آخرین سفر رییس‌جمهور به نیویورک

عکس: خبرگزاری فارس

اصلاح ساختار سازمان ملل و بحران سوریه در کانون توجه هیات ایرانی

دنیای‌اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد روز گذشته با بدرقه علی‌اکبر ولایتی و محمدرضا رحیمی عازم هشتمین و آخرین سفر خود در کسوت رییس‌جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل شد. سفری که به گفته رییس‌جمهور با هدف جمع‌بندی از مواضع و ترسیم روشنی از آینده صورت می‌پذیرد. نخستین حاشیه این سفر، اما با خودداری ایالات متحده از صدور ویزای شماری از همراهان احمدی‌نژاد رقم خورد که در میانشان دو وزیر و دو معاون اسفندیار رحیم مشایی به چشم می‌خوردند. گفته می‌شود ایران درخواست صدور ویزا برای ۱۶۰ تن را کرده بود، اما آنچنان که خبرگزاری مهر گزارش داده: آمریکا تنها برای ۱۰۰ تن ویزا صادر کرد و بنابر روایت خبرگزاری فارس ۲۰ تن از هیات ایرانی موفق به دریافت ویزا نشدند. علاوه بر خبرنگاران همراه رییس‌جمهور و همچنین برخی اعضای تیم‌های حفاظت و تشریفات، شماری از مقامات همچون محمد شیخان، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی و محمد جعفر بهداد، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور و دو تن از وزیران کابینه نیز از همراهی رییس‌جمهور بازمانده‌اند. با این وجود محمد شریف ملک‌زاده مشاور رییس‌جمهور، لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، ابوالحسن فقیه، رییس جمعیت هلال احمر، غلامحسین الهام مشاور حقوقی و حمید بقایی معاون اجرایی رییس‌جمهور در سفر به نیویورک با احمدی‌نژاد همراه شدند.

افشای پشت صحنه سازمان ملل

رییس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد در سخنان کوتاهی در خصوص نگاه خود به سازمان ملل گفت: ظاهر سازمان ملل برای دفاع از حقوق ملت‌ها است، اما بنده یک زمانی پشت صحنه سازمان ملل را بیان خواهم کرد؛ ظاهر تشکیل سازمان ملل این است که همه از روابط بهره ببرند و همه حق رای مساوی داشته باشند، اما ما امروز وضع سازمان ملل را می‌بینیم که به چه صورت است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه علت حضور ما در سازمان ملل رساندن پیام ملت ایران برای اصلاح مدیریت جهانی است یادآور شد: ما در این سفر با روسای جمهور و سران سایر کشورها دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت و همچنین مصاحبه‌هایی با گروه‌های خبری از همه قاره‌ها داریم. احمدی‌نژاد همچنین گفت که در این سفر بنده علاوه بر نماینده ملت ایران، رییس جنبش عدم تعهد نیز هستم که خود این مساله مسوولیت‌هایی بر دوش ما قرار داده است؛ «اجلاس نم» تصویب کرده بود برای تجدید ساختار سازمان ملل و بحران‌های منطقه مانند سوریه نشست‌هایی در ضمن مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود تا بتوان شاهد متوقف شدن خشونت‌ها شد.

رییس‌جمهور گفت: بنده سال هشتم است که به نمایندگی از ملت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل حضور می‌یابم، البته یک بار نیز برای اجلاس انرژی اتمی و اصلاح اساسنامه در مجمع حضور یافته بودم، ولی این بار آخرین حضورم در اجلاس است. وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار این است ما در این سفر یک جمع‌بندی از مواضع و ترسیم روشنی از آینده داشته باشیم؛ نزدیک ۳ ماه مشورت‌های طولانی با صاحبنظران و مردم داشتیم و می‌توان گفت: متن اولیه ۱۲ بار ویرایش شده تا ما بتوانیم همه پیام ملت ایران را منتقل و تصویر آینده را به روشنی در برابر جامعه بشری قرار دهیم.

