دنیای اقتصاد- محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به عدم دعوت از مقامات تهران برای حضور در کنفرانس بین‌المللی مربوط به بحران سوریه گفت: چشم‌پوشی از نقش سازنده ایران در تحولات منطقه یک اشتباه استراتژیک بود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز چنین اقدامی را که در پی مخالفت‌های آمریکا رخ داد، یک «اشتباه» خواند. در همین حال، مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که کوفی عنان پس از برگزاری این کنفرانس در ژنو، ایران را در جریان نشست قرار خواهد داد و «از تداوم تعامل آنها » در این باره اطمینان حاصل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه تاکید کرد که منتفی کردن حضور ایران در گفت‌وگوهای ژنو یک اشتباه است و آمریکا را به علت مخالفتش با حضور ایران در این کنفرانس به اعمال سیاست یک بام و دو هوا متهم کرد. وی گفت: ایران بازیگر بانفوذی در این وضعیت (بحران سوریه) است و من معتقدم که حضور نداشتن این کشور در نشست ژنو یک اشتباه است. وی در کنفرانس خبری مشترک با همتای تونسی خود با اشاره به مخالفت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس سوریه اظهار کرد که آمریکا در گذشته درباره عراق و افغانستان با ایران مذاکره کرده است. لاوروف گفت: وقتی آمریکایی‌‌ها لازم بود درباره برخی مسائل از جمله امنیت سربازان‌شان در عراق و افغانستان تصمیم‌گیری کنند، با ایران تماس برقرار کردند. بنا بر این گزارش، آمریکایی‌ها با وجود اذعان‌ به نفوذ ایران در سوریه مدعی‌اند که ایران تاکنون حسن نیتی در این رابطه از خود نشان نداده‌ است.

لاوروف تایید کرد که روسیه با وجود عصبانیت در این کنفرانس شرکت خواهد کرد. وی گفت: ما بر خلاف برخی شرکایمان افرادی دمدمی‌مزاج نیستیم و بدون توجه به اینکه فهرست نهایی حاضران چه خواهد بود، به نشست ژنو خواهیم رفت.

قرار است، نشست سوریه با حضور نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت، نماینده اتحادیه اروپا، نماینده اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، قطر، کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، امروز در ژنو برگزار شود. در عین حال بر اساس گزارش شبکه خبری پرس.‌تی‌.وی محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل در پی یک سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان به خبرنگاران در این باره گفت: یک واقعیت مهم که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند، نفوذ و نقش موثر ایران در تحولات منطقه است. در این شرایط اگر برخی دولت‌ها نمی‌خواهند از مزایای این نفوذ بهره بگیرند، مشکل خودشان است. وی دعوت نشدن از ایران در این کنفرانس را مثال دیگری از نادیده گرفتن واقعیت‌های منطقه خاورمیانه توسط دولت‌های غربی دانست.

پیش از این کوفی عنان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بر لزوم نقش‌آفرینی ایران در کنفرانس بین‌المللی مربوط به حل بحران در سوریه تاکید کرده بودند. لاوروف پیش از این در اواسط خردادماه سال جاری در حاشیه کنفرانس سازمان همکاری‌های شانگهای پیشنهاد کرده بود تا این کنفرانس بین المللی در مسکو یا ژنو با حضور ایران و آمریکا برگزار شود. این پیشنهاد اما مخالفت واشنگتن، لندن و پاریس با حضور ایران را برانگیخت. چهارشنبه هفته گذشته اما کوفی عنان با صدور بیانیه‌ای از پنج کشور آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و همین‌طور از اتحادیه اروپا، ترکیه، عراق، کویت و قطر برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرد. نام ایران و عربستان، اما در میان دعوت‌شدگان به چشم نمی‌خورد.