وزیر جهاد کشاورزی ماندنی شد

متن دفاعیه وزیر جهاد کشاورزی در مجلس

وزیر جهاد کشاورزی در دفاع از خود در بحث استیضاح با اشاره به اصل ۸۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی که بر مبنای آن استیضاح با اشاره به اصل ۸۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی که بر مبنای آن استیضاح حق قانونی نمایندگان است، گفت: در این ارتباط وزارت جهادکشاورزی به عنوان بخشی از بدنه دولت خدمتگزار، قانونمند و عدالت‌محور بر خود لازم می‌دانم دغدغه و دل‌مشغولی منتخبین مردم شریف را که در قالب استیضاح مطرح شده است، مغتنم بدانم و توضیحاتی را پیرامون موارد مطرح شده ارائه کنم. وی نگرانی‌های نمایندگان را به گروه‌های چهارگانه اقتصاد کشاورزی، تامین امنیت غذایی، مزیت نسبی، ‌افزایش بهره‌وری، ایجاد کارآفرینی و کاهش واردات محصولات کشاورزی، امور زیربنایی و زیرساخت‌ها در زمینه توسعه مبتنی بر دانایی، تقویت زیرساخت‌ها و توسعه صنایع تبدیلی و کوچک، سوالاتی مربوط به میزان عملکرد برنامه وزیر در زمان اخذ رای اعتماد و مدیریت مربوط به بخش کشاورزی در زمینه نحوه انتخاب مدیران ارشد وزارتخانه و استان‌ها و توجه به مسوولیت وزیر جهادکشاورزی در مقابل مجلس شورای اسلامی تقسیم کرد.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به خشکسالی در ۱۱ استان کشور در سال ۸۵ - ۸۴ اظهار داشت: با این وجود تا امروز بیش از ۱۱میلیون و ۴۰۵هزار تن گندم خریدیم که حدود ۳۰۰هزار تن بیش از نیاز داخلی است. اگر این اتفاق نیفتاده پس وزارت بازرگانی چطور به کشاورزان پول پرداخت کرده است؟ یعنی گندم خریداری شده که پول پرداخت شده است.

وی افزایش کیفی در گندم را یادآور شد و گفت: بر مبنای اعلام پژوهشکده غله و نان، میزان پروتئین گندم به ۱۲درصد رسیده است.

به گزارش «ایسنا»، وزیر جهادکشاورزی این مساله را نتیجه تلاش همکارانش در بخش تحقیقات و پژوهش و اجرا دانست و افزود: در همین راستا در سال‌های گذشته حداکثر ۵۰ تا ۶۰ فروند هواپیما و حداقل ۱۵ فروند از خارج کشور برای عملیات سم‌پاشی مزارع گندم می‌آمد که خوشبختانه برای اولین بار قرارداد خارجی را فسخ کرده و هواپیماهای خارجی را در سال زراعی ۸۵ - ۸۴ در دولت نهم به کشورشان برگشت دادیم.

به گفته وی، حرکتی که از دو سال پیش شروع شد باعث شد که در سال زراعی گذشته حدود ۷۰۰هزار هکتار سطح زیر کشت سم پاشی را نسبت به دو سال قبل در گندم کاهش دهیم.

اسکندری گفت: در رابطه با حذف هواپیماهای سم پاشی، ۷۵۰میلیون تومان صرفه‌جویی در رابطه با اعتبارات بخش و نیز حدود ۲۳۳تن کاهش مصرف سم در خود گندم داشته‌ایم.

به گفته وزیر جهادکشاورزی در راستای سپردن کار مردم به مردم و کاهش تصدیگری دولت در سال جاری ۲۶ پروانه تاسیس و ۷۲ پروانه بهره‌برداری برای آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های گیاه پزشکی به بخش خصوصی صادر شد که این تعداد بیش از ۴۲درصد کل کاری بوده که تاکنون در این بخش انجام شده است.

وی ادامه داد: حذف موفق یارانه از بیش از ۵۰درصد سموم حشره‌کش در سال ۸۵ - ۸۴ باعث سوق داده شدن حدود ۴۰میلیارد تومان یارانه به سمت سایر نهاده‌ها و مصرف بهینه یارانه‌ها شد.

اسکندری به شکستن انحصار واردات سم توسط برخی افراد خاصی در راستای مبارزه با فساد و سالم‌سازی محیط کار اشاره کرد و اظهار داشت: با این انحصارشکنی در واردات در یک قلم سم، حدود ۳میلیون و ۸۰۰هزار دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم.

وی افزایش پوشش بهداشتی محصولات دامی در برابر بیماری‌های دامی و مشترک و افزایش سطح پوشش تولیدات خام دامی و شیلات به میزان شش‌درصد و افزایش پوشش بهداشتی مزارع پرورش طیور به میزان ۱۰درصد را از دیگر اقدامات اساسی وزارتخانه در عرصه تامین سلامت غذایی مردم در طول یکسال گذشته عنوان کرد.

