهانی و شرایطی که کشور در آن قرار دارد ما را به خویشتن داری، صبوری و اصرار بر مواضع قانونی دعوت می‌کند. پورمحمدی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در شرایط فعلی منافع عمومی جامعه است؛ بنابراین اگر ما به مردم وفاداریم و می‌خواهیم مردم را در این شرایط سخت از چنگ دشمنان سالم نگه داریم این می‌تواند رمز همگرایی و فاصله گرفتن از اختلافات شود. معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در سفر به استان خراسان شمالی توصیه‌های شفاف و روشنی مطرح کردند و اگر بنا باشد وظیفه شناس باشیم و عملی صحیح داشته باشیم، تکلیفمان روشن است.