پایانی بر سفرهای خبرساز احمدی‌نژاد

هیات ایرانی به ریاست محمود احمدی‌نژاد در شرایطی برای حضور در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرد که احمدی نژاد روزهایی جنجالی را در چندین سفر پیشین خود در نیویورک پشت سر گذاشته است. احمدی‌نژاد با تجربه چندین بار انتقادات صریح به ساختار سازمان ملل و سخنرانی علیه اقدامات و موجودیت رژیم صهیونیستی امسال نیز رهسپار آمریکا شد. وی در اولین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد اصلاح ساختار این سازمان را داد و در سخنرانی‌های سال‌های بعد از ۸۴ نیز بر لزوم تغییر در مدیریت جهانی تاکید کرد. دفاع از حقوق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز محور همیشگی سخنان احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل بوده است. او در جریان سخنرانی سال ۸۵ خود نیز از کشورهای غربی خواست تا تکلیف درستی یا نادرستی «هولوکاست» را مشخص کنند. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه «مردم فلسطین قربانی واقعه‌ای شده‌اند که گفته می‌شود در اروپا رخ داده» از کشورهای عضو سازمان ملل و به ویژه کشورهای غربی خواست تا در زمینه هولوکاست بررسی‌هایی صورت بگیرد تا حقیقت این مساله بر همگان روشن شود: «در فلسطین بیش از ۶۰ سال است که شاهد کشتار و تجاوز توسط عده‌ای صهیونیست جنایتکار و اشغالگر هستیم. با جمع‌آوری عده‌ای از نقاط مختلف دنیا در سرزمین دیگران و با آواره کردن و به اسارت گرفتن مردم اصلی سرزمین و با دروغ و کشتارحکومت درست کرده‌اند. با اعلام قبلی، تجاوز، اشغال و ترور می‌کنند و شورای امنیت هم نمی‌تواند کاری کند؛ چرا که در بسیاری از موارد تحت فشار دو، سه قدرت زورگو قرار دارد.»

احمدی‌نژاد در سال‌های بعد نیز نظیر همین مضامین را بازگو کرد چنانکه در سومین سخنرانی خود با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت؛ پیشنهاد تشکیل جبهه برادری، دوستی و صلح پایدار بر پایه خداپرستی و عدالت را تحت عنوان «همبستگی برای صلح» ارائه کرد. علاوه بر اینها ماجرای دانشگاه کلمبیا در جریان همین سفر احمدی نژاد (سال ۸۷) رخ داد که در آن هنگام به دنبال سخنان لی بولینجر رییس این دانشگاه بر علیه رییس‌جمهور ایران و تجمع برخی گروه‌های مخالف جنجال آفرین شد. در آن جلسه محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به اظهارات به دور از عرف رییس دانشگاه کلمبیا، سخنان وی را بیانیه‌ای سیاسی خواند و گفت: «رسم میهمان نوازی ایرانیان اینگونه نیست. احتمال می‌دهم ایشان تحت تاثیر برخی رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است. ما وقتی از کسی دعوت می‌کنیم به او اجازه می‌دهیم هر چیزی را که می‌خواهد بگوید، نه اینکه ابتدا خودمان سخنرانی کنیم و به او بگوییم پاسخ دهد.»

احمدی‌نژاد که در طول سفرهای متعدد خود به مقر سازمان ملل همواره اعضای این سازمان را به معنویت و عدالت دعوت کرده است، پیشنهاد نامگذاری سال ۲۰۱۱ را به عنوان «سال خلع سلاح اتمی» ارائه کرد تا ضمن دفاع از حقوق هسته ای ایران مخالفت ایران با سلاح اتمی را به کشورهای دیگر اعلام کند. وی همچنین در پیشنهادی دیگر در سال ۸۹ با اشاره به واقعه ۱۱ سپتامبر و سوال‌هایی که درباره آن وجود دارد پیشنهاد کرده بود که گروه حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بررسی این واقعه تشکیل شود. احمدی‌نژاد پس از آنکه بحث اصلاح ساختار سازمان ملل را مطرح کرده بود، موضوع ضرورت بازنگری در ساختار شورای امنیت را نیز پیش کشیده و تاکید کرده بود «مجمع عمومی نسبت به اصلاح و نهایی کردن ساختار سازمان ملل اقدام کند.» در این زمینه به نظر می‌رسد با توجه به محتوای اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران این موضوع بار دیگر از محورهای اصلی سخنرانی احمدی‌نژاد باشد.

آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رییس‌جمهور

محمود احمدی‌نژاد صبح دیروز قبل از پرواز به سمت نیویورک، در مراسم به صدا درآوردن زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در مجتمع آموزشی مرضیه یزدی حاضر شد. رییس‌جمهور در این مراسم پرسش مهر امسال را با نگاهی متفاوت از پرسش‌های سال گذشته مطرح کرد و گفت: پرسش مهر امسال با این محوریت است که دانش‌آموزان می‌خواهند برای جامعه چه‌کار کنند؟

به گزارش مهر، رییس‌جمهور ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی، گفت: ماه مهر و اول مهر سرشار از شکوه و مهربانی است و این ماه در میان سایر ماه‌ها از زیبایی خاصی برخوردار است. وی با بیان اینکه امروز سرعت پیشرفت علمی کشور بسیار بالا است، تصریح کرد: این نوید را به ایرانیان می‌دهم که به زودی بر قله‌های علمی جهان نشسته و پاسخگوی نیاز جامعه بشری باشند. وی خطاب به دانش‌آموزان تصریح کرد: پدر و مادرها همواره از فرزندانشان درباره شغل آینده می‌پرسند، اما سوال عمده‌تر که من می‌خواهم آن را مطرح کنم این است که می‌خواهید برای جامعه و زندگی جاویدان خود چه‌کار کنید؟