وی در خصوص بحث خودکفایی در پنبه، اظهار داشت: پنبه محصولی است که ۱۰ سال مورد ظلم و بی‌توجهی واقع شده بود، در این یکسال اقداماتی صورت گرفت که این کشت دوباره احیا شود.

اسکندری با بیان اینکه عملکرد وزیر را باید در طول این یکسال فعالیتش سنجید، گفت: تصمیمات اتخاذ شده درباره پنبه، باعث روند رو به بهبود این محصول شده است.

وی با بیان اینکه قطعا سطح زیر کشت پنبه در سال‌ها‌ی آتی افزایش پیدا می‌کند در رابطه با علوفه و چغندرقند و برنج، تصریح کرد: در سال اول فعالیت خود، در همه این محصولات افزایش تولید داشته‌ایم و قطعا افزایش تولید با توجه به وعده‌های داده شده به مجلس پیش‌بینی شده، اتفاق خواهد افتاد.

به گفته وی، در چغندر قند در سال زراعی جاری با توجه به آغاز فصل برداشت، حداقل ۲۰درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل داریم و در زمینه برنج نیز نزدیک به ۳۰۰هزار تن افزایش تولید نسبت به سال قبل داریم.

اسکندری در خصوص توجه به مزیت‌های نسبی با بیان اینکه در این خصوص برنامه‌ریزی‌ای که شده با توجه به چشم‌انداز بیست ساله است، گفت: قطعا باید تابع قانون باشیم، نمی‌توان مزیت نسبی را به زعم خود تعریف کرده و به پیش ببریم، ممکن است برخی اقداماتی که در وزارت جهادکشاوزی صورت می‌گیرد از جانب برخی زیر سوال باشد، ولی باید دید که این اقدامات در چارچوب قوانین مصوب کشور است یا نیست.

به گفته وی آنچه که اتفاق افتاده در چارچوب قوانین کشور است.

وی در خصوص بهره‌وری عوامل تولید، با بیان اینکه در قالب محصولات زراعی، طی یکسال اخیر افزایش تولید در واحد سطح رخ داده است، ‌به رشد تولید اشاره کرد و با تاکید بر اینکه عدد رشد را بانک مرکزی اعلام کرده و نه وزارت جهادکشاورزی، گفت: وقتی می‌گوییم این رشد از ۵/۶ به ۱/۷درصد رسیده، این عددی است که بانک مرکزی اعلام کرده است.

اسکندری در مورد محصولات باغی با بیان اینکه رشد بالای صد در صدی در برخی محصولات داشته‌ایم، افزود: سطح زیر کشت زیتون از ابتدای کشت آن در این کشور تا سال ۸۴، ۹۵هزار هکتار بوده است در حالی که سال‌ها بحث طرح طوبی بوده است، در همین سال ۸۵ ما ۵۰هزار هکتار زیتون کشت می‌کنیم و همه مقدمات فراهم شده است که در فصل درختکاری این کار انجام شود.

وزیر جهادکشاورزی در بحث توسعه کارآفرینی با بیان اینکه بیش از ۹۹درصد کل بخش کشاورزی بخش غیردولتی است وزارتخانه متبوعش را برنامه‌ریز و حامی بخش غیردولتی دانست و گفت: در مزارع زراعی بیش از ۵۷۰۰ کارشناس غیردولتی را برای نظارت فنی بر مراتع به کار گرفته و بسترسازی لازم را ایجاد کرده‌ایم تا در دهستان‌ها فارغ‌التحصیلان کشاورزی به عنوان دهیار جذب شوند.

وی ادامه داد: در همین یکسال ۱۱۵ تعاونی تولید را برای یکپارچه‌سازی و ۱۰۹هزار طرح کوچک زودبازده با ظرفیت اشتغالزایی ۲۲۰هزار نفر در شش ماه اول سال ۸۵ به بانک کشاورزی معرفی کردیم، حال اگر این کارآفرینی نیست پس چیست؟

به گفته وی، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران اهم واردات محصولات کشاورزی از مهرماه سال ۸۴ یعنی شروع مسوولیت ما، تا شهریور سال ۸۵ با ۲/۲درصد کاهش از شش و دو دهم‌میلیون تن به پنج و نه دهم میلیون تن رسیده است.

به گفته وزیر این در حالی است که واردات مزبور از لحاظ ارزشی از یک و هشت دهم میلیارد دلار با بیش از ۱۵درصد کاهش به ۵/۱میلیارد دلار رسیده است. همچنین بررسی عملکرد دوره جدید در خصوص تجارت محصولات کشاورزی حاکی از آن است که در شش ماه اول سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ صادرات محصولات کشاورزی از نظر وزنی ۴/۷۸ و از نظر ارزشی ۱/۵۸درصد افزایش یافته است.

اسکندری ادامه داد: اگرچه در چارچوب سیاست‌های دولت در حمایت از مصرف‌کننده برای واردات محصولات باغی محدودیتی ایجاد نشده، ولی صادرات این محصولات ۴/۵۵درصد رشد داشته است.

