ایسنا- پوکی استخوان به معنی منفذدار شدن استخوان‌هاست که باعث ضعف، آسیب‌پذیری و شکنندگی بافت‌های استخوانی می‌شود و این آسیب‌پذیری به حدی است که حتی یک فشار خفیف مانند خم شدن، بلند کردن جاروبرقی و یا حتی سرفه کردن می‌تواند منجر به ترک خوردگی و حتی شکستگی استخوان‌ها شود. در اکثر موارد استخوان‌ها زمانی ضعیف می‌شوند که میزان کلسیم، فسفر و سایر مواد معدنی در آنها پایین باشد. این عارضه همچنین ممکن است در نتیجه اختلالات داخلی ناشی از مصرف بیش از حد برخی داروهای خاص بروز کند.

شایع‌ترین پیامد ابتلا به پوکی استخوان ترک خوردگی یا شکستگی استخوان‌ها به‌ویژه در ناحیه ستون فقرات، استخوان لگن و در ناحیه کمر است.

این بیماری اگرچه در زنان بیشتر شایع است، اما شمار قابل توجهی از مردان نیز به این عارضه دچار می‌شوند. حتی کودکان نیز در برابر ابتلا به این عارضه در امان نیستند.

اما هیچ وقت برای پیشگیری از پوکی استخوان دیر نیست. هر انسانی می‌تواند اقداماتی انجام دهد تا در طول زندگی خود استخوان‌های قوی و سالم داشته باشد.

علایم و نشانه‌های این عارضه عبارتند از:

- کمر درد که می‌تواند در صورت ترک‌خوردگی استخوان‌ها شدت پیدا کند.

- کوتاه شدن قد به مرور زمان همزمان با به هم خوردن شکل ظاهری اندام.

- ترک خوردگی در استخوان‌های کمر، لگن و سایر استخوان‌های بدن.

قدرت و توان استخوان‌های شما بستگی به اندازه و تراکم آنها دارد. تراکم استخوانی به معنی مقدار کلسیم، فسفر و سایر مواد معدنی است که استخوان‌ها را تشکیل می‌دهند.

وقتی استخوان‌های شما حاوی مواد معدنی کمتری نسبت به حد طبیعی باشند استخوان‌ها قدرت کمتری دارند و در نهایت ساختار حمایت کننده درونی‌ را از دست می‌دهند.

دانشمندان هنوز باید مطالعات بیشتری انجام دهند تا بتوانند تمام دلایل موثر در ابتلا به پوکی استخوان را کشف کنند.

البته عدم مصرف ویتامین D به اندازه کافی و کلسیم در رژیم غذایی می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوانی و ضعف استخوان‌ها و در نهایت تخریب بافت‌های استخوانی شود.

به گفته متخصصان، سه عامل برای حفظ سلامت استخوان‌ها در طول عمر انسان ضروری است که این سه عامل شامل ورزش منظم، مصرف مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D است که برای جذب کلسیم ضرورت دارد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بهره‌مندی از یک رژیم غذایی متعادل حاوی پروتئین، ریز مغذی‌ها به همراه کلسیم و ویتامین D می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به پوکی استخوان محافظت کند.

شیر نیز منبع غنی برای کلسیم است، اما باید توجه داشت که افزودن چای، پودر نسکافه، پودر کاکائو، قهوه به شیر مانع از جذب کلسیم می‌شود.

از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استعمال دخانیات و مصرف الکل در هر سنی و با هر شرایطی مضر است و استفاده از آنها منجر به افزایش درصد ابتلا به این عارضه و نیز تشدید آن می‌شود.

آخرین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف مکرر نوشابه‌های گازدار احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در زنان افزایش می‌دهد، اما در مردان چنین تاثیری ندارد.

تمام زنانی که مصرف کننده دایمی نوشابه هستند در هر سن و با هر اندازه ذخیره کلسیم که باشند بسیار بیشتر از زنانی که نوشابه نمی‌نوشند در معرض کاهش تراکم مواد معدنی در بافت‌های استخوانی‌شان هستند.

محققان توصیه می‌کنند که تنها با ۳۰ دقیقه ورزش کردن در هر روز می‌توان به میزان قابل توجهی از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرد.