دنیای اقتصاد- سیدمحمدعلی حسینی، ضمن انتقاد از مسیری که در‌حال‌حاضر ۵+۱ در پیش گرفته است،‌ گفت: ما تعلیق را به عنوان پیش‌شرط یا تعلیق در حین مذاکرات قبول نمی‌کنیم. وی در عین حال تصریح کرد: اما اگر این مساله یکی از نتایج مذاکرات باشد، می‌توان روی آن تصمیم‌گیری کرد و این به کلیات مذاکرات آینده بستگی خواهد داشت. تعلیق می‌تواند یکی از نتایج مذاکرات باشد

علی طجوزی- دومین نشست سخنگوی جدید وزارت امور خارجه کشورمان در حالی برگزار شد که طرف‌های اروپایی با در نظر گرفتن آزمایش اتمی کره‌شمالی خواهان اعمال فشار بیشتر بر ایران مبنی بر تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیزش هستند.

در همین حال، سیدمحمدعلی حسینی، دیروز در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از مسیری که در‌حال‌حاضر ۵+۱ درخصوص مساله هسته‌ای کشورمان در پیش گرفته است،‌ گفت: ما تعلیق را به عنوان پیش‌شرط یا تعلیق در حین مذاکرات قبول نمی‌کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: اما اگر این مساله یکی از نتایج مذاکرات باشد، می‌توان روی آن تصمیم‌گیری کرد و این به کلیات مذاکرات آینده بستگی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن انتقاد مجدد از روندی که در‌حال‌حاضر ۵+۱ در مواجهه با مساله هسته‌ای ایران برگزیده‌اند تصریح کرد: مسیری که درحال‌حاضر اینها انتخاب کرده‌اند، مسیری است که روند را تندتر خواهد کرد و ما همواره در مقابل مسیر مبتنی بر تهدید یا تحریم بر مسیر مذاکرات و رسیدن به حسن تفاهم تاکید داشته‌ایم.

حسینی با اشاره به اینکه ظاهرا ۵+۱ مسیر تحریم را برگزیده است‌، گفت: این مسیر تحریم‌های احتمالی را در پی دارد که البته این تحریم‌ها آثاری منطقه‌ای، بین‌المللی و جهانی را در پی خواهد داشت و خود طرف‌های اروپایی نیز به این امر واقف هستند و چنانچه این مسیر را برگزینند متناسب با آن اقداماتی انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که دعوت ایران از طرف‌های مقابل بحث هسته‌ای به مذاکره موضوع جدیدی نیست، خاطرنشان کرد: صحبت ما این است آقای سولانا و آقای لاریجانی در چند دور مذاکراتشان با نتایج خوب و پیشرفت‌هایی مواجه شده بودند و هر دو طرف نیز بر این امر اذعان داشتند اما از سوی طرف مقابل چرخش در این مواضع ایجاد شد که به احتمال قوی تحت نفوذ کشورهای ماجرا‌جو بوده است.

وی افزود: همان‌گونه که پیش از این اعلام شده است ما معتقدیم که پیشرفت‌های حاصل شده در جریان مذاکرات آقایان لاریجانی و سولانا می‌تواند مبنای مذاکرات در آینده قرار گیرد و توصیه ما به طرف‌های مقابل بازگشت به میز مذاکره است.

حسینی در ارتباط با موضع تهران راجع به تعلیق محدود غنی‌سازی در حین مذاکرات، ادامه داد: همان‌گونه که پیش از این اعلام شده تعلیق در سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و موضعی که از سوی ما مطرح شده این است که اگر شرایط عادلانه باشد این موضوع نیز می‌تواند مانند مباحث دیگر مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه در خصوص پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است ۵+۱ علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند گفت: برخی موارد این پیش‌نویس از جانب رسانه‌ها منتشر شده که فعلا قابل اعتماد نیست، اما اینها قدم‌هایی است که طرف‌های مقابل به سوی تحریم بر می‌دارند و البته اختلافاتی هم در درونشان وجود دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با آخرین مواضع روسیه نیز گفت: موضع روسیه تا‌کنون مثبت بوده و آقای لاوروف و طرف‌های دیگر نیز همواره بر مذاکره تاکید کرده‌اند، اما در این رابطه دو جهت وجود دارد نخست اینکه جهت اصلیشان به سوی شورای امنیت و اعمال تحریم یا تصویب قطعنامه بوده است و از جهت دیگر اینکه اعلام می‌کنند باب مذاکره همچنان باز است، اما ما می‌گوییم شما نمی‌توانید در یک لحظه از هویج و چماق استفاده نمایید.

وی در ادامه با انتقاد از افتتاح دفتر مربوط به امور ایرانیان از سوی آمریکا در امارات متحده عربی خاطر‌نشان کرد: این اقدامات آمریکا جدید نیست و همواره از این ترفند‌ها آزموده‌اند تا از آن بهره‌برداری کنند، اما نتیجه همیشه عکس بوده و از امارات نیز توقع داریم اجازه ندهد خاک کشورش مورد سوء‌استفاده خصمانه علیه ایران قرار گیرد.