وی در ادامه به محصولاتی که معمولا در بازار مورد سوال است اشاره کرد و گفت: از مهر ۸۴ تا شهریور ۸۵ صادرات پرتقال، نارنگی، لیمو و سایر مرکبات نسبت به زمان مشابه سال گذشته، ۸۹درصد افزایش داشته است. در سال ۸۴ در مرکبات و سیب درختی ۵۳هزار تن واردات داشتیم و در محصولات کشاورزی که ۱۷۱تن آن مرکبات و سیب درختی بوده ۲۱۳هزار تن صادرات داشتیم.

اسکندری در خصوص پسته نیز گفت: در همین دوره یکساله دولت نهم صادرات پسته ۴۶درصد نسبت به زمان مشابه افزایش داشته و ۱۱۴درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته است. وی در خصوص مرغ و تخم مرغ با بیان اینکه در همین یکساله ۲۳هزار تن صادرات تخم مرغ داشتیم این پرسش را مطرح کرد که کجا تولید تخم مرغ در کشور کم شده است؟ و ادامه داد: ما تا سال ۸۳ یک کشور واردکننده مرغ بودیم و از سال ۸۴ تا به امروز یک کیلو مرغ وارد کشور نشده است علاوه بر آن چیزی نزدیک به ۸هزار تن صادرات مرغ داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اگر این موارد نتیجه اقدامات ما در این بخش نبوده است پس نتیجه چیست؟ گفت: واردات میوه به طور قانونی آزاد شده است و وزارت جهادکشاورزی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

اسکندری اظهار داشت: در دولت گذشته در تاریخ ۱۸/۴/۸۴ واردات میوه کاملا آزاده شده بود در حالی که دولت نهم با هدف حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده در تاریخ ۲۸/۹/۸۴ تعرفه فصلی میوه‌ها را وضع کرد و به طور مثال در شرایطی که تولید پرتقال نداریم تعرفه ۴درصد است و در بقیه سال تعرفه ۳۰درصد است.

وزیر جهادکشاورزی در خصوص گوشت قرمز با بیان اینکه در این یکساله واردات گوشت قرمز، ۵۰درصد واردات سال مشابه بوده است، گفت: قبل از شروع کار دولت، حدود ۵۰هزار تن واردات گوشت قرمز داشتیم، در این یکساله ۲۴هزار تن واردات گوشت داشتیم که بیشتر برای مصارف صنعتی و نیز تنظیم بازار بوده است.

وزیر جهادکشاورزی پس از دفاع رییس جمهور و موافقت دو تن از نمایندگان با بیان این که تعداد زیادی از سوالات نمایندگان پاسخ داده شده است، به واردات انواع محصولات کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: همانطور که اشاره شد، اگر ۵۳هزار تن مرکبات و سیب درختی در سال ۸۴ وارد شده است ۲۱۳هزار تن میوه صادر شده که ۱۷۱هزار تن آن مرکبات و سیب درختی بوده است و این نشانگر تولیدات کشور است.

محمدرضا اسکندری با بیان اینکه در خصوص خرید گندم سیستم دولتی چندان نقشی نداشته است، گفت: یکی از مشکلات کشاورزان در سال گذشته گرفتاری در سیستم‌های دولتی بود اما سعی کردیم تا امسال سیستم دولتی در خرید چندان نقشی نداشته باشد.

اسکندری با بیان اینکه وزیر و دستگاه اجرایی جز در طرح‌هایی که در قوانین بودجه سالانه مصوب می‌شود حق هزینه کردن در طرح‌های دیگر را ندارند، ‌گفت: حتی در قوانین بودجه هیچ‌گونه اعتباری برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های پیش‌بینی نشده بخش مورد درخواست احتمالی نمایندگان نیز منظور نشده است.

وی در ادامه از تمامی نمایندگانی که در انعکاس مسائل و مشکلات تولیدکنندگان بخش کشاورزی و پیگیری مشکلات آنان تلاش می‌کنند سپاس‌گذاری کرد.

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه آنچه مجلس تصمیم گیرد، به صلاح کشور و بخش کشاورزی است، گفت: اعتقاد دارم که با توجه به تعهد و شناخت نمایندگان و دلسوزی که برای کشور و اعتلای بخش کشاورزی دارند قطعا نظراتشان می‌تواند در روند توسعه و پیشرفت کشور نقش‌آفرین باشد.

اسکندری نمایندگان را نماد واقعی ملت ایران خواند و گفت: نمایندگان در موضع‌گیری‌های یک سال گذشته خود نشان داده‌اند که همواره در سیاست‌گذاری‌ها حمایت‌های لازم را از بخش کشاورزی داشته‌اند. وزیر جهاد کشاورزی همچنین از زحمات تمامی روستاییان، دامداران، زارعان، مرغداران، باغداران، صیادان و زنبورداران و کلیه فعالان بخش که در نهایت رنج و سختی و تنگناهای فراوان برای تامین امنیت قضایی مردم تلاش می‌کنند، تشکر کرد.

وی در پایان تصریح کرد: اینجانب در هر سنگری که باشم به عنوان سربازی کوچک، با صداقت و با تمام وجود در خدمت نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم خواهم بود.