کاربران خانگی به اینترنت پرسرعت نیازی ندارند

سرعت ۱۲۸Kb برای کاربران خانگی کافی است چون خرید پهنای باند با قیمت بالا برای این کاربران به صرفه نیست مرجان ربانی- بیش از یک هفته از ابلاغیه جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر محدودیت شرکت‌های PAP در ارائه سرویس اینترنت پرسرعت به کاربران شخصی می‌گذرد و این در حالی است که تا پایان برنامه چهارم توسعه باید ۵/۱میلیون پورت ADSL در کشور واگذار، شود.

دکتر محمد سلیمانی وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد درخصوص محدودیت در ارائه سرویس اینترنت با سرعت بیش از ۱۲۸kb گفت: سرعت ۱۲۸kb برای کاربران خانگی کافی است مگر اینکه بخواهند کار دیگری بکنند، از لحاظ قیمت هم یک خانواده نمی‌تواند پهنای باند یک مگابیت را با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان خریداری کند و برایش به صرفه نیست.

وی افزود: کاربران خانگی با این بخشنامه مشکلی پیدا نمی‌کنند و اگر کسی مشکلی دارد می‌تواند مستند کرده و به وزارتخانه اعلام کند و بخش‌های خصوصی که سرویس می‌دهند هم می‌توانند معضل و محدودیت خود را اعلام کنند.وی در پاسخ به اینکه آیا ابلاغیه مغایر با اهداف برنامه چهارم توسعه مبنی بر افزایش نفوذ اینترنت در کشور نیست، گفت: خیر، طبق برنامه باید نفوذ اینترنت را به ۳۵درصد برسانیم همچنین طبق برنامه ۵/۱میلیون پورت ADSL واگذار شود که قابل اجرا است و مشکلی که وجود دارد در بخش‌خصوصی است که هم‌اکنون در حال بررسی وضعیت هستیم.

سلیمانی در ادامه درخصوص وضعیت PAPها گفت: قانون‌گذار، راه‌اندازی پورت‌های پرسرعت را بر عهده بخش‌خصوصی گذاشته و این دیگر وظیفه دولت نیست و در حال حاضر شرکت‌های PAP فقط توانسته‌اند هر کدام نزدیک به ۲۰هزار پورت ایجاد کنند، که خیلی کم است و تا ۵/۱میلیون خیلی فاصله دارد.

وی افزود: همه شرکت‌های PAPها، ۲۸۰هزار پورت در کل کشور ایجاد کرده‌اند که در طول سه سال برای رسیدن به اهداف برنامه حتما باید سریع‌تر عمل کرده و همچنین سرمایه‌گذاری و کار بیشتری بکنند.

وی همچنین گفت: این بخشنامه هیچ‌گونه تاثیری بر واگذاری ۵/۱میلیون پورت ADSL در کشور ندارد و برای PAPها مشکلی ایجاد نمی‌کند.اگر بخش‌خصوصی در این مورد مشکلی داشته باشد می‌تواند اعلام کند، حتما ما برای آنها راهکاری پیدا می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: به‌طور کل شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت از برنامه عقب هستند و نیاز جامعه به این پورت‌ها بسیار زیاد است. اما امکانات سرمایه‌گذاری می‌خواهد که بخش‌خصوصی فعالیت لازم را نکرده است.

سلیمانی معتقد است با راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت، بازار شرکت‌های PAP پررونق می‌شود و می‌تواند خدمات خود را ارائه کند در حالی که هم‌اکنون تعداد مصرف‌کنندگان و کاربران آنها کم است.سلیمانی درباره عدم‌ اطلاع‌رسانی از دلایل محدود کردن اینترنت پرسرعت گفت: هیچ محددیتی برای سازمان رگولاتوری در مورد اطلاع‌رسانی وجود ندارد.

سلیمانی همچنین گفت: اطلاع‌رسانی معنایی ندارد. تصمیمی گرفته شده و در حال اجرا است و اگر هم کسی مشکل دارد می‌تواند اطلاع دهد.

موفقیت ایرانسل موفقیت وزارت ارتباطات

این هفته سیم‌کارت‌های ایرانسل در حالی توزیع می‌شود که وزیر ارتباطات موفقیت ایرانسل را در این پروژه موفقیتی بزرگ برای ایرانسل، وزارت ارتباطات و کشور می‌داند.

