علی اکبر صالحی، وزیر خارجه دیروز به منظور شرکت در دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان به آستانه پایتخت این کشور سفر کرد. صالحی در حاشیه این اجلاس نیز با رییس‌جمهور، وزیر خارجه و وزیر حمل‌و‌نقل قزاقستان به گفت‌و‌گو نشست. در جریان این سفر، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک اقتصادی تجاری، فنی، علمی و فرهنگی دو کشور نیز امضا شد. به گزارش خبرگزاری فارس، صالحی دیروز در جمع خبرنگاران در خصوص دیدارش با نظربایف رییس‌جمهور قزاقستان گفت: غیر از روابط دوجانبه در مورد مسائل منطقه‌ای، سوریه و برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده و از مواضع قزاقستان در حمایت از حقوق هسته‌ای ایران قدردانی کردیم.

وی با اشاره به اعلام آمادگی قزاقستان برای میزبانی نشست‌های آینده ایران و ۱+۵، تصریح کرد: ما از این آمادگی استقبال کردیم و در این نشست ابراز امیدواری شد با رایزنی ایران و قزاقستان در خصوص بحث سوریه، قزاقستان به عنوان رییس شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی نقش مؤثرتری در این زمینه ایفا کند.

وی با اشاره به نشستی که قرار است در مورد سوریه در ژنو برگزار شود، گفت‌: این طرح از سوی کوفی عنان مطرح شد و ما با لاوروف وزیر خارجه روسیه در این زمینه صحبت کردیم. قزاقستان نیز از این موضوع حمایت کرد و تلاش می‌کند سازمان همکاری اسلامی را در این موضوع دخیل کند.

صالحی همچنین در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر که در دیدارش با رییس‌جمهور قزاقستان درباره آن گفت‌وگو کرده، اظهار کرد: باید هر چه زودتر وضعیت رژیم حقوقی این دریا مشخص شود.

طرفین به‌دنبال بازی برد - برد هستند

صالحی همچنین گفت: طرفین مذاکرات ایران و ۱+۵ مایلند که موضوع حل‌و‌فصل شود و نتیجه برد - برد برای دو طرف به همراه داشته باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: امیدواریم تمام موضوعات به زودی حل‌و‌فصل شود. طرفین در مسیر درستی حرکتی می‌کنند و ممکن است در این مسیر گاهی با تندی و گاهی با سرعت بیشتر حرکت کنند.

وی در خصوص نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ در استانبول گفت: کارشناسان در خصوص نقشه آینده راه صحبت خواهند کرد و در آنجا یک سری مسائل تکنیکی و فنی را مطرح خواهند کرد و در مجموع فضا نسبت به حل‌و‌فصل این موضوع امیدوار کننده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: با وجود اینکه زمان مشخص نیست، اما همه امیدوار هستند.

افزایش حجم مبادلات دو کشور به ۵ میلیارد دلار

صالحی در دیدار با ژوماگالیف وزیر حمل‌و‌نقل قزاقستان که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را بر عهده دارد نیز اظهار کرد: روابط بین دو کشور در ۲۰ سال پس از استقلال قزاقستان همواره شاهد رشد، توسعه و تعمیق بوده و اراده روسای جمهور دو کشور بر توسعه مناسبات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل پشتوانه این امر است.

وی تاکید کرد: با این پشتوانه سطح مبادلات فعلی متناسب با ظرفیت‌ها نیست و کمیسیون مشترک اقتصادی باید در جهت تحقق این امر حرکت کند. وی با اشاره به همکاری‌های ترانزیتی چندجانبه در منطقه از جمله ترانزیت کالا از قطر و عمان به آسیای مرکزی، راه‌آهن سه جانبه ایران - ترکمنستان و قزاقستان تصریح کرد: در جهت حمل‌ونقل و ترانزیت کالا باید بیش از پیش فعال شویم.

وی ابراز امیدواری کرد: شرکت‌های ایرانی آماده ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف مانند راه، نفت، گاز و حمل‌و‌نقل هستند شرایط و تسهیلات بیشتری باید برای آنها فراهم شود.

صالحی همچنین در نشست افتتاحیه دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان گفت: حجم مبادلات اقتصادی ایران و قزاقستان که بخشی از آن نیز به ارزش کالاهای ترانزیتی اختصاص دارد پس از برگزاری ۱۱ کمیسیون مشترک اقتصادی ۶/۱ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: این آمار مناسب ظرفیت‌های فراوان دو کشور نیست و در حقیقت قابلیت‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن ضمن خدمت به منافع ملت‌های ایران و قزاقستان حجم تجاری ۵ میلیارد دلار در راستای نظر روسای جمهور دو کشور رسید.

وزیر خارجه با اشاره به اینکه در دنیای ارتباطات کنونی دسترسی آسان به بازارهای جهانی و مراکز تجاری بین‌المللی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه اقتصادی پایدار محسوب می‌شود، اظهار کرد: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی را جهت دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به ویژه قزاقستان به آب‌های آزاد برداشته است.

صالحی تصریح کرد: امضای موافقت‌نامه کریدور حمل‌و‌نقل ترانزیتی میان ۵ کشور ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قطر و عمان و تمایل قزاقستان برای پیوستن به آن و خط راه‌آهن جدید میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان از مهم‌ترین پروژه‌های منطقه‌ای در چارچوب تقویت همکاری‌های چندجانبه به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: راه‌آهن سه جانبه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های منطقه در مراحل پایانی ساخت خود قرار دارد و امید می‌رود با بهره‌برداری از آن تا پایان سال‌جاری حجم گردش تجاری میان آسیای مرکزی و روسیه با خلیج فارس، شبه قاره و جنوب شرق آسیا افزایش چشمگیری یابد.