حسینی درباره اظهارات اخیر جلال طالبانی رییس‌جمهوری عراق مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورش گفت: آقای طالبانی اظهاراتی را در آمریکا داشتند که البته بعدا توسط خود ایشان تکذیب شد و گفتند که این اظهارات در آمریکا بر‌اساس مقاصد آنها ترجمه و منتشر شده بود.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه درخصوص اینکه آیا اقدامات متقابل ایران در صورت صدور قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان شامل خروج از ان‌پی‌تی نیز می‌شود؟، افزود: در صورت تصویب این قطعنامه اقدامات بعدی را نیز اعلام خواهیم کرد.

وی در‌باره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال استعفای خاویر سولانا این مساله را به طرف‌های اروپایی مرتبط دانست و ادامه داد: هر نماینده‌ای که از سوی این کشورها معرفی شود ما حاضریم گفت‌وگو‌ها را با او ادامه دهیم.

حسینی درخصوص مساله تعلیق خاطرنشان کرد: ما تعلیق را به عنوان پیش‌شرط یا در حین مذاکرات نمی‌پذیریم، اما اگر این مساله یکی از نتایج مذاکرات باشد، می‌توان روی آن تصمیم گرفت و این به کلیت مذاکرات آینده بستگی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تعلیق که طرف‌های مقابل از ما درخواست می‌کنند، هیچ‌گونه مبنای حقوقی یا قانونی در چارچوب ان‌پی‌تی ندارد و ما تاکید داریم که با توجه به تکالیفی که انجام داده‌ایم اکنون باید به حقوقمان برسیم آنها مانع این امر می‌شوند و ما تاکید داریم که بحث تعلیق در هیچ قانونی مورد اشاره قرار نگرفته است.

حسینی همچنین در خصوص ایجاد کنسرسیومی در ایران با مشارکت شرکت‌های دولتی و خصوصی کشورهای دیگر گفت: این پیشنهاد یک دعوت عام بود، ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم و به مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز احترام گذاشته‌ایم و در چارچوب معاهده ان.پی.تی. به اعتمادسازی پرداختیم.

وی ادامه داد: این دعوت نیز یکی از قدم‌های دیگری بود که ایران در راستای اعتمادسازی انجام داد که باید مورد استقبال و تشویق کشورهای دیگر قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در رابطه با ایرانیان زندانی در عراق گفت: براساس اخبار واصله زندانی‌هایی که ما در عراق داریم بیشتر به واسطه سفر غیر قانونی به این کشور بازداشت شده اند و البته بارها تاکید کرده‌ایم که هموطنان ما به صورت قانونی و از طریق سازمان حج و زیارت به این سفر بروند تا هم مشکلی برای خودشان و هم برای ما پیش نیاید.

وی همچنین در مورد اینکه مذاکرات اخیر پوتین با اولمرت ناموفق بوده گفت: صهیونیست‌ها در جریان این دیدار به مقاصدشان دست نیافتند.

حسینی در باره اینکه آیا تا پایان ماه رمضان دو زندانی فرانسوی و آلمانی در کشورمان آزاد خواهند شد؟، افزود: در مورد دو تبعه آلمانی و فرانسوی اقدامات انسان‌دوستانه‌ای از سوی ایران صورت گرفته، اما تصمیم راجع به آزادی آنها به مسوولان محترم قوه‌قضائیه بستگی دارد.

سخنگوی وزارت امور‌خارجه در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال حضور حمیدرضا آصفی به عنوان سفیر کشورمان در امارات متحده عربی تا پایان ماه‌مبارک رمضان ادامه داد: آقای آصفی پس از ماه‌مبارک رمضان تشریف خواهند برد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در‌باره احتمال جایگزینی معاون وزیر علوم به جای محمد‌جواد ظریف گفت: ماموریت آقای ظریف همچنان ادامه دارد.

حسینی همچنین در خصوص این که آیا در صورت تحریم ایران، کشورمان در‌باره تنگه هرمز نیز اقدامی را انجام می‌دهد، گفت: این به نوع تحریم بستگی خواهد داشت.

وی در ادامه سفر اخیر وزیر امورخارجه بلاروس به تهران را مورد اشاره قرار داد و گفت: در جریان این سفر مذاکرات مفصل و مبسوطی با آقای متکی انجام شد و در این مذاکرات زمینه‌ها و عرصه‌های مناسبی برای ارتقای مناسبات هر دو کشور به دست آمد ضمن آنکه اراده سیاسی قوی‌ای هم از سوی مسوولان عالی رتبه دو کشور برای گسترش روابط تهران - مینسک وجود دارد.