در حالی که اپراتور دوم با چند ماه تاخیر در حال واگذاری سیم‌کارت‌ها است، وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه چرا به تاخیر‌های این اپراتور تاکنون توجهی نشده است، گفت: مساله تاخیر وقتی مطرح می‌شود که یک پرونده وارد بحث حقوقی و دعوای حقوقی شده باشد، اما این پرونده وارد چنین مرحله‌ای نشده و در واقع از نظر ما تاخیر‌ها خیلی تاخیر‌های زیادی نیست.

وی افزود: پروانه در آذر ۸۴ به ایرانسل داده شد. بر طبق این پروانه، این اپراتور می‌بایستی ظرف مدت ۹ماه امکانات را فراهم و طی یک‌سال سیم‌کارت‌ها را ارائه کند. با توجه به این موضوع واقعا خیلی عقب نیستیم و تاخیر‌ها در حد ۳-۲ماه است.

سلیمانی افزود: ما هم دستمان در کار است و می‌دانیم کاری که ایرانسل انجام داده کاری بزرگ است که در کشور ما زحمت زیادی می‌خواهد و نیازمند سازوکار‌های خودش است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این پرسش که همکاری وزارت ارتباطات با ایرانسل و حمایت از آن تا چه اندازه تحت‌تاثیر روابط مدیران این وزارتخانه و شرکت صاایران (سهامدار اصلی ایرانسل) است و چرا چنین همکاری‌هایی با اپراتور‌های دیگر انجام نگرفته، گفت: چنین چیزی صحیح نیست و در سازمان رگولاتوری که عهده‌دار امور اپراتور دوم است، حتی یک فرد «صاایرانی» وجود ندارد و اپراتور دوم همه کارها را خودش انجام داده است.

وی افزود: وزارت ارتباطات به اپراتور دوم، تالیا و حتی اپراتورهای بعدی کاری ندارد و آنها عملیات اجرایی‌شان را خودشان انجام می‌دهند و از ما پول و امکاناتی نمی‌خواهند. تنها وقتی سیستم‌هایش آماده شد، وزارت ارتباطات لینک‌های بین شهری و امکانات مخابراتی در اختیار آنها می‌گذارد.

وی همچنین گفت: درخصوص اپراتور تالیا نمی‌توانید یک مورد پیدا کنید که مخابرات با آنها همکاری نکرده است و اگر ثمری است نتیجه تلاش خود اپراتورها است و اگر هم نتیجه نیست باز هم برعهده خودشان است. در حالی که میزان مخالفت‌ها با محدود کردن اینترنت پرسرعت رو به افزایش است. دکتر احمد معتمدی، وزیر پیشین ارتباطات در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است: تعداد کاربران و اتصال به پهنای باند ADSL شاخص اصلی در اینترنت است و اگر محدودیتی در کار باشد، عملا همه‌ کاربران حذف می‌شوند. وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برنامه‌های آتی این وزارتخانه برای ایجاد بسترهای الکترونیکی برای کاربران اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ در قبال پهنای باند بر روی کاربران، برنامه‌های وزارت فناوری اطلاعات را نیز مختل خواهد کرد و تجارت شرکت‌هایی که نیازمند پهنای باند بالا هستند با معضل مواجه خواهد شد و ICP‌ها دوسوم تجارت خود را از دست می‌دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: خدمات آینده‌ تحت وب با سرعت پایین از سوی کاربران استقبال نمی‌شود و در توسعه‌ کاربرد‌های الکترونیکی مختلف اثر منفی برجای می‌گذارد، چرا که بسیاری از سرویس‌ها امکان ارائه روی سرویس دایل‌آپ را ندارند، که از آن جمله می‌توان به پخش برنامه‌های زنده‌ تلویزیونی که اینترنت می‌تواند جایگزین ماهواره باشد و یا آموزش الکترونیکی و ویدئو کنفرانس اشاره کرد، کاربردهایی که در عین ضرورت وجود با سرعت پایین از زندگی روزمره‌ کاربران حذف خواهند شد.

به‌گفته وی روش محدود کردن پهنای باند برای جلوگیری از بروز تخلف راه درستی نیست، چرا که به ورشکسته شدن بخش‌خصوصی منجر می‌شود و سازمان تنظیم مقررات باید از حقوق این بخش حمایت کند.