دنیای اقتصاد - یک روز پس از اعلام تصمیم کره جنوبی برای همراهی با تحریم های نفتی اروپا و متوقف کردن واردات نفت ایران از یکشنبه آینده (۱۱ تیرماه)، سفیر جمهوری اسلامی در سئول هشدار داد: ایران نیز در اقدامی متقابل ممکن است به طور کامل واردات از این کشور را متوقف کند. احمد معصومی‌فر همچنین تاکید کرد که اقدام سئول در ممنوعیت واردات نفت ایران، مانعی جدی در برابر صادرات کالاهای کره جنوبی به ایران است. سفیر ایران در سئول نسبت به اقدام متقابل تهران در برابر تحریم نفتی هشدار داد

احتمال توقف واردات محصولات کره‌ای

دنیای اقتصاد- یک روز پس از اعلام تصمیم کره جنوبی برای همراهی با تحریم‌های نفتی اروپا و متوقف کردن واردات نفت از ایران، احمد معصومی‌فر، سفیر ایران در سئول هشدار داد: ایران نیز در اقدامی متقابل ممکن است به طور کامل واردات از این کشور را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، معصومی فر در گفت‌وگو با خبرگزاری «یونهاپ» گفت: اگر کره‌جنوبی واردات نفت ایران توسط شرکت‌های کره‌ای را ممنوع کند، ایران نیز ممکن است تصمیم بگیرد به طور کامل واردات کالاهای ساخت این کشور را متوقف کند. وی تاکید کرد: اقدام سئول در ممنوعیت واردات نفت ایران مانعی جدی در برابر صادرات کالاهای کره جنوبی به ایران است.

روز سه‌شنبه دولت کره جنوبی در بیانیه‌ای رسمی از تعلیق واردات نفت این کشور از ایران خبر داد. قرار است این تصمیم از اول جولای (‌۱۱ تیرماه) و همزمان با تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران اجرایی شود. محموله‌های نفتی ایران با بیمه شرکت‌های اروپایی به کره جنوبی صادر می‌شود. بر اساس تصمیم اتحادیه اروپا این شرکت‌ها از اول جولای نمی‌توانند نفت صادراتی ایران به کره جنوبی را بیمه کنند. دولت ژاپن برای دور زدن تحریم بیمه‌ای اروپا با تصویب قانونی بیمه محموله‌های نفتی ایران را خودش برعهده گرفته است؛ اما سئول جدیتی در حمایت از پالایشگاه‌های کره‌ای نشان نداده است.

سفیر ایران در سئول با اشاره به این موضوع گفت: دولت کره جنوبی نیز می‌تواند چنین خدماتی را برای واردکنندگان نفت ایران ارائه دهد.کره جنوبی حدود ۱۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند و تراز تجاری دو کشور به نفع کره‌جنوبی است. بر اساس گزارش خبرگزاری کره‌ای، ایران سومین بازار بزرگ صادراتی کره‌جنوبی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

کره؛ سومین مبدا واردات به ایران

اما به گزارش دنیای اقتصاد، پس از امارات متحده عربی و چین، کره جنوبی سومین مبدا واردات کالا به مقصد ایران به شمار می‌رود.

بر اساس آمار گمرک ایران، در سال ۱۳۹۰، عمده واردات کشورمان از کشورهای امارات متحده عربی با ارزش ۱۹ میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار و ۹۰/۳۱ درصد سهم ارزشی، چین با ارزش ۷ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار و ۹۷/۱۱ درصد سهم ارزشی، جمهوری کره با ارزش ۴ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و ۶۸/۷ درصد سهم ارزشی، آلمان با معادل ۳ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار و ۶۱/۵ درصد سهم ارزشی و ترکیه با ارزش ۳ میلیارد و ۳۱۴ میلیون دلار و ۳۶/۵ درصد سهم ارزشی انجام گرفته است.

کره در صدر صادرکنندگان خودرو به ایران

در همین حال، بر اساس آخرین آمار واردات خودرو که فروردین ماه سال جاری از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، سه کشور عمده مبدا واردات در سال ۱۳۹۰ جمهوری کره، امارات متحده عربی و عمان بوده‌اند که کشور کره با صادرات ۱۹ هزار و ۶۱۵ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۶ میلیون و ۶۲۹ هزار دلار به کشورمان، به لحاظ تعداد ۴۲/۴۹ درصد و به لحاظ ارزش ۰۷/۴۲ درصد از سهم کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی امارات متحده عربی و عمان قرار دارند. میزان واردات خودرو از عمان نیز یک هزار و ۹۹۸ دستگاه به ارزش ۴۰ میلیون و ۲۹۶ هزار دلار بوده که به لحاظ تعداد ۰۳/۵ درصد و به لحاظ ارزش ۸۹/۴ درصد از سهم کل واردات خودرو به کشورمان را به خود اختصاص داده است.

در مورد سایر کشورها میزان واردات در ۱۲ ماه سال گذشته، چهار هزار و ۱۵۲ دستگاه به ارزش ۹۴ میلیون و ۵۹۵ هزار دلار بوده که این میزان به لحاظ تعداد ۴۷/۱۰ درصد و به لحاظ ارزش ۴۸/۱۱ درصد از سهم کل واردات خودرو به کشورمان را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، هیوندایی موتورز کره جنوبی در اوایل سال ۱۳۹۱ تجارت خود با صنعت و بازار خودرو ایران را تعلیق کرد. به این ترتیب، هیوندایی به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کره و یکی از غول‌های خودروسازی دنیا، در راستای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تاکنون تجارت خود با این کشور را قطع کرده است.

زیان اقتصاد کره‌جنوبی

در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داده است که در صورت توقف واردات ایران از کره‌جنوبی، صادرات این کشور که پیش‌بینی می‌شد در سال ۲۰۱۲ به ۷ میلیارد دلار برسد و نیز منافع بیش از ۲۰۰۰ شرکت کره‌ای به خطر می‌افتد.

بر اساس این گزارش، کره‌جنوبی سال گذشته میلادی بیش از ۱۰ میلیارد دلار با ایران معامله تجاری داشته است. شرکت‌های ال‌جی، سامسونگ، هیوندایی و شرکت ساختمان‌سازی ‌هانجین و کشتی‌سازی دوو، از جمله شرکت‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در ایران انجام داده‌اند.

بر اساس این گزارش، در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۲ نیز ۹/۲ میلیارد دلار کالا از کره جنوبی به ایران صادر شده است. صادرات کره‌جنوبی به ایران در این مدت با رشد ۵/۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است و پیش‌بینی می‌شد در صورت ادامه همین روند کل صادرات کره جنوبی به ایران در سال ۲۰۱۲ به ۷ میلیارد دلار برسد.