سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفرش به لبنان نیز مهر تایید دیگری بود. امیرعبداللهیان در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، گفت: «ما در خصوص تبادل زندانیان با طرف آمریکایی حدود ۱۳ ماه پیش توافق کردیم. آنها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده خودشان به ما معرفی کردند.» به گزارش «ایسنا»، وی افزود: «در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی و مورد توجه ایران، صورت‌‌‌جلسه‌‌‌ای بین نماینده فرستاده آمریکایی و طرف ایرانی امضا شد.»

رئیس‌‌‌دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما هیچ محدودیت زمانی برای انجام تبادل در سریع‌‌‌ترین زمان ممکن نداشتیم، تصریح کرد: «اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی، ماه‌‌‌ها اجرای این توافق و صورت‌‌‌جلسه به تعویق افتاد.» امیرعبداللهیان افزود: «تا اینکه در هفته‌‌‌های گذشته قرار شد آن صورت‌‌‌جلسه مجددا به‌‌‌روزرسانی شود. به‌‌‌روزرسانی این سند در دستور کار ماست.» وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «ما موضوع زندانیان را یک مساله کاملا انسانی می‌‌‌دانیم و بر انجام آن بر اساس توافقی که می‌شود، تاکید داریم.»

موضع متفاوت واشنگتن

البته همچون روال گذشته، مقامات آمریکایی این سخنان تهران را تایید نکردند. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری درباره موضوع تبادل زندانیان با ایران و روسیه مدعی شد: «ما بارها از روسیه و ایران خواسته‌‌‌ایم شهروندان آمریکایی را که به طور غیرقانونی زندانی شده‌‌‌اند آزاد کند اما انتخاب مسکو و تهران بی‌‌‌توجهی به این درخواست‌‌‌ها بوده است.»

به گزارش «ایسنا»، او با اشاره به تحریم‌‌‌های اخیر آمریکا علیه ایران و روسیه در این زمینه، گفت آمریکا به تلاش‌‌‌های بی‌‌‌وقفه برای اطمینان‌‌‌ یافتن از آزادی شهروندان آمریکایی که به ادعای وی گروگان گرفته شده یا به طور غیرقانونی زندانی شده‌‌‌اند، ادامه می‌دهد و آنها را دوباره نزد خانواده‌‌‌هایشان باز می‌‌‌گرداند. وی افزود: «اقدامات تحریمی اخیر یکی از ابزارهایمان است. ما هر کاری لازم باشد، برای بازگرداندن آمریکایی‌‌‌ها به خانه انجام خواهیم داد.»

پاتل در پاسخ به اینکه آیا اخیرا حرکتی در راستای توافق بر سر تبادل زندانیان با ایران انجام شده است یا نه، بیان کرد: «متاسفانه هیچ مطلب جدیدی برای گفتن در این باره ندارم. ما به پافشاری مستقیم جهت آزادسازی شهروندانمان در ایران ادامه می‌‌‌دهیم. این موضوعی است که به طور مستقیم درباره آن ارتباط برقرار می‌‌‌کنیم و مستقیما آن را مطرح می‌‌‌کنیم و امیدواریم که به زودی از آنها استقبال کنیم.» همزمان ودانت پاتل گفت دیپلماسی بهترین راه رسیدگی به مساله هسته‌‌‌ای ایران است.

همچنین یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، صدور مجوز برای آزادسازی پول‌‌‌های بلوکه‌‌‌شده جمهوری اسلامی از بانک‌های کره‌‌‌جنوبی را رد کرد. این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست بدون هیچ وقفه‌‌‌ای شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند.

نشانه‌‌‌ها چه می‌‌‌گویند؟

در حالی که ایران از به‌روزرسانی سند تبادل زندانیان بین تهران و واشنگتن خبر می‌دهد و آمریکا آن را تایید نکرده است، اما نشانه‌‌‌ها دال بر آن است که اخبار منتشر شده از سوی تهران صحیح‌‌‌ است. از جمله نشانه‌‌‌ها می‌توان به سفر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به آمریکا اشاره کرد. همزمان با این سفر، یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد ایالات متحده با استفاده ایران از دارایی‌‌‌های بلوکه ‌‌‌شده‌‌‌اش در کره‌جنوبی برای خرید اقلام بشر‌‌‌دوستانه موافقت کرده است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که نام او ذکر نشده، همچنین تاکید کرده که وجوه مزبور در یک حساب «محدود شده» که «برای تجارت بشردوستانه قابل دسترسی است» نگهداری می‌شود. البته روز گذشته یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا این اظهارنظر را نیز رد کرد. روابط سئول و تهران به دلیل مسدود شدن ۷ میلیارد دلار از وجوه ایران در دو بانک کره‌‌‌ای به دلیل تحریم‌‌‌های آمریکا، روندی پرتنش را تجربه می‌کند. تهران مدت‌‌‌هاست از سئول خواسته است تا این پول را آزاد کند. همچنین سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به مسقط و دیدار با مقامات عمانی نیز نشانه دیگری دال بر احتمال فعال شدن مسیر تبادل زندانیان است.

در سفر امیرعبداللهیان به عمان، هماهنگی‌‌‌های لازم برای سفر سلطان هیثم بن طارق به تهران طی هفته‌‌‌های آینده صورت گرفت؛ سفری که به نظر می‌رسد موضوع تبادل زندانیان در راس اهداف آن قرار دارد. عمان پیش‌تر نیز سابقه میانجی‌گری در پروسه تبادل زندانیان را داشته است.